Åka långt för att titta på häst!

Sv: Åka långt för att titta på häst!

haha.. :rofl:
men har man ekomoni för att göra det, och hittar rätt häst, så är det klart värt det ;)

Tja, hästarna där är MKT billigare MED frakt hem än vad motsvarande är i sverige, och då har de ändå tyskstammade.
vet en som köper upp "jättebra" hästar för max 30.000kr/st hemma med frakt, och sedan säljer, en halv månad senare för 80.000.
har man tid så...

*delvis KL*

Jag kom på när jag började leta häst att detta med alla resor är faktiskt något man måste budgetera för. Man har ju sin "hästbudget" och så lite marginaler för utrustning/ta hem hästen osv. Men nu har jag lagt ut ca. 4000 bara på att åka och titta på hästar och hade jag inte haft turen att nu hitta en så skulle det ha blivit ännu mer pengar, för att alla hästar jag gillade stod många mil bort.

Jag vill höra hur det gick, blev det nåt köp ts?

Jag har åkt runt mkt, på tre hästköp har ja åkt runt land och rike runt, bland annat till göteborgs utkanter, visingsö, långt norrut mm mm. Men alla tre har jag köpt ganska nära oss ändå i slutändan. :)

Jag skulle nog kunna åka (nästan) hur långt som helst om det var en häst jag ville ha och fastnade för. Se det som en utflykt :idea::angel:

Tack för alla svar :)
Än har ja inte tittat, ska dra iväg helgen som kommer och de ska bli så spännande.

Och budget måste man verkligen ha, då det är ju inte gratis att
åka dit "bara" för att titta. Sen ska hästen hem också å bara de e ju en saftig slant.
Ja skulle nog inte åka om ja verkligen inte trodde hästen va den ja verkligen vill ha sen är det ju en liten semester tripp.

*kl*
När jag letade ponny åkte vi inte alls särskilt långt längsta vi åkte var nog stockholm.
Men sen när jag började leta storhäst fick vi åka lite längre, det längsta var nog Kalmar (Jag bor i Falun) åkte till gbg en gång också, slutade med att jag hittade min häst i Gävle.
Nu när jag letar häst igen håller jag på att bli tokig! Finns ingen häst i närheten som jag vill ha! Har tittat på fem hästar och åkt Halmstad, Nyköping och till Skara och ska ev. åka till Gbg också. Ska ev. titta på min kompis häst också, så det är ju i närheten iaf. Jag tycker att det är jobbigt att åka behöva åka så pass långt eftersom det kräver mycket planering och det tar ju verkligen hela helgen!
Träffade min kompis nyligen också och dom gav upp att åka dom där 30-40 mils resorna och tog en rejäl rajd på en och en hlav vecka nere i Skåne. Skulle jag gärna också göra om jag hade haft tid, för när jag tittar på hästannonser tycker jag att nästan75% av hästarna som är något finns just nere i skåne

Jag köpte en häst osedd i fredags! Hon är helt underbar och jag inser naturligtvis att jag har haft tur. Jag hade inte möjlighet att åka själv och omständigheterna gjorde att jag vågade slå till. Jag hade aldrig köpt henne osedd om hon varit dyrare eller inriden.

Vi åkte 5½ timme i somras med 2 barn på 10 mån och 20 mån, men då hade hästen en färdig vetrbes då en köpare som aldrig dök upp hade begärt det.
Så vi hyrde transport och chansade på att slippa åka hem utan häst :)
Vi hade tur, han var det som vi hade hoppats på och är en kanonhäst!
man får nog se det som en utflykt först och främst så man inte blir besviken.

jag t ta med mej en transport !! tycker jag om hästen kan den ju åka med hem direkt så har jag ju sparat en resa extra!! så har jag gjort iaf och det har funkat för mej.
lycka till iaf.

Smart att se det som en tur med tomt släp. :)

Åkte själv flera timmar för att kika på häst, och vågade inte hoppas på mkt då de man sett närmare hade varit fel för mig. Men denne, efter ha klämt & känt, och promenerat...blev lastad och han gick ua på besiktingen på hemmaplan. När vi skulle lasta på hade jag inte ens köpt en hovkrats, hade bara stallplatsen klar. :D Blev mkt shoppat dagen efter. :)

Känner man folk i närheten så kan man ju be dem att åka och kika, så att hästen ser fräch ut. En av mina vänner hade sett bild, och åkte flera mil och väl framme stog en taskig kopia av den hästen, tror den hade varit sjuk och fallit ur rejält och säljaren.. sa nada. :mad:

Jag skulle åka. Hade annars för all framtid grubblat över och undrat om det var hästen som var ämnad för mig - men jag tog inte chansen.

Härifrån blir det ibland långväga för att kolla på häst. Bor i vuollerim 14 mil norr om luleå och folk har åkt till stockholm och skåne bla för att kolla på hästar. Dom gånger som det inte har funnits någon på plats för att kolla på hästen (ibland finns det en vuollerimbo på plats av nån anledning) eller det har varit en privathäst som ska inköpas så har det bara att ta turen neråt sverige.

Finns ju både bra med flyg och tåg och så klart fina bussar att ta upp hästen med. fast det är ju rätt enkellt när det finns hästar liite närmare än så:)

Men lycka till i Norrbotten då:banana:

Jag har köpt mitt ena sto i skåne. Bor utanför Norrköping så det blev en resa genom halva landet och tillbaka. Tog med transporten på en gång för säkerhets skull och visst blev det köp!

Sen har jag ju även köpt ett par hästar i Spanien. De köpte jag dock osedda och lät en transportfirma köra hem. Såg bilder samt video på hästarna innan. De hästarna var tänkta till avel, hade det varit ridhästar hade jag velat titta på dem IRL.

Har inget emot att resa långt för rätt häst. har även kört sto ned till skåne för betäckning.

Sisit jag åkte för att titta på häst så åkte vi nästan ända upp till Tierp och där går min gräns norr ut kan jag säga.
Max 5-6 mil.

Efter en lång och jobbig resa så kom ja fram till att ja vill köpa hästen :D så ny polle kommer komma hem i slutet av september :) så glad. hehe

Då jag bor i norrland så är jag beredd att åka till södra Sverige för att titta på häst då det blir aktuellt. Förhoppningsvis kan man då kika på flera på samma gång!
En parantes i frågan, vet någon vad det kostar att transportera hem en häst genom hela Sverige?

Jo det märks att en annan är lite bortskämd me å ha nära där uppe.
För mej kommer dt kosta 4500 så de kostar ju men et är nog billigare att hyra transportörer än att åka själv.

Ett svart litet vbl sto, som nyligen legat ute på annons men som nu e borttagen:banana:
ja kommer antagligen lägga upp fler bilder senare när ja vet exakt när hon ska hem ;)

Apropå transporten... nog är det bekvämare för en häst att åka 100 mil i en komfortabel buss, med proffessionella åkare osv, än att stå och skumpa i en hästtransport. Jag skulle aldrig köra en häst 100 mil i vanlig transport. Det är väl en sak om han har en hästbuss, så gör ju tävlingsryttare från norrland, men då ska man ju själv både köra upp samt ner igen. Låter smidiagst att bara ta kontakt med ett transportbolag. Det går ju bussar varje vecka :)

oj :eek:
då kan man snacka att åka långt :D

*småler*

tja allt är relativt men det stämmer nog som det sägs att norrläningar kan åka genom hela sverige för en fest medans en sörläning knappt sticker näsan utanför byn sin *s*

har köpt hästar på så långa avstånd som 150 mil enkel väg so what....är man intresserad så är man...det man däremot förundrar sig över är hur dåligt sörläningar läser en annons...har varit med om presumtiva köpare som varit såååå intresserade och eld å lågor å så kommer sista frågan...jamen var står den?var bor du? jamen halååå läs annonsen kolla in riktnummret...en elementär kunskap...men uppenbarligen bara vi norrläningar som kan de

men måste ändå medge...har sålt hästar åt motsatt håll så det går...*s*:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve