Jag tycker att det beror så väldigt mycket på individen. En del hästar åker sämre med transportskydd för att det inte tycker om t.ex. att något sitter så långt upp över knäna/haserna som långa skydd gör. Andra bryr sig inte alls. Min ponny till exempel åker oftast helt utan skydd, för han står alltid som ett ljus när han får ha benen ifred. Ända gången han trampar runt är när jag har lindat benen med stora paddar och hela kittet. (Det finns ju inga bra skydd till de där små liven!) Visst, om transporten skulle välta eller nåt i den stilen så kanske skydd hade vart en bra idé, men det är inte ens säkert att det skulle göra en så värst stor skillnad.
En sak jag har uppmärksammat
är att många sätter på transportskydden fel och därför gör hästarna sig illa när de trampar runt och bråkar i transporten. Antingen sitter skydden för högt upp och skyddar inte kronranden och hoven, eller så sätter folk de alldeles för löst (för att inte "besvära hästen") så att de glider ner och hamnar snett och till slut ramlar av, vilket många hästar får panik av och resultatet säger ju sig självt...
Eller så gör folk både och! Jag drar mina skydd så tight det går och ser till att underkanten precis snuddar i marken så att precis hela benet OCH hoven är skyddat. Stelopererat, säger en del, men jag i alla fall aldrig haft en häst som kastar sig i transporten på grund av att skydden har halkat snett.