Åka inlines med hund

M

Mirela

Om man har hunden i vägkanten (gräs) och inte låter hunden dra, hur mycket/ofta kan man åka då utan att hunden tar skada? en gång om dagen, en gång i veckan eller en gång i månaden? Extrema exempel men iallafall.

Sv: Åka inlines med hund

beror på vad hunden orkar/tåler. en färdigvuxen hund skulle jag "låta springa tills den är trött". nu menar jag inte "trött" som i "orkar inte gå ett steg till, och tungan hänger bredvid svansen" utan till ungefär "börjar sacka efter lite grann, sänk tempot" :) yngre hund skulle jag vara klart mer försiktig med, samma med en äldre hund som börjat få lite krämpor.
skulle tro att om du har en hund i stil med siberian husky så kan du antagligen åka milslånga rundor dagligen. en pekingnes (?) skulle troligen tycka att någon kilometer i lugnt tempo var bättre.
så: anpassa efter hunden och dens livsstadium. visst låter det enkelt? :D

Hundar är atleter, byggda för rörelse. Det gäller oavsett storlek, om man bortser från vissa felavlade avarter såsom Engelsk Bulldog eller Chow Chow. Jag skulle därför inte tveka att ta ut vilken frisk, vuxen hund som helst på en inlines-tur dagligen. Hundar mår, precis som vi, bra av motion och ska definitivt inte gå sönder av en timmes joggande per dag. Är hunden av en lämplig ras och storlek kan den gott få dra lite också några gånger i veckan, så får den lite extra muskelträning på köpet. Farten anpassar man till hundens storlek, ålder och kondition.

Min treariga rottis och jag aker inlines och springer med jamna mellanrum. Nar hon ar i god kondis ungefar 10-15 km tre fyra ganger i veckan. Vi kor en lagom 'trav takt', ungefar som om jag skulle springa. Jag skulle alska att ha henne att dra, men ar inte tillrackligt bra pa att stanna for att vaga.:p

I bra kondition så travar mina vuxna hundar på i deras egna normala joggingtempo (Varierar mellan 4,5 km/h - 7 km/h) i uppemot en mil utan problem. Det låter jag dom dock bara göra 2-3 ggr/vecka, övriga dagar får dom promenader på runt milen ofta eller löpturer på 2-3 km bara.

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
27
· Visningar
1 786
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka