Åh nej... Och elände... :(

Sv: Åh nej... Och elände... :(

Jag bara plockade ditt citat och markerade det som ett halvt KL för att kunna brodera ut lite :D! Ingen "attack" på dig alltså :)!

Tycker också det är bra att folk bryr sig:)

Jag kände till en tjej som hade ett par hundar efter varann, hon talade så gott om sig själv och fick ofta en hund gratis eller billigt.
Var en sån där person som hade lätt o prata och manipulera.

Hon var en såå dålig hundägare, hade barn med, gick med hunden på kort koppel breve barnvagenn slet och drog och skrek på hunden hela tiden, verkligen hela tiden.
Hunden fick vara ensam massor, om de skulle iväg rastade de inte hunden innan fast det kunde gått många timmar sen innan, sen iväg en halv dag.

När hon skulle skaffa hund igen , såg jag på facebook vilken hund och såg den på annons på blocket, jag mejlade faktiskt till annonsören och berättade om henne och hennes hundhållning.
Hon fick inte köpa hunden:)

Är så glad över att jag faktiskt gjorde det.

Sen är det ju en annan historia varför folk som mest tycker hund är jobbigt och inte är spec intresserade skaffar hundar...

Hon var så dålig hundägare så man mår illa, hade barn med.

Vad lägger du i begreppet seriös? Vad gör en uppfödare seriös i dina ögon.

Jag tror inte vi har samma krav på vad vi kallar seriös avel.

Nej förmodligen inte eftersom jag fött upp en kull blandrasvalpar. Och du känner inte mig o kan inte säga att jag är oseriös....eller ??

och vad grundar du det på o varför skulle du kunna döma mig ?

Jag har även fått kattungar med bonnkatter.... sen håller jag på med travare , OCH har gett bort hästar till ridfolk :o .....det finns folk som banne mig har fördomar om ALLT ....det säger mer om dom , än om mig.

sen finns det ju dock seriös blandrasavel.

Jag tänker, att det kan vara seriöst på mer än ett sätt?

Jag håller med om att det i princip aldrig går att klassa blandrasavel som seriös avel.

Däremot, kan det väl fortfarande vara en seriös säljare. Som är noga med vart valparna hamnar, har fött upp dem på bästa sätt osv?

....eller ....så KAN det ju vara så att det är tjuvparning

Varför blir du så uppjagad varje gång? Flera gånger har vi skrivit inlägg i stil med det som Miao skrev här ovan. Och ändå kommer du morrande och fräsande med kommentarer som din här.

Vad är det du inte förstår?

Jag har inte kallat dig någonting. Jag frågade vad du kräver av en uppfödare för att denna i dina ögon ska anses vara seriös.

Fast nu diskuterar vi väl inte tjuvparning (som f.ö. går att åtgärda med abort och sterilisering)
'
Och nej, tjuvparning skulle jag inte ens kalla avel. Misstag är mer passande (med en släng av oaktsamhet).

Jag frågar dig igen Martha: Vad lägger du i begreppet seriös? Vad gör en uppfödare seriös i dina ögon.

Jag tycker bara att det är bedrövligt med folk som parar hundar utan att någonsin tänka på vart valparna ska hamna - oavsett om det är en kennel eller en privatperson som korsar sin BC med en rottis.

MEN avel - då är det genomtänkt. Om man håller på med avel - då ska det baske mig has en plan.
En ras som ska förädlas i någon form. Där kan det ju finnas inslag av korsningsavel - just korsningsavel. Dvs att kanske blodslinjen håller på att förtunnas så mycket att man völjer att ta in något annat. Så gjorde dom väl med russen för länge sedan.
Eller att man pga förändrade förhållanden - tex drevern som är en fantastisk jakthund inte har dom egenskaperna som gör att den håller undan för varg skulle behöva en "injektion" av någon ras från länder där vargen är ett vanligt inslag vid jakt. Nu har jag igen aning om det finns dylikt men det vore något att AVLA på enligt mig.

Att para sin tik för att den är söt med grannens hanne är baske mig inte avel. Det är bara onödigt.
Om man sen parar sin tik med grannens hanne enbart för att tjäna pengar - då är det dessutom oseriöst så det skiter om det.
Ordet AVEL ska inte ens nämnas i det sammanhanget.

kl
Ska jag vara riktigt ärlig så är de enda uppfödarna som jag kallar seriösa de som vet att de har en hund som kan förbättra rasen.

Tyvärr verkar det finnas väldigt få sådana. De flesta s.k. seriösa uppfödarna har hundar med ok resultat och chans för poäng på utställning och inom olika tävlingsgrenar. Detta kan ju tyckas vara väldigt seriöst, och absolut tusen gånger bättre än de som tar valpar bara för att, men fortfarande ser jag att de har glömt det viktigaste: förbättra rasen.

kl
Ska jag vara riktigt ärlig så är de enda uppfödarna som jag kallar seriösa de som vet att de har en hund som kan förbättra rasen.

.

Men också bevara rasen. En ras måste inte alltid förbättras. Visst kan man säga att man kan få en ras bättre. Men vad är det som ska bli bättre jämt undrar jag när folk säger så...
Däremot om en ras börjar på tex dåliga vinklar, dåliga pälsar eller vad det må vara. Då måste man tänka till.
Men en perfekt hund får man aldrig.
Så även om jag parar två väldigt bra individer, så är det inte säkert avkommorna blir bra. Är sånt som är så jäkla svårt med avel..
Det bästa ger inte alltid något bättre, väldigt ofta jag ser det..

Men jag förstår helt hur du menar :) Ville bara ha fram lite mer :D

Jag har läst trådstarten men inte så mycket i övrigt i tråden. Alla är ju nybörjare nån gång, det är många som inte har så stor erfarenhet av hund när de skaffar sin första.

Jag påstår inte att han har koll på läget, men det känns som att du går lite på dina egna slutsatser och inte har pratat så mycket med honom om detta. Du kan inte veta vad som fått honom att ta staget eller hur välplanerat det är, eller vilken typ av hjälp och stöd han har bakom sig. Han kanske tar det på stort allvar, har bokat valpkurs och har stöd från någon närstående.

Att man skaffar sin första hund utan att ha så mycket erfarenhet sen innan är inte jätteovanligt tycker jag.

är tjuvparning oseriös avel då ??
det är väl bara avel

Ja, tjuvparning är oseriöst valpproducerande och inte seriös avel av många anledningar.

Första är att vid seriös hundhållning får hundarna inte ens chansen att genomföra en tjuvparning.

Andra är att det är väldigt enkelt att genomföra en abort på tiken, tidiga stadier bara genom en spruta, och har man så dålig koll på sin tik att man inte upptäcker det förrän det är för sent så går det att kastrera tiken.

Så nej det är inget seriöst över en tjuvparning överhuvudtaget.

/Camilla

Jag tycker bara att det är bedrövligt med folk som parar hundar utan att någonsin tänka på vart valparna ska hamna - oavsett om det är en kennel eller en privatperson som korsar sin BC med en rottis.

MEN avel - då är det genomtänkt. Om man håller på med avel - då ska det baske mig has en plan.
En ras som ska förädlas i någon form. Där kan det ju finnas inslag av korsningsavel - just korsningsavel. Dvs att kanske blodslinjen håller på att förtunnas så mycket att man völjer att ta in något annat. Så gjorde dom väl med russen för länge sedan.
Eller att man pga förändrade förhållanden - tex drevern som är en fantastisk jakthund inte har dom egenskaperna som gör att den håller undan för varg skulle behöva en "injektion" av någon ras från länder där vargen är ett vanligt inslag vid jakt. Nu har jag igen aning om det finns dylikt men det vore något att AVLA på enligt mig.

Att para sin tik för att den är söt med grannens hanne är baske mig inte avel. Det är bara onödigt.
Om man sen parar sin tik med grannens hanne enbart för att tjäna pengar - då är det dessutom oseriöst så det skiter om det.
Ordet AVEL ska inte ens nämnas i det sammanhanget.

:bow::bow::bow:

/Camilla

Men också bevara rasen. En ras måste inte alltid förbättras. Visst kan man säga att man kan få en ras bättre. Men vad är det som ska bli bättre jämt undrar jag när folk säger så...
Däremot om en ras börjar på tex dåliga vinklar, dåliga pälsar eller vad det må vara. Då måste man tänka till.
Men en perfekt hund får man aldrig.
Så även om jag parar två väldigt bra individer, så är det inte säkert avkommorna blir bra. Är sånt som är så jäkla svårt med avel..
Det bästa ger inte alltid något bättre, väldigt ofta jag ser det..

Men jag förstår helt hur du menar :) Ville bara ha fram lite mer :D

Naturligtvis är det som du säger. Nu råkar jag ha mest kontakt med raser som behöver förbättring (eller förvaring av det goda inom rasen, hur man nu vill se på saken). Ta t.ex. Shar pei, eller Engelsk bulldogg. Där borde man ju försöka få fram hundar med mindre rynkor, bättre andningsvägar o.s.v. Bara för att nämna ett exempel.

Stötte t.ex. på en Boxer i helgen och bara gapade eftersom den var så olik min egen. Denna var verkligen en brukshund (smidig, mindre huvud, längre nos)! Superkul att se, och jag ska absolut vända mig till den uppfödaren ifall jag vill ha en till hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka