Åka pendeltåg

Kalaspinglan

Trådstartare
I morgon ska jag ut och åka pendeltåg för första gången med plutten. Vi ska på utflykt till uppfödaren, och resan tar ca 1 1/2 h. Har ni några tips på hur jag ska göra resan okej för min älskling (och för mig)?
Har för mig att det är varannan vagn som är okej att sitta i med hund. Är det första, tredje, femte osv, eller andra, fjärde?
Är det bättre att sitta långt bak på tåget, eller långt fram?
Hmmm... stora frågor såhär på morgonkröken.. *S*

Sv: Åka pendeltåg

Jag har aldrig sett någon logik i vilken vagn som varit hundtillåten och vilken som inte varit det. Bäst är att stå beredd ungefär mitt på plattformen och spana efter en hundtillåten vagn och vara beredd att springa dit. Nu var det visserligen ganska längesen jag åkte kollektivt med hund regelbundet, så dom kanske har blivit bättre på det där. Dom nya tunnelbanevagnarna är ju i alla fall helt klart bättre - förut vet jag att dom kunde ha kopplat ihop tre vagnar på raken som var hundförbjudna, då fick man verkligen vara beredd att springa... Annars vet jag inte vad man ska förbereda, det bästa är väl att inte göra någon stor sak av det utan bara åka som om det vore självkalrt.

När jag åkte med den lilla terroristen i våras så brydde jag mig inte så mycket - vi bara klev på och satte oss, som om det vore den mest naturliga sak i världen att åka tåg. Han var visserligen väldigt liten då och inte rumsren, så jag vågade inte ha honom knatandes omkring på golvet särskilt länge utan höll honom i famnen. Jobbigt om det skulle ha blivit en pöl inne i tåget. En tjej undrade då varför jag måste bära honom: "han har väl egna ben att stå på", men då frågade jag om hon hade lust att ta hand om kisspölen som kanske kunde bli, då tystnade hon... :D

Ja.. 50 kg Ridgeback i knät känns inte riktigt aktuellt faktiskt... och på sätet får han ju inte sitta -om jag inte tar med en filt som han kan sitta på. Ja, vi får väl se hur det går. Är nästan sugen på att ta bilen ändå, även om det är sååååååå mycket dyrare och tar lika lång tid...

Nej men jag har alltid tyckt att det fungerat jättebra att åka tåg med hund, så ta tåget du! (Själv använde jag tåg-åkning som en del av miljöträningen när han var valp.) När terroristen blev större och mer pålitligt med kissandet så var det absolut inga problem. Han låg på golvet brevid mig bara, och hade vi riktig tur så var det någon skolklass som var i samma vagn så att han fick bli klappad och stå i mitten av all uppmärksamhet (vilket han älskade). :D Enklast är att sitta i någon vagn i mitten av tåget, där det inte brukar vara lika mycket folk som i första eller sista vagnen, men att sitta i ena ändan av vagnen så att hunden slipper ligga mitt i gången där alla ska gå förbi.

Jag har samma erfarenhet som cassiopeja; det var aldrig något problem att åka pendeltåg. Jag gjorde ingen stor grej av det, gosade och bjöd på lite godis de första gångerna. Rätt snart hade jag en hund som vräkte ut sig på golvet och somnade. Dock lät jag honom aldrig hälsa på någon på tåget, men det beror på att jag har en hund som skulle fara åt alla håll och kanter och välta små tanter och dagisklasser om han fick för sig att det var dags att hälsa på någon. Därför ville jag inte att han skulle förknippa tågåkande med att hälsa på folk...:o

cassiopeja: Skön kommentar till tjejen! Varför, VARFÖR känner vissa ett sånt behov av att leka Bror Duktig och kommentera andras hundhavande(handhavande av hund...:D )?

Där du hoppar på (antar jag iaf) står tåget inne i god tid, så du kan knata dit 15 min innan om du vill :) Det står på dörrarna om det är hundtillåtet eller inte.

Vissa hundar gillar inte avståndet mellan perrong och vagn. Men jag har faktiskt bara gått på och dragit med mig hunden och så var det bra med det... *grymma matte*

Om du hoppar på långt fram eller bak spelar ingen roll. Det är ingen skillnad. När du åker närmare stan så kan det ju bli lite trångt på tåget, men det är ju iaf så generöst med utrymme så. Jag åker ju med två utan problem.

Mina hundar brukar alltid försöka att skrapa bort allt tuggummi från golven *urk* Det känns lite skitigt och äckligt att åka med hundarna och för mig skulle det ta emot att lägga ut nått på golvet, men har du nått du inte är rädd om så gör det. Åtminstone för att skydda hunden från alla smuts...

Ta tåget du! Jag åker gärna pendel med mina hundar, jag tycker att det är lätt och smidigt!

Du ska nog till min gamla PV:s hemtrakter. Nu blev jag lite nostalgisk, där har vi åkt mycket med gammlehunden...

Ända bort till ÖSMO ska jag.. Phu...

Ja, jag tänkte vara där i tid, så att tåget inte står och brummar när jag ska kliva på. jag tänker inte heller stå och tjaffsa för att få honom att hoppa in i tåget, utan han får kliva på direkt eller så lyfter jag honom (öööö.. typ). Tänkte försöka att inte dalta för mycket med honom, men kommer garanterat att ta med något för honom att ligga på och lite godis och kamptrasan kanske (hehe...). Undrar om någon vågar sätta sig bredvid oss. Hihi...

Hur mår dina djur, förresten?

Jag vill inte heller att han ska lära sig att hälsa på andra - mest för att jag är rädd för att något ska hända med klantiga och ovana människor. :-)

Jag har ju tänkt att miljöträna honom på tåget sedan jag hämtade hem honom... ... men jag har inte (ööhhmmm...) ...hunnit ännu? *L*

Nä du vet tiden :P Den bara rinner iväg och vips så har man en stor hund :angel: Här går det bra, tre veckor kvar... Sen så :) Den yngre hunden har senaste veckorna visat upp sig från sin ypperligt bästa sida som jag inte trodde existreade så jag tror att hon ramla och slagit sig...

Reviderar lite

Jag måste revidera lite. Det är inga dekaler på vagnarna som är hundtillåtna! Vare sig nya eller gamla vagnar, däremot så är det dekalar på de vagnar där man INTE får ha hund! Jag tror att det är det som är så förvirrande, men letar efter vagnar med dekaler som tillåter hund och inte tvärtom :p

Sv: Reviderar lite

Å, jag såg på hemvägen från jobbet att vagn 1, 3, 5 osv saknade hundförbudsskyltar. Min undersökning omfattar 3 tåg. *L*

Uuu, jag är lite nervös.

Hihi, jag har åkt tåg (vanligt tåg dock) med Loka från Skåne till Dalarna flera gånger, det tar några timmar.

Jag gör så här: Försöker komma på tåget med hund OCH packning. Försöker hitta min hundplats. Får be studenten som sitter på MIN plats att flytta. Sätter väskan nånstans lämpligt. Kollar att jag har rätt hund mig och säger "lägg dig"- sen ligger hon där om inte någon trampar på henne...

Jag vet, jag är bortskämd med socialt kompetent hund... ;)

//E

En gång så skulle jag hoppa på knökfullt tåg med två hundar. Den ena inte riktigt pålitlig då, så snäll pojkvän skulle hoppa på med henne så jag kunde gardera mig om det var andra hundar där... Jag hade en 4:a för mig själv, men där satt 4 italienare som tyckte att jag kunde sätta mig någonannanstans. Men jag skulle åka så långt så jag propsade på att jag skulle ha mina platser. Förstå då att 4 personen ska flytta på sig, fullt med folk i gånen med packning, jag med packning, två hundar och så pojkvän som inte kom av tåget!! De var så fullt med folk så han kom inte av! :o Men det var mer folk som inte kom av så de lyckades ropa till konduktören att vänta lite. *pust* Vilken jävla pärs det var... Ska tillägga att det var i juni och skitvarmt också... Jag gillar inte diverse turister och tågluffare *morr*

När vi åkte tåg första gången var det efter Lilla Sthlm, då bara klev vi på och åkte nästan ända till din hållplats, kliver av 2 stopp innan. Det gick strålande. Nu i december tog vi samma resa igen, men denna gång t o r, på morgonen skulle han hälsa på alla, och de flesta vill inte ha en hund i knät, hur söt den än må vara:angel: (och han väger bara 16kg...),så då var mitt största problem att få honom att gå rakt fram utan att hälsa. Ffa bussen var klurig, men hemresan var han sliten, då sov han hela vägen. Men som tidigare sagts, det är nog bara att ta med godis och låtsas som ingenting. Tyvärr kan de läsa av oss alldeles för väl, så om du är bekymrad så lär han nog fundera på vad som är farligt

Hi hi...tåg med hund det är kul! :crazy:

Har suttit på tåg på väg ner i landet många gånger med hund. Det är inte kul! Några gånger var det knökfullt i vagnen. De är ju djurvagnar så det är både hundar och katter. En gång satt jag brevid en pratande papgegoja. :D Han snackade och snackade så jag blev galen. :eek: Och ägaren bad om ursäkt och sa att han pratar när han är nervös. :D :D Så söt! Men det var mest irriterande 5 h senare. :(

Sen har jag även suttit och pratat med en kompis som också är hundägare. Vi satt och pratade "skit" om Maremmor. :p Halva resan tog det innan vi var klara. Och när vi nästan pratat klart och tåget står inne på en station, så reser sig tjejen bakom oss och säger: -De finns en del trevliga Maremmor också innan hon tog sin Maremma i kopplet och gick av. :o :o :o

:rofl: Hur pinsamt kan det blir??

Jag minns inte var rekordet är i en sådan lite vagnsdel. Kanske att vi åkte 11 eller var det till och med 14 hundar. Roligast var när min hund fick EP-anfall och kissade på sig :crazy: Efter det ville jag inte åka längre sträckor... Jag brukar boka varsin plats till hundarna också så att vi får plats!

Men jag måste tillägga att för hundarna är det inga problem att åka tåg. De verkar gilla det. Det kan mest vara bökigt och trångt. En gång var vi 3 personer och 5 stora hundar i en kupé. Tur att det inte kom in fler...

Tippan skrev:
En gång så skulle jag hoppa på knökfullt tåg med två hundar. Den ena inte riktigt pålitlig då, så snäll pojkvän skulle hoppa på med henne så jag kunde gardera mig om det var andra hundar där... Jag hade en 4:a för mig själv, men där satt 4 italienare som tyckte att jag kunde sätta mig någonannanstans. Men jag skulle åka så långt så jag propsade på att jag skulle ha mina platser. Förstå då att 4 personen ska flytta på sig, fullt med folk i gånen med packning, jag med packning, två hundar och så pojkvän som inte kom av tåget!! De var så fullt med folk så han kom inte av! :o Men det var mer folk som inte kom av så de lyckades ropa till konduktören att vänta lite. *pust* Vilken jävla pärs det var... Ska tillägga att det var i juni och skitvarmt också... Jag gillar inte diverse turister och tågluffare *morr*

Det där känner man igen.
Åkte med Mulle, Tuffsan och en katt, plus packning ner hit till småland förra året. Efter att första ha kämpat sej in på första tåget mellan sundsvall och sthlm, som dessutom var en timme försenat, så var det väl lugnt, tills vi skulle byta tåg i sthlm... Efter att först ha fått byta ut biljetten bara för att tåget jag eg skulle ta redan hade åkt, sen sprungit genom halva centralstationen och sen hittat tåget som vi skulle med, så visade det sej vara ett nattåg, som var helt knöfullt. Lyckades hitta rätt kupé, men väl där så vägrade han som satt på min plats att flytta på sej. Efter mkt om och men så gick han och jag satte mej. Tror dock inte det var så uppskattat att jag satte mej där, för kupén var inte stor, (är väl typ 6 platser eller nåt i dom) och helt fullsatt, å så kommer jag med två relativt stora hundar som oxå ska få plats. :crazy: Slutade med att jag hade Tuffsan i knät, Mulle på golvet (han la sej dessutom rätt över andras fötter :o ) och väska + kattbur staplade på varann..
Blev mkt hoppande för dom som skulle in och ut ur kupen.. :crazy:
Ska aldrig mer åka tåg när folk har semester. :angel:

Hundar som har tendens till åksjuka, hur klarar dom det? Det kan ju vara lite gungigt på tåg ibland....

Det är sådant helvete alltså... Usch. Jag som åker som student åker redan så billigt så därför bokar jag upp platser, de får jag boka för samma pris som studenter, jag tror att det är barnpris eler halva priset eller nått sånt. Ska jag åka långt så ska jag nästa gång boka alla 4 säten om man sitter vid ett bord :devil: (Brukar bara ta tre annars)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 921
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel