Åh nej... Och elände... :(

Sv: Åh nej... Och elände... :(

Finns många seriösa blandrasuppfödare oavsett djurslag, så och bland de som föder upp hundar.

I fråga om ämnet så skulle jag personligen aldrig i livet lägga mig i på det vis en del gör, ringer/skriver till uppfödaren och "varnar" om en människa man öht inte har en aning om hur den löst problemet med hundvakt osv.

Fy, så förmätet.

Då kan jag meddela att uppfödaren svarat mig och han har sagt saker som inte stämmer.
Med andra ord, ljugit för få köpa valp.

Då kan jag meddela att uppfödaren svarat mig och han har sagt saker som inte stämmer.
Med andra ord, ljugit för få köpa valp.

Men, hur vet du det...? TS själv vet ju inte hur vännen ev. har löst det med valppassning, hon fick ju inget svar på frågan..? Eller har det framkommit mer info som inte är med i tråden?

Baserar du din oro på att han redan gjort av med sin semester - och av vem har du fått de uppgifterna? Man kan lösa valptiden på andra sätt, så jag tycker att reaktionen är lite överdriven. Men det är klart, skaffar han blandrasvalp kan man ju dra slutsatsen att han är både oseriös och dåligt påläst...

Lyft på luren och ring och fråga. Snabbare än att vänta på svar på fb.

Har du ens läst min trådstart? Skrev ju att personen i princip har noll erfarenhet av hundar, har aldrig umgåtts med några förrän han träffade min och det är inte under någon längre tidsperiod, dessförinnan var personen tom livrädd för hundar. Vad jag vet har han knappt varit i närheten av någon valp.

Är det konstigt att man blir orolig för hur det ska gå för denna valp???

Vi har också köpt en blandrasvalp från Blocket, från en seriös uppfödare och kan bara säga att vi fick vår "drömhund" perfekt medlem av familjen, hon är idag 3,5 år. Men när vi köpte henne hade vi inte någon hunderfarenhet alls och det var mer jobb i början än vad vi kunde ana, jag var också lite hundrädd men det har gått över när vi fick den fina ljuvliga hund hos oss. Så även om man är oerfaren och det är en blandras kan allt gå toppen bara man har ork och vilja att lägga den tid som behövs.

Måste också ge uppfödaren beröm, har fått mycket tips och ideer därifrån som varit kanon, har också bla på hundkurser träffat andra hundar från samma uppfödare och de har alla varit snälla, lättlärda energiknippen men det är ju dock helt andra raser i Ronja mot vad som står här i tråden, vi har ett underbart psyke och massor av spring i benen, precis vad vi efterfrågade (kan inte säga något om vilka korsningar som är bra eller inte) men vi har en kanonkorsning :)

Vi har också köpt en blandrasvalp från Blocket, från en seriös uppfödare och kan bara säga att vi fick vår "drömhund" perfekt medlem av familjen, hon är idag 3,5 år. Men när vi köpte henne hade vi inte någon hunderfarenhet alls och det var mer jobb i början än vad vi kunde ana, jag var också lite hundrädd men det har gått över när vi fick den fina ljuvliga hund hos oss. Så även om man är oerfaren och det är en blandras kan allt gå toppen bara man har ork och vilja att lägga den tid som behövs.

Måste också ge uppfödaren beröm, har fått mycket tips och ideer därifrån som varit kanon, har också bla på hundkurser träffat andra hundar från samma uppfödare och de har alla varit snälla, lättlärda energiknippen men det är ju dock helt andra raser i Ronja mot vad som står här i tråden, vi har ett underbart psyke och massor av spring i benen, precis vad vi efterfrågade (kan inte säga något om vilka korsningar som är bra eller inte) men vi har en kanonkorsning :)

Helt ok att köpa hund om man inte är hundvan mm. Man lär sig med uppgiften och tar man till sig råd mm så kan det blir hur bra som helst.

Det jag mest reagerade på vad ts skrev var att köparen inte fixat med hundvakt mm. Jag blir verkligen upprörd när jag hör folk som lämnar sina hundar själa när de jobbar heltid och då gäller det vuxna hundar.
När det sen gäller en valp, ja då kan jag inte hålla tyst.

Fast det skrev hon ju inte. Hon skrev att han redan har haft semester. Man kan ordna det med passning på annat sätt än att själv vara ledig. När jag fick hem min senaste valp hade jag ledigt en vecka. Det fungerade förträffligt att ordna med annan passning efter det. Hade någon fått nys om att jag skulle skaffa valp utan att ta semester och därefter starta en sån här tråd där folk kontaktade uppfödaren osv så hade jag blivit väldigt ledsen.

Men jag måste säga, av erfarenhet, att folk borde lägga sig i mer...

Jag fick själv reda på omvägar för några år sedan att ett par som hade noll koll skulle skaffa hund från en uppfödare jag känner. Paret hade jag ingen koll på, men en person jag känner väl och litar på "tipsade" mig om att de inte borde få köpa hunden. Jag ringde uppfödaren, men då jag inte hade något konkret (tex misskötsel) och de redan tingat en valp fick de köpa hunden. Idag ångrar uppfödaren att hon sålde till dem, av många olika anledningar...

Vet man något och på så sätt kan påverka en hunds liv, som ju ändå är förhållandevis långt, tycker jag man ska agera. Vi har ju haft trådar här om hur hundsvindlare som har valpfabriker lyckats lura sig till hundar med lögnaktiga historier, det kanske inte hade hänt om folk vågade säga till.

*kl*

Hur ska folk kunna skaffa hund om man aldrig är lämplig att skaffa en första hund för att man aldrig haft någon? Idioti. Det är inte raketforskning att skaffa hund. En normal människa med sunt förnuft och intresse men som aldrig haft hund kan mycket väl vara lämpligare hundägare är Beata 56 som fött upp mopsar hela sitt liv. Det är inte bara "vi" som redan har hunderfarenhet som är de enda lämpliga hundägarna.

Usch vad skrämmande att folk ska lägga sig i hela tiden. Jag hade inte heller semester när jag skaffade min valp. Han fick följa med på jobbet. Är jag så himla dålig hundägare för att jag inte hade semester?

Fast det skrev hon ju inte. Hon skrev att han redan har haft semester. Man kan ordna det med passning på annat sätt än att själv vara ledig. När jag fick hem min senaste valp hade jag ledigt en vecka. Det fungerade förträffligt att ordna med annan passning efter det. Hade någon fått nys om att jag skulle skaffa valp utan att ta semester och därefter starta en sån här tråd där folk kontaktade uppfödaren osv så hade jag blivit väldigt ledsen.

Men eftersom jag nu vet vad köparen sagt till uppfödaren. Så vet jag att köparen inte fixat hundvakt.

Allvarligt, jag struntar fullständigt om om någon blir ledsen. Jag anser man borde säga ifrån mer och ifrågasätta hur de tänker fixa allt vid hundköp.

Jag säljer inte till köpare som jobbar heltid om de inte har fixat med hundpassning. Detta med att kompisar tar jag inte riktigt, utan man får nog säga att hunden ska vara på dagis..

*kl*

Hur ska folk kunna skaffa hund om man aldrig är lämplig att skaffa en första hund för att man aldrig haft någon? Idioti. Det är inte raketforskning att skaffa hund. En normal människa med sunt förnuft och intresse men som aldrig haft hund kan mycket väl vara lämpligare hundägare är Beata 56 som fött upp mopsar hela sitt liv. Det är inte bara "vi" som redan har hunderfarenhet som är de enda lämpliga hundägarna.

Usch vad skrämmande att folk ska lägga sig i hela tiden. Jag hade inte heller semester när jag skaffade min valp. Han fick följa med på jobbet. Är jag så himla dålig hundägare för att jag inte hade semester?

Är väl helt ok att hunden kunde följa med på jobbet.

I det andra håller jag med. Har alltid sagt att de som haft hundar i 30 år måste inte vara de bästa.

Tycker du det är skrammande att nu ts delvis hade rätt? Köparen har inte berättat allt. Tex har han sagt hunden ska följa med på jobbet. Men det får inte vara hundar på det jobbet, just för det finns folk som är allergiska.

Kl..

Här på hund *skriks* det hejvilt om någon nämner en ras de vill köpa och folk här tycker det är fel ras för den personen. Fast personen haft hund förut osv..
Men nu när man kanske kan hindra att en hund hamnar fel, ja då är det hemsk när någon lägger sig i.

Dubbelmoral så det skriker om det..

Kl..

Här på hund *skriks* det hejvilt om någon nämner en ras de vill köpa och folk här tycker det är fel ras för den personen. Fast personen haft hund förut osv..
Men nu när man kanske kan hindra att en hund hamnar fel, ja då är det hemsk när någon lägger sig i.

Dubbelmoral så det skriker om det..

Håller med dig , o samtidigt undrar jag vad det är för människor som bestämt påstår att folk som säljer/föder upp blandisar direktkvalificerar sig till oseriösa :meh:
fantastiska människor med mediala , telepatiska förmågor som kan säga att det är på det viset ....

Jag håller med dig och tycker du förtjänar en eloge! :bow:

Den som har rent mjöl i påsen har inga svårigheter att förklara sig och behöver inte ljuga.

Håller med dig , o samtidigt undrar jag vad det är för människor som bestämt påstår att folk som säljer/föder upp blandisar direktkvalificerar sig till oseriösa

Vad lägger du i begreppet seriös? Vad gör en uppfödare seriös i dina ögon.

Jag tror inte vi har samma krav på vad vi kallar seriös avel.

Vad lägger du i begreppet seriös? Vad gör en uppfödare seriös i dina ögon.

Jag tror inte vi har samma krav på vad vi kallar seriös avel.

Jag tänker, att det kan vara seriöst på mer än ett sätt?

Jag håller med om att det i princip aldrig går att klassa blandrasavel som seriös avel.

Däremot, kan det väl fortfarande vara en seriös säljare. Som är noga med vart valparna hamnar, har fött upp dem på bästa sätt osv?

Jag vill bara säga angående om seriösa och oseriösa uppfödare och köpare.
Det finns en hel del människor som inte är på forum, och inte överhuvudtaget vet om dena renras/blandras skillnad.

Har flera bekanta med blandrashundar som de köpt som valpar, och som lever mycket bra liv och inte alls har massa komplikationer i vardagen bara för de råkar vara fler raser än en.:)

Sen skulle jag själv aldrig betala 6000 för en blandras när man får en renras för några tusen till.

Har en blandras omplacering som är gammal nu, som jag haft sen ettårsålder.
Är röntgad med a höfter, regelbundet vaccinerad senior kontrollerad.
Har levt ett aktivt liv med långpromenader och träning, precis som många andra blandraser och renraser får göra.

Själv skulle jag inte köpa en blandrasvalp och sponsra en blandrasuppfödare, men ni ska veta att det finns många bra hem som köper blandrasvalpar också.
Som inte vet om dessa diskussioner på forum.

Har två vänner med varsin stor blandra smed schäfer i både.
Båda hundarna är välfungerande hundar:)

men ni ska veta att det finns många bra hem som köper blandrasvalpar också.

(halvt KL med utgång ur citatet)

Men diskussionerna om blandrasaveln har ju ingenting med vare sig köparna eller individerna att göra, det är större än så! Tyvärr är det ju ett av de vanligaste och sämsta argumenten, att vi som ogillar oseriös blandrasavel skulle vara "elitistiska" och att blandrasavelanhängare försöka dra ner det hela på individnivå medans vi (ja, jag väljer att säga VI i detta fall) diskuterar den stora bilden.

Jag har aldrig varit med om någon "renrasanhängare" som någonsin sagt att alla blandrasindivider är skit eller att alla blandrasköpare är oseriösa. Jag vet också själv många trevliga/bra blandrasindivider/köpare, det är inte det det handlar om.

Vad det handlar om är att blandrasaveln till 99% utförs helt utan tanke eller djupare kunskap, utan efterforskningar, utan fysiska/mentala utvärderingar av hundarna, utan att kunna följa sjukdomsstatistik bakåt i leden, utan röntgen/övriga hälsotester, med blandningar på raser som aldrig någonsin borde blandas.... Listan kan göras lång!

Det är DET vi vänder oss emot!

Och "konstigt" nog med alla dessa galna blandningar så tror folk alltid att det BARA kommer vara de bra egenskaperna som kommer nedärvas från föräldrarna, aldrig någonsin de negativa.... :meh:.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka