Åka långt för att titta på häst!

Sv: Åka långt för att titta på häst!

har nyss börjat kollat på häst, vart och kollat på en idag som stod 1h bort så var ju inte så farligt. Var och kollade på två i lördags åkte totalt 80 mil, åkte halv 8 hemifrån och kom 12 på natten ;)
Men är svårt om man bor på dumt ställe, finns typ inga hästar alls här i dalarna :crazy: skulle f*n bort nere i skåne :grin:

:crazy:Åkte 65 mil t.o.r för att kolla på min häst.Som du förstår så
köpte jag honom:)
HANS resa hem blev ju trist...
Anlitade en transportfirma(rätt känd) och bet 2500 för hans resa hit!
Hästen skulle hämtas på fm hos säljaren 33 mil härifrån och väntades
anlända vid 16 tiden hos mej.
Säljaren skulle ringa när hästen var lastad & på väg.
Klockan gick & ingen ringer...
Kl 15 kan jag inte vänta längre och ringer säljaren som står och väntar på transporten!
Kl 16 kommer dom äntligen och lastar honom och i transporten finns bara 2 hästar till som alla ska till skåne.Till säljaren ger föraren ingen förklaring till den sena ankomsten...
Lovar ringa säljaren när de har anlänt hos mej,rimligtvis vid 21-22 tiden eftersom min häst ska av först!
Kl 00.30 anländer en genomsvettig och mkt trött häst!!!
Äntligen kunde jag ringa en lika orolig säljare.
Fick ingen förklaring till den långa förseningen och de andra 2 hästarna hade ytterligare en bit kvar,stackare:(
Så hoppas ni som köper häst på "håll" har lite bättre tur än vi!

:crazy:Åkte 65 mil t.o.r för att kolla på min häst.Som du förstår så
köpte jag honom:)
HANS resa hem blev ju trist...
Anlitade en transportfirma(rätt känd) och bet 2500 för hans resa hit!
Hästen skulle hämtas på fm hos säljaren 33 mil härifrån och väntades
anlända vid 16 tiden hos mej.
Säljaren skulle ringa när hästen var lastad & på väg.
Klockan gick & ingen ringer...
Kl 15 kan jag inte vänta längre och ringer säljaren som står och väntar på transporten!
Kl 16 kommer dom äntligen och lastar honom och i transporten finns bara 2 hästar till som alla ska till skåne.Till säljaren ger föraren ingen förklaring till den sena ankomsten...
Lovar ringa säljaren när de har anlänt hos mej,rimligtvis vid 21-22 tiden eftersom min häst ska av först!
Kl 00.30 anländer en genomsvettig och mkt trött häst!!!
Äntligen kunde jag ringa en lika orolig säljare.
Fick ingen förklaring till den långa förseningen och de andra 2 hästarna hade ytterligare en bit kvar,stackare:(
Så hoppas ni som köper häst på "håll" har lite bättre tur än vi!

"Kända" transportörer är inte alltid dom bästa kan säga att jag anlitar idag en superduktig firma där härstarna åker 150 mil utan några som helst problem dom tom traskar av bilen och är pigga tog hem en fölunge för ett tag sen som åkte just den sträckan, inga problem den var kanonpigg vid ankomst till mig.

man ska vara mkt noga med kontrollen av firman det har jag lärt mig av erfarenhet. Här kommer en liten checklista om någon är intresserad.

1. Kolla med länsstyrelsen om dom har tillstånd att köra
2. Hur har andra som anlitat denna firma upplevt hästarna vid ankomst?
3 får dom vatten Hö
4 får dom vila när dom ska dvs det finns ang antal timmar som skall hållas vid längre körningar.
5 är det hästmänniskor som kör?lastar?

en del att gå på är man inte nöjd, reklamera direkt körningen till chauffören och sedan även skriftligt till firman. Är man mkt missnöjd så kan man tom anmäla till djurskyddsinspektören för att dom ska kontrollera hur en firma håller lagar och bestämmelser.

jag har köpt en häst i från umeå. jag bor i skåne. provred aldrig honom. tittade på tävlings resultat flera filmer med olika ryttare och bilder. fraktade hem honom på häst buss och blev hel nöjd. en annan gång körde vi upp till göteborg från skåne och tittade på en men blev totalt lurad så hon följde aldrig med hem. den ena jag har nu, tittade vi på i stockholm. och tog hem henne på häst buss och blev jätte nöjda =) lycka till =)

har nyss börjat kollat på häst, vart och kollat på en idag som stod 1h bort så var ju inte så farligt. Var och kollade på två i lördags åkte totalt 80 mil, åkte halv 8 hemifrån och kom 12 på natten ;)
Men är svårt om man bor på dumt ställe, finns typ inga hästar alls här i dalarna :crazy: skulle f*n bort nere i skåne :grin:

:rofl::rofl::rofl:
Jag bor i mitten av Skåne och i mars flög (2 timmar) en tjej från Bastuträsk, 132mil ner för att under två dagar umgås med hingsten som jag skulle lämna ut på foder. Vid årsskiftet övergår han i hennes ägo.

I September förra året sålde jag en valack till Rättvik, de nya ägarna köpte honom osedd och träffade honom för första gången när de hämtade honom. Han är nu till salu igen pga ändrade familjeförhållanden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II