aj aj aj....amning

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

har fått två runda sår på båda bröstvårtorna nu och det gör ont så in i när jag ammar.har ni några tips? är det bra att pumpa ut mjölken och mata med flaska i stället medan mina bröst läker? någon bra salva??
 
Sv: aj aj aj....amning

Det finns ju amningsnapp(lr vad det heter?), en slags plastnapp man sätter över bröstvårtan när man ska amma. Det hjälpte mig när jag fick sår där, efter ett tag så försvann dom och jag kunde amma utan sen.
 
Sv: aj aj aj....amning

De ggr jag har fått sår, har jag ammat ändå :crazy:

Men, mina bästa tips är de klassiska:
* "Smörj" bröstvårtorna med bröstmjölk efter varje amning
* Lufta bröstvårtorna så mycket som det bara går


Amningsnapp är ju ett alternativ.
Men, jag har hört talas om de som använt sig av den och inte kunnat amma utan sen, för att barnet inte vill ta "bara bröstet".
 
Sv: aj aj aj....amning

Fortsätt att amma, gör som Corona skrev. Men se även till att bebis har rätt tag för annars kommer du aldrig att komma till rätta med problemet.
Amningsnappen kan även göra att man får mjölkstockningar och att produktionen minskar då barnet inte kan tömma bröstet lika effektivt.
 
Sv: aj aj aj....amning

Precis som i de tidigare svar du fått så ska du fortsätta att amma. Se bara till att barnet har hela vårtgården i munnen, och smörj med brötmjölk efteråt.
Det finns "amnings-snäckor" att köpa på apoteket som du kan ha på bröstvårtan, och då hålls det en fuktighet kring bröstvårtan som tydligen är jättebra. Fungerade på mig iaf, och jag hade väldiga problem de första veckorna. Har t.o.m ärrbildning... Men jag tror inte att jag hade den exakt rätta metoden, för så där ont ska man nog inte ha.

Lycka till!!
 
Sv: aj aj aj....amning

Be BVC kolla när du ammar, bara för att se om bebis har rätt tag under amningen. Sugblåsor och småsår kan man ju få i början men de läker snabbt om den lilla suger rätt. Få det kollat så fort du kan så ni inte hamnar i en ond cirkel och du får svårt att fortsätta amma. Ring och hör med amningshjälpen också, dom finns ju tillhands nästan jämt.
 
Sv: aj aj aj....amning

Smörj in med bröstmjölk efter varje amning (och efter varje dusch!!!), LUFTA, gå utan bh:ar och åtsittande tröjor hemma (ja på stan om du känner för det men det brukar inte kännas så atteraktivt att göra det valet ;) .
Lider med dig.
Jag hade sår på bröstvårtorna och ett runt "hål" brevid i början när jag ammande tjejen, fortsatte amma, bet i en handduk eller nått för att inte skrika när hon drog igång :crazy: ... MEN det ger sig!!
För mig var det kanske 6 första veckorna som var ett rent hel-te, sen släppte det, såren läkte långsamt och sen var det inga problem (ja det var inte ett hel-te i 6 veckor, toppen var runt 3 veckor, sedan blev det bara bättre och bättre, efter 6 v var det helt bra!)

Gör som nån annan sa, hör med bvc om de kan hjälpa dig att lägga rätt bebis så att den har rätt tag!!!
 
Sv: aj aj aj....amning

Jag strulade länge med sår och pump och elände med dotter ett som envisades med feltag. Min räddning var amningsnappen, tvärtemot vad många säger. Den gjorde att det blev bättre form på själva vårtan så att jäntan fick bättre tag. Använde den bara någon vecka innan det gick till sig och brösten fick läka under tiden.
Som sagt, även lufta och badda på mjölken.
Dotter två tog bra tag direkt, men fick sår även där. Dock minns jag inte att jag behövde ta till amningsnappen, men jag kan minnas fel.
 
Sv: aj aj aj....amning

Sår mitt på bröstvårtorna skvallrar om en felaktig sugteknik, närmare bestämt för litet tag. När bebisen gapar tillräckligt stort så kommer inte bröstvårtan få någon mekanisk nötning och det kommer inte göra lika ont. Såren brukar läka på ett par dagar när man väl fått in rätt teknik, om de inte blivit infekterade - var noga med hygienen!

Gör så här: Sitt rak i ryggen och låt brösten hänga fritt. Har du en stor och tung byst kan du prova att stödja upp den genom att lägga tex en ihoprullad handduk under den. Så tar du barnet i famnen. Barnet skall ligga så att bröstvårtan pekar rakt in i barnets ansikte, mellan överläppen och näsan. Bebisen skall inte behöva vrida på huvudet för att få den här positionen, utan varea helt rak i kroppen. Sitter bröstvårtan på "undersidan" av bröstet måste barnet alltså ligga mer på rygg, pekar bröstvårtorna rakt ut skall barnet ligga på sin ena sida.

När du är i rätt position så låt barnet söka efter bröstet. De gapar, vrider på huvudet och/eller hackar med huvudet - det kallas rooting-reflexen. Det är viktigt att inte störa här utan låt barnet hålla på tills det gapar så stort att det ser ut ser ut som en gäspning - då för du hela barnet, inklusive kroppen med en fast hand på dess rygg, mot dig. Det kan ta flera minuter av hackande, sökande och gnällande/gråt innan de gapar tillräckligt stort. Om barnet blir hysteriskt så kan man försöka handmjölka ur litet på en sked eller i en kopp, för att ge och stilla den värsta hungern. Det kan underlätta att ha barnet på en kudde om man har en byst som sitter högt, man får experimentera sig fram till vad som känns bäst.

Om barnet ändå fuskar sig till ett för litet tag, så sätt ett finger i mungipan och lossa taget och börja om med samma procedur.
 
Sv: aj aj aj....amning

Glömde det med flaskan: Om du helst vill amma så är det ingen bra idé att blanda in flaska. Speciellt inte som din bebis uppenbarligen redan har problem med sin amningsteknik. Man får överväga vad man orkar och hur gärna man vill amma och sedan bestämma utifrån det. Det finns en bra drickskål på Apoteket som man kan tillmata i om man inte vill blanda in flaska. För min mellansons del var flaskan roten till det onda och det tog fyra månader innan amningen flöt någorlunda med honom. Det började inte bli bättre förrän jag lade undan flaskan helt. Kunde inte heller ge napp. Har din bebis fått napp så kan ni prova ta bort den och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: aj aj aj....amning

Måste få göra ett litet tillägg här:

Jag hade blåsor och sår runt bröstvårtorna innan jag åkte hem från BB.
Den ena sköterskan efter den andra sa att det berodde på fel sugteknik.
"Gör så..."
"Håll så..."
"Tryck här..."
"Luta häråt.."
"Sitt och amma..."
"Ligg och amma..."

Råden var bra, men många och i vissa fall motsägelsefulla.
När min BVC-sköterska kom på hembesök några dagar efter hemkomsten hade jag fortfarande sår och blåsor och var samtidigt knäckt av alla goda råd.
Det känndes bra. Jag tyckte N hade ett bra tag, jämfört med innan. Det gjorde ont naturligtvis, men jag var ju SÅRIG!
Ändå, tillrättavisade alla sköterskor mig, så till slut visste jag inte hur/vad jag skulle göra.. :confused: :cry:
Jag förklarade det för min BVC-sköterska som sa att "Men det ser väl bra ut! Känns det bra och bekvämt, så är det säkert bra."

Gör inte mitt misstag; att glömma lyssna på sig själv bland alla goda råd från sjukvårdspersonalen.
Ta åt dig det du behöver ta åt dig.
Välj det som passar bäst för dig och din bebis, om råden är motsägelsefulla.

Lycka till!! :banana:
 
Sv: aj aj aj....amning

Jag rekommenderar att du tar kontakt med bvc sköterskan för att få hjälp med sugtekniken. På apoteket har de amningsnappar, för mig var det ett måste att ha de första månaderna innan barnen lärt sig suga nog bra (var prematurer) och jag har hört flera som haft goda erfarenheter av att använda dem vid såriga bröst så det kan vara värt ett försök. Välj en sort som är tunn och som har en nedgröpning i plasten där barnet har sin näsa.
Tilläggas ska att vissa anser att amningsnappar gör att barnet inte skulle kunna tömma bröstet nog bra eller att det skulle vara svårt att vänja av barnet att suga med amningsnapp. Till det kan jag bara svara att det för mig inte var några som helst problem att tömma bröstet, att amningsnappen var lätt att ta bort när väl den rätta sugtekniken och orken var etablerad (vilket tog ca 3 månader) och att jag inte ser något som helst problem i om amningsnappen skulle vara svår att avvänja om den gör att amningen flyter på bra - vad är då problemet? Jag kan varmt rekommendera att åtminstone prova!

Jag läste en bok skriven av 6 st neonatalläkare just när mina barn föddes (minns tyvärr inte namnet men den bestod av mycket fakta och forskningsresultat), där skrevs det att det inte kunnat påvisas att amningsnapp skulle ge svårare att tömma bröstet eller dyl. det enda negativa var att (i en undersökning mellan mammor som ammat med amningsnapp och de som ammat utan) amningsnappsanvändare ammat sina barn något kortare tid i jämförelse. Vilket knappast är konstigt eftersom man använder amningsnapp för att det inte fungerar bra utan och för vissa fungerar det inte med amningsnapp ehller utan man tvingas avbryta amningen tidigare.


Gör det ändå så ont att det inte går amma så pumpa då ut tills vårtorna läkt (finns pump att låna på bb, be att få visat hur du pumpar båda brösten samtidigt - går då på halva tiden). Ge bröstmjölken i kopp som du köper på apoteket eller skedflaska. både kopp och skedflaska förvirrar inte sugtekniken vilket en flaska kan göra. Det sägs att man bör vänta med flaska tills sugtekniken är etablerad.
Det är dock rätt kladdigt med kopp, vi satt ibland i duschen :o
När min amning var etablerad introducerade vi flaska och för oss fungerade det utmärkt att både amma och flaska men det är självklart olika.
Lycka till med amningen, tänk mage mot mage och hela bröstvårtan i munnen så brukar taget bli bättre. Kram!
 
Sv: aj aj aj....amning

ok tack för alla tips ,nu har jag varit hos en barnmorska och hans sugteknik var det inget fel på ,utan det var jag som satt fel och höll han lite fel när han ammades.
 
Sv: aj aj aj....amning

har fått två runda sår på båda bröstvårtorna nu och det gör ont så in i när jag ammar.har ni några tips? är det bra att pumpa ut mjölken och mata med flaska i stället medan mina bröst läker? någon bra salva??

Jag fick också sår av amningen, jag hade så ont så jag nästan svimmade.
Jag skakade i hela kroppen och blev nästan rädd för hans mun, kändes som om bröstvårtorna brann upp när han skulle ammas.

Jag kunde inte släppa mjölken för att det gjorde så ont, och tillslut var jag tvungen att ta till amningsnapp.
Jag fick berättat för mig att risken kunde vara att han inte tog bröstet sedan, men jag tog risken för alternativet just då var att sluta amma.

Jag använde "nappen" i ca 2-3 veckor och sedan kunde jag sluta succesivt med den. Han visade att han inte gärna sög utan "nappen" men jag var envis och det vara bara på natten som jag ammade honom med "nappen" för att inte han skulle vakna för mycket.

Det gick jättebra och det var kanske 4-5 nätter som det tog innan han tog bröstet som om "nappen" aldrig funnits.

Jag fick även rådet från några att stå ut med att det gjorde så ont, och jag var nära nog att klippa till dessa personer för så ont gjorde det.
Amningen skall vara njutningsfullt för både mamma och bebis :love: och dit kom vi.

Lycka till :)
 
Sv: aj aj aj....amning

ok tack för alla tips ,nu har jag varit hos en barnmorska och hans sugteknik var det inget fel på ,utan det var jag som satt fel och höll han lite fel när han ammades.


Så bra att ni fick hjälp.
Hopppas du snart mår bra i brösten :)
 
Sv: aj aj aj....amning

ok tack för alla tips ,nu har jag varit hos en barnmorska och hans sugteknik var det inget fel på ,utan det var jag som satt fel och höll han lite fel när han ammades.

Super att du fick hjälp! Precis så hade jag också med första, det räckte att jag vinklade om armen så blev det bra. Hoppas det läker fort för dig nu!
 
Sv: aj aj aj....amning

Du har redan fått en massa bra tips så jag tänkte bara tillägga att apotekets bröstvårtskräm är bra för att läka sår på bröstvårtorna. Kan varmt rekommenderas som komplement.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 437
Senast: Destiny_D
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 852
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp