Åka långt för att titta på häst!

sara_18

Trådstartare
Ja ska förhoppningsvis en häst som ja redan tycker om och tror verkligen den skulle passa mej, men som rubriken lyder så är det fruktansvärt långt. Vet inte hur många mil men ska åka från Arboga
upp till Luleå :eek: hehe så de blir en lång resa, men skulle aldrig gjort de om ja inte verkligen ville ha den.
Hur långt har ni åkt för att titta på häst? Eller har ni köpt
en häst osedd? Berätta gärna hur de gick sen om de blir någe
köp efter att åkt så långt?
Schysta tips tackar man ju inte nej till :D

Sv: Åka långt för att titta på häst!

Vi åkte 5 timmar ( 6½ när vi hämtade honom) för att kolla på en oinriden unghäst ;) Som inte ens var löshoppad. Det enda vi gjorde var att klappa lite, se han springa lite i paddocken och sen åka hem igen. Vi kunde säkert tagit hem honom osedd men känns endå bäst att ha få sätt den live endå. Och jag tycker det var värt dom timmarna :D

skulle bett om filmer på hästen, men det kanske du redan har gjort o sen om jag känner att det verkligen verkar som en häst för mig, åka upp o provrida. Skulle aldrig köpa häst osedd:crazy: sen om den går igenom besiktning o så, låta den åka lastbil ned.

Jag åkte 100 mil enkel väg i juni för att titta på en häst. Tycker liksom att man måste.
Det finns bra tåg :)

Det är det ja har gjort, så de bär av på lördag å titta på å provrida. så ska den besiktas. Köpet är istort sett klart som de känns nu redan =)

Ja ibland måste man ju chansa :D inte alla gånger man tror man har hittat rätt häst ;)

jag skulle nog inte köpa osedd (kanske är feg, men jag vågar inte ta den risken). är det "den" hästen kanske det är värt den långa resan? ;)

jag ställde redan från början in mig på långa resor för att hitta "min" häst, eftersom de jag hittade i mina trakter var antingen för dyra eller så var det nåt annat som inte stämde..hehe.

jag & mamma åkte från stockholm till Vetlanda för att titta på Honey. och åkte tillbaka igen en vecka senare, för att hämta henne. det blev en del timmars körning, om man säger så :p

Jag åkte 65mil enkel resa. Då hade jag sett film på henne innan. Hämtade inte hästen själv utan hon fick åka lastbil eftersom resan var så lång!

Det är det ja har gjort, så de bär av på lördag å titta på å provrida. så ska den besiktas. Köpet är istort sett klart som de känns nu redan =)

Akta, ta inte ut något i förskott och börja inte ställa in dig på ett liv med hästen. Jag tyckte allt var klart på en häst sen fick han en 3:a på ett ben på vet. besiktningen, en till synes frisk häst :eek:

Jag var nära att ringa på en Luleåannons jag med nyss. Men den var inte riktigt så bra som jag hade önskat så det fick vara. Bor i Sthlm så det är några mil. Fö har jag inga problem med att åka långa sträckor, jag och sambon kan åka långväga när som för småsaker, men efter som att även min syster ska med så vill jag inte släpa henne land och rike kring HUR mycket som helst utan bara om jag hittar något aldeles extra.

Jag skulle aldrig köpa en häst osedd. Absolut inte. Jag vet de som har gjort det, som sett filmer och gjort jättebra köp. Men jag vill veta om det klickar INNAN jag tar hem en häst. Mer brottom än så har jag inte, att jag inte kan ta en sväng runt sverige för en häst som verkar ha det där lilla extra.

Det var ett par som åkte från Boden *norraste sverige* till Kalmar *södra sverige* 139 mil, 14 timmar att köra. Så .. det går att åka långt :D! Dock kanske man kan kolla upp flr hästar där om de nu är långt för dig. Så är de inte helt i onödan om du ångra dig ^^

När jag åkte 60 mil för att kika på en häst (en åring dessutom, så var verkligen 'kika på' och inte provrida) så valde jag faktiskt att flyga hellre. Kräver iofs att man bor hyfsat nära en flygplats, men jag har turen att ha Arlanda 1½ h bort, och inrikesflyget från Arlanda, nästan var man än åker, tar en timme. Mkt bekvämare än att hacka i bil.

Annars har det varit 15 - 40 mil bort, enkel resa, då har jag bilat.

Köpt en unghäst osedd, men då från person jag litade på. Skulle inte köpa en vuxen häst osedd, eller köpa osett från någon jag inte kände väl.

Iofs så K:s mamma kom osedd nerifrån Småland. Men skulle ju inte ha henne, utan fölet i magen, men hade henne ju på foder ett år. Då var det osett, jag och äg möttes på halva vägen (35 mil vardera) och lastade om.

Skånehästen köptes, de två jag åkte 30 - 40 mil enkel resa för att kika på blev det inget av med. Lillponnyn här nu köptes helt osedd (inte ens sett en bild). Övriga har funnits inom en 15 mils radie. Fblherrn är skrattretande eg, han bodde 3 mil härifrån visade det sig när jag ringde =)

Tillägg: Om jag kan undviker jag att åka 'för långt' för att kunna åka tillbaka och närvara vid veterinärbesiktningen om det är en ridhäst. Dvs jag vill helst inte köpa ridhäst från typ Ystad, om man inte kan fixa så jag åker ner, provrider, stannar några dagar och är med på vetbesiktning. Blir väldigt meckigt åka emellan flera ggr. Och tyvärr meckigt och dyrt och drygt åka ner med släp för att ta med hem OM den går igenom, så gör den inte det =/

Men ett tag hade jag 10 intressanta hästar från Kalmar och neråt, då var jag inne på att ta en liten 'rundtur' och ta en långhelg och kika på allihop.

Senast ändrad:

50 mil enkel väg körde jag för att titta på den första egna hästen. Han stod i Söderköping, jag bodde i Malmö. Det blev kärlek vid första provritten (han var 1,84 hög!) och sedermera köp.

Körde upp för att vara med när han lastades på hästbussen, körde i sträck ner för att möta bussen (hann sova tre timmar däremellan).

Dessvärre råkade han ut för en olycka 3 veckor efter att jag köpt honom, han var sedan sjuk 9 månader innan han togs bort.

Har också köpt en häst osedd från Boden, jättefin liten hästfröken (sett bilder).

Numera fördrar jag att köpa i närheten, vi har så hästtätt att det inte är några problem (Skåne). Vill nämligen ha min egen veterinär och det blir så struligt att åka tillbaka med hästen genom hela landet om den inte går igenom besiktningen härhemma.

Sist jag letade ridhäst (för sådär en 10 år sen :p) så valde jag ut ett antal intressanta annonser och sen gjorde jag en tur över två dagar genom i stort sett hela södra sverige och tittade på typ 10 hästar. Det beror nog lite på vilken prisklass man letar i, känns kanske lite onödigt att lägga flera tusen på bensin/flygbiljett/tågbiljett om man ska köpa en häst för 10 000...

Men jag skulle inte dra mig för att åka om jag verkligen var intresserad. Kolla om du hittar några fler intressanta hästar åt samma håll när du ändå är ute och åker är mitt tips!

Senast ändrad:

oj :eek:
då kan man snacka att åka långt :D

tja, båt i 18 timmar (ENKEL väg) Var väl inte det allra roligaste. dessutom bra polska kanaler på tv.. :rofl:
taxfreen var under all kritik, mitt sovrum är större :rofl:
sedan ska man plussa på tiden hem + resvägen i polen ;)

tja, båt i 18 timmar (ENKEL väg) Var väl inte det allra roligaste. dessutom bra polska kanaler på tv.. :rofl:
taxfreen var under all kritik, mitt sovrum är större :rofl:
sedan ska man plussa på tiden hem + resvägen i polen ;)

haha.. :rofl:
men har man ekomoni för att göra det, och hittar rätt häst, så är det klart värt det ;)

jag har åkt land o rikt runt i sverige när vi letade ponny, vi åkte nog 40 mil som längst :p haha enkel resa då. men då fick vi filmer. men ville man ha den bäste så måte man leta ;) också hittade vi ponnyn som vi köpte bara 5,5 mil från där vi bort :P i Åkersberga ;) hehe. men de e jobbigt att prov rida, super kul men man tröttnar ju efter ett tag. iaf när man har provridit ca 39st. och flera av dom 2 eller mer gånger.
men ja skulle inte köpa en häst osädd.
vad ska du använda den till?
det är drygt 93 mil från arbåga till Luleå :D haha oj..

Jag åkte ca 40 mil enkel resa, dessutom 3 ggr :D Det betyder alltså 240 mil totalt. Den 3:e gången var då vi hämtade hem honom.

Första gången tillsammans med min sambo (som filmade), då jag även provred och andra gången tillsammans med hästens delägare (vi äger 50% per man av hästen) och då provred vi honom båda två och jag hoppade några språng och skrittade ut honom ensam efteråt för att se hur han fungerade att gå iväg med själv från stallet.

Absolut värt resorna! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix