Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad lägger du i begreppet seriös? Vad gör en uppfödare seriös i dina ögon.
Jag tror inte vi har samma krav på vad vi kallar seriös avel.
Jag tänker, att det kan vara seriöst på mer än ett sätt?
Jag håller med om att det i princip aldrig går att klassa blandrasavel som seriös avel.
Däremot, kan det väl fortfarande vara en seriös säljare. Som är noga med vart valparna hamnar, har fött upp dem på bästa sätt osv?
....eller ....så KAN det ju vara så att det är tjuvparning
kl
Ska jag vara riktigt ärlig så är de enda uppfödarna som jag kallar seriösa de som vet att de har en hund som kan förbättra rasen.
.
är tjuvparning oseriös avel då ??
det är väl bara avel
Jag tycker bara att det är bedrövligt med folk som parar hundar utan att någonsin tänka på vart valparna ska hamna - oavsett om det är en kennel eller en privatperson som korsar sin BC med en rottis.
MEN avel - då är det genomtänkt. Om man håller på med avel - då ska det baske mig has en plan.
En ras som ska förädlas i någon form. Där kan det ju finnas inslag av korsningsavel - just korsningsavel. Dvs att kanske blodslinjen håller på att förtunnas så mycket att man völjer att ta in något annat. Så gjorde dom väl med russen för länge sedan.
Eller att man pga förändrade förhållanden - tex drevern som är en fantastisk jakthund inte har dom egenskaperna som gör att den håller undan för varg skulle behöva en "injektion" av någon ras från länder där vargen är ett vanligt inslag vid jakt. Nu har jag igen aning om det finns dylikt men det vore något att AVLA på enligt mig.
Att para sin tik för att den är söt med grannens hanne är baske mig inte avel. Det är bara onödigt.
Om man sen parar sin tik med grannens hanne enbart för att tjäna pengar - då är det dessutom oseriöst så det skiter om det.
Ordet AVEL ska inte ens nämnas i det sammanhanget.
Men också bevara rasen. En ras måste inte alltid förbättras. Visst kan man säga att man kan få en ras bättre. Men vad är det som ska bli bättre jämt undrar jag när folk säger så...
Däremot om en ras börjar på tex dåliga vinklar, dåliga pälsar eller vad det må vara. Då måste man tänka till.
Men en perfekt hund får man aldrig.
Så även om jag parar två väldigt bra individer, så är det inte säkert avkommorna blir bra. Är sånt som är så jäkla svårt med avel..
Det bästa ger inte alltid något bättre, väldigt ofta jag ser det..
Men jag förstår helt hur du menar Ville bara ha fram lite mer