AH! Täckeätande häst!

rostad

Trådstartare
Jag börjar bli helt knäpp!! Min fyraåring har börjat äta upp alla täcken som han överhuvudtaget kommer över! Han sliter upp dem så de bara ligger som små bitar på marken, därefter ger han sig på grannens täcke. :arghh:
Han är helt makalös! :banghead:

Vad ska jag göra?
Några tips??

Sv: AH! Täckeätande häst!

Ge han något annat att förstöra :)? Skala kvistar tillexempel, och det är ju två flugor i en smäll (du får rensat lite sly samtidigt).

Har prövat med att släpa in ett helt björkträd i hage, även leksaker så som borstar och kamptrasor till hundar. Men nix, det är roligt si så där 5 min. därefter återgår han till täcket.

Han har snart ätit upp 15 täcken under denna hösten.. :( Kan kanske sälja honom som dokumentförstörare?

Oj, 15 täcken! Jag antar att du provat allehanda antibit-preparat?

Ja, det har jag.
Kanske borde skriva ner vad jag har prövat och inte gav något vidare resultat:

* Leksaker
* Dra ner på kraftfodret
* Munkorg
* Antibit preparat
* Träd och andra "tilltugg"

Han står på halm i boxen, har mer eller mindre fri tillgång på hö + ett stort björkträd som matte har släpat in, vilket han inte bryr sig om. Motioneras som en 4-åring ska göras.

Min åt alla täcken som flaxade lite grann. Det enda täcket som dög var ett skitfult, grönt ponnytäcke med gula kanter. Det var litet och satt väldigt tight.

Så länge det satt ordentligt så brydde han sig inte. Fanns det lite löst tyg så bara måste han slita i det.

Värt att tänka på?

Är det sitt eget täcke han äter på? Då är lösningen enkel. Sluta med täcke.

Bri: Då lyckas han inte. Men han är en jäkel på att ta av sig den oavsett om den är fastknäppt på grimman. Då lyckas han ta av sig hela grimman.

CK: Jo, det löser ju problemet med han egna täcken. Men samtidigt blir han lerig och blöt + massa päls. Det kan sätta stop i ridningen då han går ganska hårt. Vill inte att han ska stå svettig i boxen utan täcke. Kan inte heller ställa av hästen pga att han äter täcken. Satsar på Falsterbo med honom till nästa år. Det känns lite tråkigt att lägga det på hyllan bara för att han inte kan låta bli sina täcken.

Lisbetha: Han står själv, men lyckas bita sönder grannens täcken (hästarna som står bredvid). Ska ordna en hage där det inte finns någon granne. Har satt upp hingststaket men han har långhals, så han når över ändå. Han har gått med andra hästar tidigare, tyvärr slutade det illa då han sparkade sin kompis i ansiktet :(

Känns som om man har fått denna hästen för sina synder. Trevlig häst för övrigt.. men man börjar ju tröttna. Han är ganska uppfinningsrik av sig. Innan han blev en dokumentförstörare drog han upp stolparna i hagen. Han bet aldrig sönder dem, men tog toppen av stolpen och drog upp dem bara för skoj skull. Ibland önskar man att man hade mer ointelligenta hästar.

Min åt alla täcken som flaxade lite grann. Det enda täcket som dög var ett skitfult, grönt ponnytäcke med gula kanter. Det var litet och satt väldigt tight.

Så länge det satt ordentligt så brydde han sig inte. Fanns det lite löst tyg så bara måste han slita i det.

Värt att tänka på?

Tycker att jag har haft flera olika sorter. Men kan kanske ligga något i vad du skriver. Vågar knapp pröva med något nytt, men ska se om det inte ligger något gammalt ponnytäcke skräpades någonstans. Han har normalt sett stl 155, kan stl 135 vara på tok för litet?

Du får ta ut en hästpratare som får förmedla lite väl valda hot ;)

Du får ta ut en hästpratare som får förmedla lite väl valda hot ;)
Där sa du ju något! :laugh:
Har försökt att hota honom själv, genom om han inte slutar äta på sina täcken så släpper jag inte shettisen (vilket han är livrädd för :devil: )

Jag lovar. Det funkar att träna häst hårt, även utan att ha den täckad. Man får släppa lite på sina krav, bara.
Borsta bara rent under sadeln, och ha en handduk eller nåt under sadeln, som är lättvättad. Gnugga honom med halm efter träningen.
Skaderisken för att han ska trassla in sig i täcken är betydligt större än att hn skulle bli sjuk eller skadad för att han är otäckad.

Jag lovar. Det funkar att träna häst hårt, även utan att ha den täckad. Man får släppa lite på sina krav, bara.
Borsta bara rent under sadeln, och ha en handduk eller nåt under sadeln, som är lättvättad. Gnugga honom med halm efter träningen.
Skaderisken för att han ska trassla in sig i täcken är betydligt större än att hn skulle bli sjuk eller skadad för att han är otäckad.

Mycket möjligt! Det är väl det att man har svårt att släppa på sina rutiner. Jag har alltid haft täcken på mina hästar under alla år, även avelsstona brukar dock bara ha ett ofodrat regntäcke. Men får jag inte bukt på honom så får han ju stå utan täcke, men föredrar att lösa problemen med täcke på i första hand ;)

Hitta ett täcke med halvhals, är 2 storlekar för litet och som inte går ner så långt på sidorna, impregnera det med tabasco, svinspray och ngn bra antibit (sjöbogårdens tycker jag är bra, åtminstone på boxinredning och på hund som gnager på sitt bandage :p)

Min hade också bara täcke då det behövdes på riktigt. Red alltid på kvällen, så han fick gå in efteråt i varmt och torrt stall.

Det ska vara tight, och inte hänga vid bringan eller magen :) Billiga, kanske redan lite trasiga ponnytäcken borde man ju kunna hitta nästan var som helt. Jag fick mitt gratis, just för att det var så otroligt fult :p

*Delv KL*
Buck: Svinspray? Vad är det för något och vart kan jag hitta det?

em-pirre: Ska se om jag inte hittar något gammalt ponnytäcke från den tiden. Har en hel del till shettisen med det är lite väl litet :p Jag har dock fördelen att jag rider under dagen eller kanske nackdel i detta fallet. Men kan ju låta han stå inne en stund innan jag släpper ut han.

Försökte hitta en bild där han har täcke, men hittade bara med en massa annan utrustning på. Det täcket han har nu sitter lila. Hade ett jätte fint Back on track täcke (lätt fodrat regn) till han som satt super! Men det är idag bara ett minne blott.. :'(
Det som jag tycker är konstigt är att han har aldrig gjort detta tidigare. Det är något som han har börjat med nu. Har kollat upp med veterinär så att han inte har någon klåda i pälsen eller liknande.

Lantmännen och granngården här omkring brukar ha det, det är egentligen för att få grisar att sluta äta på varandra :/ men fungerar väldigt bra mot bävrar i stallet också. Stinker ngt oerhört dock, men det hjälper.

Har för mig att det är hjorthornsolja.

Senast ändrad:

Lantmännen och granngården här omkring brukar ha det, det är egentligen för att få grisar att sluta äta på varandra :/ men fungerar väldigt bra mot bävrar i stallet också. Stinker ngt oerhört dock, men det hjälper.

Har för mig att det är hjorthornsolja.

Då vet jag vart jag ska ta vägen imorgon ;)
Jätte bra tips! Ska pröva det! Tusen tack :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka