Åka bil med barn!

Timsetim

Trådstartare
Jag tror mig veta att de flesta här håller med mig när jag säger att man ALLTID ALLTID ALLTID sätter barnens säkerhet först och har dem ordentligt fastspända i godkända stolar osv i bilen!

Men trots att jag tror mig veta detta så möter jag varje helg personer i mitt jobb som utan tvekan tänker sätta sig i en taxi med sitt barn i knät. Allt från spädbarn till större barn.

De kan t om bli irriterade när vi nekar dem en taxi.

Hur tänker sådana här personer? Är det någon som har förståelse för hur de resonerar?

:crazy: :mad: :crazy: :mad:

/Timsetim
 
Sv: Åka bil med barn!

De kanske inte har ngt alternativ?
Om mitt enda transportmedelsalternativ var taxi så skulle jag bli tvungen att låta mitt barn åka med utan bilbarnstol. Jag vet inte hur andra gör, men jag åker inte taxi om det finns andra alternativ.

Kan man låna bilbarnstolar hos taxibolag eller kör de helt enkelt inte barn alls?

Vi hade med oss babyskyddet på charterresa, just för att vi ville vara säkra på att ha ett bra skydd när vi åkte bil (hyrbil)
 
Sv: Åka bil med barn!

taxibolagen ska kunna ha bilbarnstol monterat i bilen, om man säjer till om detta då man beställer sin taxi.
Man måste däremot kanske kolla själv så de har monterat stolen rätt i bilen, för det är ingen självklarhet...
 
Sv: Åka bil med barn!

Ett par som låg på BB samtidigt som jag körde(/kör?) ofta omkring med sitt minsta barn i bärsele. pappan körde bilen, och mamman satt fram med den lilla på magen :eek:

Inte en gång, jag har sett dom tre/fyra gånger så. Jag försötår inte hur man kan göra det så många gånger. Ett tag undrade jag om de helt enkelt inte hade något babyskydd?
 
Sv: Åka bil med barn!

Oansvarigt som fan tycker jag!!:mad:

En vänninna till svärmor och hennes man och barn (ca 1,5)var i Afrika hade som tur var babyskyddet med!!
Dom mötte en bil i 120km/h på en liten grusväg,enda alternativet var att väja ut i bushen(annars frontalkrock).
Maken flög ur bilen(bröt armen),mamman blev fastklämd(brutna ben) men barnet klarade sig med lite småskador och hade slagit i huvudet när dom voltade.
Nu mår alla bra.
Hade dom inte haft babyskyddet så vet vi nog alla svaret på vad som hade hänt....
Tur att vi i Sverige har fattat detta med att skydda barnen i bilen!!
 
Sv: Åka bil med barn!

Absolut ingen förståelse, men kanske en förklaring: Det finns ju människor, speciellt i storstäderna, som inte själv har körkort och som inte är vana vid att tänka på bilsäkerhet. Då tror de kanske att taxichaffisen ska ha koll på säkerheten för alla i bilen?



När min dotter var baby åkte jag tåg med henne till Malmö för att hälsa på mina kollegor. Min dotter transporterade jag i en bilstol, babymodellen, dels hade jag kört bil till stationen hemma dels är de ju lätta att bära i. Men när jag skulle ta en taxi i Malmö vägrade chaffisen hålla på och spänna fast stolen. Det är ju enkelt gjort med säkerhetsbältet fram, men han bara vägrade. Han ville minsann inte ha nån unge i framsätet. Dottern var spädbarn och sov som en gris då vi skulle åka. Det slutade med att jag fick ha barn i stol löst i baksätet med mig. Jag var både arg och rädd. Jag ringde taxibolaget dagen därpå och de var helt överens med chaffisen. Inga ungar i stolar i deras bilar inte.
 
Sv: Åka bil med barn!

Fast jag kan ju på ett sätt hålla med taxichaffören och bolaget i det att dom inte vill ha barnet i stolen fram. Det är väldigt stressande att köra om barnen inte är nöjda. Nu sov ju visserligen ditt barn, men har dom en policy så har dom... på gott och ont.

Varför kunde du inte spänna fast henne i baksätet?
 
Sv: Åka bil med barn!

Varför spände du inte fast stolen i baksätet själv??Kan förstå att han inte ville ha barnet fram.
Men att vägra spänna fast stolen??Men varför skulle barnet övht åka fram??:confused:

Min mor äger ett taxibolag och dom har iaf bilbarnstolar att sätta i sina bilar!!
 
Sv: Åka bil med barn!

Det funkade inte med bältena bak. Jag fick ha stolen vänd mot mig om du förstår hur jag menar. Annars gick den inte ens in i baksätet.

Och jo, jag sa till att jag hade en bebis med då jag beställde bilen.

Tänk på att detta var många år sen. Min dotter är 13 år nu. Man kan ju hoppas det är en skillnad nu.
 
Sv: Åka bil med barn!

De kanske inte har ngt alternativ?
Om mitt enda transportmedelsalternativ var taxi så skulle jag bli tvungen att låta mitt barn åka med utan bilbarnstol. Jag vet inte hur andra gör, men jag åker inte taxi om det finns andra alternativ.

Kan man låna bilbarnstolar hos taxibolag eller kör de helt enkelt inte barn alls?

Vi hade med oss babyskyddet på charterresa, just för att vi ville vara säkra på att ha ett bra skydd när vi åkte bil (hyrbil)

Merparten ringer fredag och lördag kvällar efter att ha varit på fest, så jo, då anser jag att de har alternativ.

Det bolaget jag jobbar för har ingen möjlighet att ha bilbarnstolar med sig i bilen. Vi kör även färdtjänst och behöver plats till rollatorer och rullstolar i bagaget.

Däremot har det varit ett önskemål från oss som sitter i beställningscentralen att bolaget skulle köpt in stolar som bilarna skulle kunna åka och hämta vid behov. Jag tror vi och barnen hade vunnit på det i längden. Men tyvärr har vi inte fått något gensvar.

För de som ska på resa så är vårt förslag att de tar med sig stolen och låser in den på flygplatsen, tågstationen osv istället för att åka med barnen i knät.

/Timsetim
 
Sv: Åka bil med barn!

Hoppas verkligen inte det var "mitt" bolag!

Våra chaufförer får neka kunder om de inte anser sig kunna köra säkert. Men om man själv har stol med sig så ska de montera den!

/Timsetim
 
Sv: Åka bil med barn!

Jag förstår inte heller varför man skulle vilja utsätta sitt barn för en sån stor risk... :confused:

MEN... enligt lag får barn färdas utan bilbarnstol i baksätet på en taxi under kortare resor.

Jo, det är många som säger att de själva tar ansvaret.

Men inte ens taxibilar är vaccinerade mot kollisioner!

/Timsetim
 
Sv: Åka bil med barn!

Min mor äger ett taxibolag och dom har iaf bilbarnstolar att sätta i sina bilar!!

:bow:

Jag hoppas att det blir ändring på det hos oss också.

Som sagt kan vi inte ha bilbarnstolar i bilarna alltid, men mot en något högre avgift så skulle vi kunna erbjuda föräldrar att ta med sig barnen hem på ett säkert sätt. Det är många vi nekar pga detta, så det finns helt klart ett behov!

/Timsetim
 
Sv: Åka bil med barn!

taxibolagen ska kunna ha bilbarnstol monterat i bilen, om man säjer till om detta då man beställer sin taxi.
Man måste däremot kanske kolla själv så de har monterat stolen rätt i bilen, för det är ingen självklarhet...

Ska och ska. Det finns inte någon regel som säger att alla taxibolag ska det.

Men om man däremot har med sig en stol så ska våra chaufförer hjälpa till att montera och köra kunden.

/Timsetim
 
Sv: Åka bil med barn!

Det är möjligt att det int efinns någon sådan regel.
Men jag tycker det är URDÅLIG service i de fall där taxibolaget faktiskt inte har tillgång till en bilbarnstol. Det skulle ju räcka med en eller två stolar som bilarna kan dela på för såna tillfällen, SÅ himla dyra är inte bilbarnstolarna... :mad:
 
Sv: Åka bil med barn!

Det är möjligt att det int efinns någon sådan regel.
Men jag tycker det är URDÅLIG service i de fall där taxibolaget faktiskt inte har tillgång till en bilbarnstol. Det skulle ju räcka med en eller två stolar som bilarna kan dela på för såna tillfällen, SÅ himla dyra är inte bilbarnstolarna... :mad:

Jag håller med dig!

För några år sedan var det inte alls samma efterfrågan på barnstolar i bilarna som det är idag. Vi nekar kunder varje helg. Så jag hoppas verkligen att vårt bolag så småningom lyssnar på oss och gör en investering.

/Timsetim
 
Sv: Åka bil med barn!

Hos pappas taxibolag, där han jobbar, får man stol om man ber om det.
Om de inte har med sig stol eller inte har finns det alltid andra bolag, de ska kunna transportera säkert.
 
Sv: Åka bil med barn!

I min stad ;) får man bilbarnstol till bebis el bakåtvänd för lite större barn om man uppger att man vill ha det när man beställer. Finns att hämta i lokal och dom två största taxibolagen här delar på dem. Vanlig bilkudde finns däremot alltid med :). Jobbar oxå på Beställningscentral så "tjena kollegan!"
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 359
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 955
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp