Sv: Åka långt för att titta på häst!
När jag åkte 60 mil för att kika på en häst (en åring dessutom, så var verkligen 'kika på' och inte provrida) så valde jag faktiskt att flyga hellre. Kräver iofs att man bor hyfsat nära en flygplats, men jag har turen att ha Arlanda 1½ h bort, och inrikesflyget från Arlanda, nästan var man än åker, tar en timme. Mkt bekvämare än att hacka i bil.
Annars har det varit 15 - 40 mil bort, enkel resa, då har jag bilat.
Köpt en unghäst osedd, men då från person jag litade på. Skulle inte köpa en vuxen häst osedd, eller köpa osett från någon jag inte kände väl.
Iofs så K:s mamma kom osedd nerifrån Småland. Men skulle ju inte ha henne, utan fölet i magen, men hade henne ju på foder ett år. Då var det osett, jag och äg möttes på halva vägen (35 mil vardera) och lastade om.
Skånehästen köptes, de två jag åkte 30 - 40 mil enkel resa för att kika på blev det inget av med. Lillponnyn här nu köptes helt osedd (inte ens sett en bild). Övriga har funnits inom en 15 mils radie. Fblherrn är skrattretande eg, han bodde 3 mil härifrån visade det sig när jag ringde =)
Tillägg: Om jag kan undviker jag att åka 'för långt' för att kunna åka tillbaka och närvara vid veterinärbesiktningen om det är en ridhäst. Dvs jag vill helst inte köpa ridhäst från typ Ystad, om man inte kan fixa så jag åker ner, provrider, stannar några dagar och är med på vetbesiktning. Blir väldigt meckigt åka emellan flera ggr. Och tyvärr meckigt och dyrt och drygt åka ner med släp för att ta med hem OM den går igenom, så gör den inte det =/
Men ett tag hade jag 10 intressanta hästar från Kalmar och neråt, då var jag inne på att ta en liten 'rundtur' och ta en långhelg och kika på allihop.