Åh nej... Och elände... :(

Sv: Åh nej... Och elände... :(

ja det är ju seriöst att stödja blandrasavel!

Det är seriöst att ta väl hand om sin hund och inte bara låta den gå och slå dank för att den är blandrashund. Eller vet du hur det gick till när shark skaffade sig sin valp...? Vet du ens vad det är för korsning..? Klankar du ner på den som hämtar en jycke från hundstallet t.ex. och tränar seriöst med den...?

Det går ypperligt att göra sen abort och passa på att kastrera tiken samtidigt. Att producera ogenomtänkta blandisar är aldrig seriöst, hur noga man än är med att leta hem.

Så om scenariot var att du hade en jättefin renrasig lapphund som du vill avla på och en labrador/bc hane parade henne för att någon var klantig så ska du abortera, riskera hennes framtida fertilitet och sen kastrera?

I think not.

Så om scenariot var att du hade en jättefin renrasig lapphund som du vill avla på och en labrador/bc hane parade henne för att någon var klantig så ska du abortera, riskera hennes framtida fertilitet och sen kastrera?

I think not.

Det går i så fall att ta bort valparna alt. enbart behålla en för tikens skull. Så du kan fortfarande minimera skadan...

/Camilla

Det går i så fall att ta bort valparna alt. enbart behålla en för tikens skull. Så du kan fortfarande minimera skadan...

/Camilla

Men vadå minimera skadan? Det är ju hundar? Inga rabiata monstervarulvar som måste avlivas för annars ödelägger de städer. Förstår verkligen inte hysterin, visst finns det vettigt folk också som köper blandras och är man införstådd med att man måste hålla valpar tills rätt köpare dyker upp så ser jag verkligen inte problemet.

Skulle det bli en tjuvparning på min tik med en hund av annan ras skulle jag enbart abortera om det hanen var sjuk eller att hanen var för stor för tiken, för att inte öka risken kejsarsnitt markant. Men annars skulle jag i ärlighetens namn tycka att avlivning av friska valpar bara för att det finns border collie i dem är absurt. Jag har faktiskt träffat flera bc korsningar (bland annat lapsk vallhund/bc) som varit supertrevliga. Inte sagt att man ska göra dem på beställning men olyckor är olyckor och jag tycker det finns gränser för blandrashysteri. Jag skulle aldrig ha hjärta att avliva friska valpar och det finns faktiskt folk som vill köpa och kan hund nog bra för att ge hundarna ett underbart liv.

Ja självklart. Jag har tom aborterat trots att hanen var renrasig, reggad och med bra VP. Oönskade hundar finns det nog av.

Ja självklart. Jag har tom aborterat trots att hanen var renrasig, reggad och med bra VP. Oönskade hundar finns det nog av.

Jag tycker verkligen inte att det är självklart. Däremot tycker jag att det är långt ifrån normalt att vilja ta död på liv som det inte är något fel på och se det som självklart. Och racka ned på andra som inte tycker samma sak.

Jag har hanar och tik hemma och den enda gången jag skulle abortera är om de två som är helsyskon skulle råka få till det. Men om min andra hane var på så är valparna knappast "oönskade" bara för att det inte var planerat i detalj från början. Oönskad av vem? Dig som uppfödare eller valpköpare? Skulle finnas massor med bra valpköpare till dem trots allt - två friska, meriterade och trevliga hundar som är arbetsvilliga med fina stamtavlor.

Det finns tillfällen det inte funkar. Ekonomiskt, tidsmässigt, platsmässigt, någon av föräldrarna är direkt olämplig att avlas på etc. men har man tid och möjlighet att faktiskt placera ut dem till goda hem tycker jag att det är uselt av folk att påstå att man är oserös!

Skulle finnas massor med bra valpköpare till dem trots allt - två friska, meriterade och trevliga hundar som är arbetsvilliga med fina stamtavlor.

men har man tid och möjlighet att faktiskt placera ut dem till goda hem tycker jag att det är uselt av folk att påstå att man är oserös!

Nej. Det finns inte en uppsjö av köpare till valpar av den kalibern. Speciellt inte om man vill att de ska leva som älskade familjehundar utöver sitt jobb. Och bara för att två hundar är meriterade, av samma ras och med Ok stam, betyder inte det att de är kompatibla vad gäller mentalitet och arbetsegenskaper. Vad har du för erfarenhet som tvärsäkert kan uttala dig om det?

Definiera "goda hem"?

Ska jag föda upp hundar (dvs bidra till framtidens avelsbas av min ras) så ska det vara hundar som jag tror kan tillföra något, hundar som har stor chans att hålla sig friska och som garanterat kommer få långvariga bra hem. Och hundar som jag själv skulle vilja behålla.

Och likväl som jag hellre avlivar än omplacerar till osäker framtid, så gör jag abort hellre än producera hundar av "misstag". Som sagt, det finns ett stort överskott av hundar redan.

Jag tycker det beror på. Det finns kombinationer som aldrig bör göras. Det kan vara vissa raskombinationer (amstaff/BC t ex) eller kombinationer där ena eller båda föräldrarna har svag mental status eller ärftliga sjukdomar/defekter. Där hade jag alla gånger valt en p-spruta trots att det riskerade tikens framtida fertilitet. Men sedan finns det kombinationer som inte är så värst farliga, som det finns massor med potentiella hem till. Och levande valpar hade fått vara bra dåliga för att jag skulle ha mage att ta bort dem.

Ja det finns ett visst mått av naivitet hos den som köper en blandrashund, men de allra flesta blandrashundarna har det väldigt bra och de blir mycket väl omhändertagna. På min klubb har de flesta jag har pratat med startat sin hundkarriär med just en blandras (jag startade med 2 ;) ).

Ja, han har gjort det. Än så länge har han semester.

Men jag tänker ha lite koll...

Men vadå minimera skadan? Det är ju hundar? Inga rabiata monstervarulvar som måste avlivas för annars ödelägger de städer. Förstår verkligen inte hysterin, visst finns det vettigt folk också som köper blandras och är man införstådd med att man måste hålla valpar tills rätt köpare dyker upp så ser jag verkligen inte problemet.

Skulle det bli en tjuvparning på min tik med en hund av annan ras skulle jag enbart abortera om det hanen var sjuk eller att hanen var för stor för tiken, för att inte öka risken kejsarsnitt markant. Men annars skulle jag i ärlighetens namn tycka att avlivning av friska valpar bara för att det finns border collie i dem är absurt. Jag har faktiskt träffat flera bc korsningar (bland annat lapsk vallhund/bc) som varit supertrevliga. Inte sagt att man ska göra dem på beställning men olyckor är olyckor och jag tycker det finns gränser för blandrashysteri. Jag skulle aldrig ha hjärta att avliva friska valpar och det finns faktiskt folk som vill köpa och kan hund nog bra för att ge hundarna ett underbart liv.

Visst är det hundar, men dels är det hundar som det är mycket stor chans att man inte hittar bra hem. Och jag vill inte att de valpar som kommer ur en tjuvparning som hade hänt hos mig ska finnas tillgänglig för att någon annan ska komma på idéen att avla vidare för deras hund är ju så söt...

Så visst kan jag garantera bra hem till hela kullen och att den blir kastrerad så att den är obrukbar för framtida avel så visst, men eftersom inget av det är något jag kan garantera på en kull med åtta veckors valpar så får det va.

/Camilla

Nej. Det finns inte en uppsjö av köpare till valpar av den kalibern. Speciellt inte om man vill att de ska leva som älskade familjehundar utöver sitt jobb. Och bara för att två hundar är meriterade, av samma ras och med Ok stam, betyder inte det att de är kompatibla vad gäller mentalitet och arbetsegenskaper. Vad har du för erfarenhet som tvärsäkert kan uttala dig om det?

Definiera "goda hem"?

Ska jag föda upp hundar (dvs bidra till framtidens avelsbas av min ras) så ska det vara hundar som jag tror kan tillföra något, hundar som har stor chans att hålla sig friska och som garanterat kommer få långvariga bra hem. Och hundar som jag själv skulle vilja behålla.

Och likväl som jag hellre avlivar än omplacerar till osäker framtid, så gör jag abort hellre än producera hundar av "misstag". Som sagt, det finns ett stort överskott av hundar redan.

:bow::bow::bow:

/Camilla

Jag har mig veterligen aldrig påstått att blandisar skulle få sämre omhändertagande/aktivering än renrasiga hundar?
Fö är det ganska ovanligt att Hundstallet m fl omplaceringsorganisationer säljer valpar.

Jag har mig veterligen aldrig påstått att blandisar skulle få sämre omhändertagande/aktivering än renrasiga hundar?
Fö är det ganska ovanligt att Hundstallet m fl omplaceringsorganisationer säljer valpar.

Men ett bra omhändertagande är att stötta oseriös blandrasavel...? Eller vänder du dig till alla som har en blandrashund när du skriver så?

Hundstallet har rätt ofta valpar inne tycker jag. Föds en del där också.

Om jag hade en renrasig hund som jag ville använda i avel skulle jag göra allt för att förhindra blandrasvalpar inklusive spruta tiken. Det är väl fullständigt självklart. Labrador/BC/lapphund.....till vem ska man sälja en sådan hund. Man vet ju inte alls hur hundarna kommer bli.

Om jag hade en renrasig hund som jag ville använda i avel skulle jag göra allt för att förhindra blandrasvalpar inklusive spruta tiken. Det är väl fullständigt självklart. Labrador/BC/lapphund.....till vem ska man sälja en sådan hund. Man vet ju inte alls hur hundarna kommer bli.

Ja hur kan en sådan blandning bli egentligen? Vad tror ni? Mycket energi?

Förmodligen! Om du sen parar den med en rottis/amstaff/boxerblandning blir det riktigt spännande. :(

Tja. Jag har tillräckligt med erfarenhet för att veta att jag, tydligen olikt dig, inte kan sia om vilka kombinationer som kommer bli bra och dåliga. Jag har tillräcklig erfarenhet för att veta att det kan komma superbra hundar ur "misstagskombinationer" och det kan komma undermåliga individer från välplanerade kombinationer.

Definiera "goda hem"?

Hem där hundarna aktiveras efter sina krav och mår bra. Som får veterinärvård, kärlek och bra liv. Klart de finns, speciellt från en rasren kombination där det är inget fel på föräldrarna.

Javisst. Och du har aldrig avlat fram sjuka hundar förstår jag. För dina kombinationer är såklart det bästa av alla världar. Och det som du inte kan tänka dig, även om det handlar om friska djur som kanske i dina ögon är mediokra, kan producera något riktigt bra. Det är ju så genetik fungerar, den gör inte som du vill. Och jag hade hållit med i dina tankar om det handlade om kombinationer med sjuka, rent av undermåliga djur men det är iaf inte så du beskrivit den kombinationen.

Lite ödmjukhet måste man ändå ha vid hundavel. Jag har inte alla svaren och det har verkligen du inte. Och din drömkombination behöver verkligen inte vara värt ett jota i slutändan eller det enda rätta sättet. Inte mina heller. Avel får ju aldrig bli fanatism.

Tja. Jag har tillräckligt med erfarenhet för att veta att jag, tydligen olikt dig, inte kan sia om vilka kombinationer som kommer bli bra och dåliga. Jag har tillräcklig erfarenhet för att veta att det kan komma superbra hundar ur "misstagskombinationer" och det kan komma undermåliga individer från välplanerade kombinationer.

[...]

Lite ödmjukhet måste man ändå ha vid hundavel. Jag har inte alla svaren och det har verkligen du inte. Och din drömkombination behöver verkligen inte vara värt ett jota i slutändan eller det enda rätta sättet. Inte mina heller. Avel får ju aldrig bli fanatism.

Vem är det som behöver lite ödmjukhet i sällskapet? Du som sitter och siar om valpar ur en tjuvparning mellan hundar du aldrig träffat, eller jag, som äger 1½ av hundarna, känner bådas släkt i flera led, har tränat dem i flera år och gör bedömningen utifrån min fleråriga erfarenhet av rasen?

:rofl: :rofl:

Vem är det som behöver lite ödmjukhet i sällskapet? Du som sitter och siar om valpar ur en tjuvparning mellan hundar du aldrig träffat, eller jag, som äger 1½ av hundarna, känner bådas släkt i flera led, har tränat dem i flera år och gör bedömningen utifrån min fleråriga erfarenhet av rasen?

:rofl: :rofl:

Framförallt den som tycker sig ha rätten att kalla alla andras idéer för oseriösa för att de inte är ens egna. Måste kännas jättebra att göra det på ett forum, starkt jobbat.

Jag siar inget om kombinationen. Jag ifrågasätter din tveklöshet (och vad jag antar är klärvoajans?) inför att den skulle bli katastrofal och inte god nog att se ljuset. Utifrån din beskrivning av kombinationen. Hundar som är helt OK och är friska. Att då envisas med att ta död på dem (och anse att andra är oseriösa om de inte gör likadant) är för mig fanatiskt och inte förenat med vare sig sunt förnuft eller god avel. Och jag kan garantera att det finns bra hem till dem, om det finns 5 vägskorsningar som lever superbra liv så finns det garanterat bra hem till renrasiga "mediokra" friska hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka