Åh nej... Och elände... :(

Sv: Åh nej... Och elände... :(

Att man skaffar sin första hund utan att ha så mycket erfarenhet sen innan är inte jätteovanligt tycker jag.

Nej precis. Därför är det så viktigt med seriösa uppfödare! De säljer inte åt en så ovan köpare utan att se till så att köparen får all hjälp och stöd den behöver. Det betyder alltså inte alls att man inte får köpa hund som nybörjare, utan bara att uppfödaren ser till att hjälpa och informera såpass att köparen klarar sig.

Ja, tjuvparning är oseriöst valpproducerande och inte seriös avel av många anledningar.

Första är att vid seriös hundhållning får hundarna inte ens chansen att genomföra en tjuvparning.

Andra är att det är väldigt enkelt att genomföra en abort på tiken, tidiga stadier bara genom en spruta, och har man så dålig koll på sin tik att man inte upptäcker det förrän det är för sent så går det att kastrera tiken.

Så nej det är inget seriöst över en tjuvparning överhuvudtaget.

/Camilla

Jag anser jag är mycket seriös i min avel. Men jag har haft tjuvparning ändå. De är jäkligt duktiga på att komma på hur de ska kunna komma in till varandra. Jag kan helt inte ha en hane, för jag fixar det inte.
Men säga man inte är seriös för man får en tjuvparning, är lite väl att ta i tycker jag.
Misstag kan alla göra och det får man göra. Men gud nåde om man gör ett misstag och får en tjuvparning, då jäklar är även den bästa uppfödaren oseriös :mad:

Naturligtvis är det som du säger. Nu råkar jag ha mest kontakt med raser som behöver förbättring (eller förvaring av det goda inom rasen, hur man nu vill se på saken). Ta t.ex. Shar pei, eller Engelsk bulldogg. Där borde man ju försöka få fram hundar med mindre rynkor, bättre andningsvägar o.s.v. Bara för att nämna ett exempel.

Stötte t.ex. på en Boxer i helgen och bara gapade eftersom den var så olik min egen. Denna var verkligen en brukshund (smidig, mindre huvud, längre nos)! Superkul att se, och jag ska absolut vända mig till den uppfödaren ifall jag vill ha en till hund.

Håller med fullt ut :bow:

De är jäkligt duktiga på att komma på hur de ska kunna komma in till varandra. Jag kan helt inte ha en hane, för jag fixar det inte.

Har jag berättat om kompisens dvärgschnauzer som ställde sig på köksbordet och bjöd ut sig åt kompisens andra hund, en Irländsk varghund...:D

Hon fick sära på dem i fortsättningen.

Jag anser jag är mycket seriös i min avel. Men jag har haft tjuvparning ändå. De är jäkligt duktiga på att komma på hur de ska kunna komma in till varandra. Jag kan helt inte ha en hane, för jag fixar det inte.
Men säga man inte är seriös för man får en tjuvparning, är lite väl att ta i tycker jag.
Misstag kan alla göra och det får man göra. Men gud nåde om man gör ett misstag och får en tjuvparning, då jäklar är även den bästa uppfödaren oseriös :mad:

Fast frågan vidare är ju om genom att sedan att det inte blev några valpar av det hela, helt enkelt rättade till det?
Och jag kan tycka att du visar på att du är seriös genom att inse att dina förutsättningar inte tillåter att du har båda könen på hundar hemma.
Men tyvärr är det ju oftast samma folk som kommer med tjuvparning efter tjuvparning, där dom inte lär av sina misstag.
Det blir väl lite så att en gång är ingen gång, två gånger är två gånger för mycket...

/Camilla

Har jag berättat om kompisens dvärgschnauzer som ställde sig på köksbordet och bjöd ut sig åt kompisens andra hund, en Irländsk varghund...:D

Fast det är väl ganska självklart?
Det är hane och tik, storlek brukar inte vara något djuren överlag bryr sig om. Har man två könsmogna hundar så är det för mig självklart att dom hålls åtskilda.

/Camilla

Ja. Men vissa människor verkar ju inte fatta det. Därför sker dessa tjuvparningar.

Haha :D

Eller när jag fick hit en dvärschnauzer som jag skulle trimma. Min mops löpte (är inte mops jag är uppfödare till, hon är en go sällskapshund) men hon var bara på dag 5-6. Jag kollade hur de var tillsammans. Ingen visade något och dvärgen skulle ju stå på trimbordet så jag tänkte ingen behövs ju stängas in.
Allt var klart, gick och hämtade mitt trimförkläde och när jag kom tillbaka så satt de ihop.
Min man var ute på promenad med de andra hundarna, så jag fick ringa och säga att kom inte hem, vi har en parning här :banghead: :crazy:
Efter det lärde jag mig att min mops bjuder ut sig från dag ett :D Men nu är hon kastrerad :) Och jo, hon fick en spruta också :D

Fast frågan vidare är ju om genom att sedan att det inte blev några valpar av det hela, helt enkelt rättade till det?
Och jag kan tycka att du visar på att du är seriös genom att inse att dina förutsättningar inte tillåter att du har båda könen på hundar hemma.
Men tyvärr är det ju oftast samma folk som kommer med tjuvparning efter tjuvparning, där dom inte lär av sina misstag.
Det blir väl lite så att en gång är ingen gång, två gånger är två gånger för mycket...

/Camilla

Fast jag har haft två tjuvparningar :D Första gången har jag redan skrivit om.:D
Andra gången så fick tiken vara i ett rum, men hög grind. Sen fick hanen vara i ett annat rum, men stängd dörr och grind.
När vi kom hem så var både tiken och hanen tillsammans.
Tiken eller nån av de andra hundarna hade fått upp haspen på grind ett. Sen gick ju den villiga tiken ut. Och hanen eller tiken har fått upp dörren dit hanen var, tiken hoppat över grinder och poff så blev de ett förälskande par :D
Där lärde vi oss också en sak. Att byta ut låset på grindarna så ingen hund kan öppna, plus lås dörren där hanen var.
Ja man lär så länge man lever :D
Kan säga att tiken var på dag 23 så vi trodde inte det skulle bli något, men vi tänkte att vi tar det säkra före det osäkra.
På dag 26-27 såg vi inget, de gick ihop hela dagarna ingen visade ingenting. På kvällen trimmade jag. De som jag trimmade åt hade två barn med sig och de var ute med hundarna och lekte.
Efter ett tag kom de in skrikandes, mamma mamma, två hundar sitter fast :crazy: Ja jösses, då tände de till igen.

Den gången funderade jag länge om jag skulle avstå från att spruta tiken, för de var av samma ras, kompinationen var också bra.
Men jag avstod eftersom jag inte tycker tiken var tillräckligt bra för avel. Så där blev det också spruta.

Kl..

Men jag är så velig så jag ska inte ha en hane hemma. För jag är hopplös, glömmer bort, tror tiken/hanen är med husse. Stänger in den löpande hunden med en av de andra tikarna så hon inte ska behöva vara själv och ser inte att hanen låg under databordet och glömde titta där :o
Så gjorde jag sist när vi hade en hane här vi var hundvakt åt och en tik löpte.
Nu var inte tiken redo och hanen var endast 7 månader, men han hade ändå visat intresse.
Så mig får man kalla klantig och velig istället för oseriös tack :p :D
Ja jag vet, jag är totalt hopplös...

Absolut är en seriös uppfödare som bistår med råd och stöd viktigt för en nybörjare. Förhoppningsvis kommer uppfödaren att göra det, eller så kanske han har stöd hemifrån av någon med mycket erfarenhet och kunskap.

Kl..

Men jag är så velig så jag ska inte ha en hane hemma. För jag är hopplös, glömmer bort, tror tiken/hanen är med husse. Stänger in den löpande hunden med en av de andra tikarna så hon inte ska behöva vara själv och ser inte att hanen låg under databordet och glömde titta där :o
Så gjorde jag sist när vi hade en hane här vi var hundvakt åt och en tik löpte.
Nu var inte tiken redo och hanen var endast 7 månader, men han hade ändå visat intresse.
Så mig får man kalla klantig och velig istället för oseriös tack :p :D
Ja jag vet, jag är totalt hopplös...

I såna fall som dina kan jag köpa att säga klantig och velig :-)
Du har ju även insett nackdelarna med din egen personlighet, även om det faktiskt är praktiskt att vara sådan ibland med, fram för allt velig :-)
Du gör ju något saken så att det inte blir en massa udda raskombinationer ute, för tyvärr är det så att troligtvis hade många av dessa valpar haft mycket större risk att hamna i fel händer alt. bli kvar hos uppfödaren oavsett hur seriös den som låter dom föddas är.

/Camilla

Men hallå där. Bara för att man skaffar en blandras behöver man inte vara varken okunnig eller oseriös!
Jag tränar och tävlar och har höga mål med min blandras som jag skaffade som valp, dessutom går det riktigt bra!

Men hallå där. Bara för att man skaffar en blandras behöver man inte vara varken okunnig eller oseriös!
Jag tränar och tävlar och har höga mål med min blandras som jag skaffade som valp, dessutom går det riktigt bra!

Ja fast min trådstart handlade ju om att jag var orolig över kunskapsnivån och de praktiska omständigheterna runt att ha en valp, oavsett ras eller "icke-ras".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka