Åh nej... Och elände... :(

Sv: Åh nej... Och elände... :(

Och jag kan garantera att det finns bra hem till dem, om det finns 5 vägskorsningar som lever superbra liv så finns det garanterat bra hem till renrasiga "mediokra" friska hundar.

Det finns inte bra hem till alla femvägskorsningar. Inte till alla mediokra renrasiga hundar heller, eller ens alla bra renrasiga hundar.

Vet du hur man garanterat hittar bra hem till alla hundar tror jag Hundstallet och liknande ställen vore intresserade av dina kunskaper.

SFP_sendThumbnail1.asp

Det finns inte bra hem till alla femvägskorsningar. Inte till alla mediokra renrasiga hundar heller, eller ens alla bra renrasiga hundar.

Vet du hur man garanterat hittar bra hem till alla hundar tror jag Hundstallet och liknande ställen vore intresserade av dina kunskaper.

Eftersom du citerade mig kan du ju gärna visa var jag skrev just ordet alla? Jag känner mängder med bra människor som köpt blandraser, jag har haft själv - alltså finns de där ute. Men om man som uppfödare inte tar sitt ansvar och säljer dem till kreti och pleti istället, oavsett vilken ras eller blandras man har så hamnar de ju fel. Inga av de seriösa uppfödare jag känner har något som helst problem att sälja sina valpar till rätt hem. För att de är noga och håller på hundarna tills de hittar ett bra hem. De oseriösa jag känner säljer mängder valpar för 12000 kr med mediokra stamtavlor och folk köper dem också. Men hemmen är betydligt sämre i genomsnitt.

Vi kan flyga till månen, färdas många meter under havets djup och uppfinna elektriciteten. Det kan knappast vara lättare än att sälja en tjuvparningskull till vettiga hem. Inte om du är villig att vara kräsen.

Vekhet är en önskvärd och bra egenskap i vissa lägen och i kombination med vissa egenskaper men en katastrof i kombination med andra. Det är därför det inte bara är att ta två till synes bra vallhundar och para. Parar du eye och kropp kan det ploppa ut hundar som inte har någon fungerande vall överhuvudtaget men väl viljan och då sitter man riktigt i skiten.

Det märks alltför tydligt att din kunskap brister inom detta område.

Vallhund sa osäker. Det är inte samma sak som vek. Osäker definieras av lexikonet som ostabil. Att vara vek för mina signaler som förare är att vara mjuk, eftergiven, känslig som är typisk för vallhundar. Det är en positiv sak. Att vara osäker är att vara rädd, opålitlig, nervös etc. Det skulle jag aldrig avla på, det finns ingen nytta i det what so ever. Och det går inte att matcha med något.

Vänd på myntet. Att ha en hund som är överdrivet tuff och beredd på att ta till tänder i tid och otid är inte heller någon önskad egenskap. Oavsett vem jag matchade det till. Jag skulle inte stoppa någon av dessa hundar i avel. Jag skulle inte kalla dem för varken mediokra eller OK eller bara "dålig kombination". För mig är de undermåliga avelsdjur oavsett och inte värda att enskilt sättas i avel oavsett kombination.

Bukefalos är stället där att "experterna" samlas. Att jag inte håller med om att det blir så hysteriskt katastrofalt som ni tycker är verkligen inte samma sak som att jag saknar kunskaper. Jag vet bara av ren erfarenhet från detta forum att alla överdriver precis allt bara för att de kan. Inte för att det är ens sant. För mig att ta liv på så lite allvar och bete sig som att hundar är några produktionsdjur är att gå bak många steg i både etik och vett. Det är inte motsvarigheten till seriositet. Man får säga vad man vill men att bordercollies måste tränas 10 h varje dag (och detta ska då vara en "lugn dag") plus gud nåde om man lät en tjuvparning leva annars är man oseriös är endast och enbart hysteri. Jag rör mig i en stor krets med dessa hundar och såklart är bukefalos det enda stället som totalt avskräcker en från att ha dessa hundar om man inte tänker andas träning dag och natt. Det är ju på gränsen till absurt.

Vallhund sa osäker. Det är inte samma sak som vek. Osäker definieras av lexikonet som ostabil. Att vara vek för mina signaler som förare är att vara mjuk, eftergiven, känslig som är typisk för vallhundar. Det är en positiv sak. Att vara osäker är att vara rädd, opålitlig, nervös etc. Det skulle jag aldrig avla på, det finns ingen nytta i det what so ever. Och det går inte att matcha med något.

Vänd på myntet. Att ha en hund som är överdrivet tuff och beredd på att ta till tänder i tid och otid är inte heller någon önskad egenskap. Oavsett vem jag matchade det till. Jag skulle inte stoppa någon av dessa hundar i avel. Jag skulle inte kalla dem för varken mediokra eller OK eller bara "dålig kombination". För mig är de undermåliga avelsdjur oavsett och inte värda att enskilt sättas i avel oavsett kombination.

Bukefalos är stället där att "experterna" samlas. Att jag inte håller med om att det blir så hysteriskt katastrofalt som ni tycker är verkligen inte samma sak som att jag saknar kunskaper. Jag vet bara av ren erfarenhet från detta forum att alla överdriver precis allt bara för att de kan. Inte för att det är ens sant. För mig att ta liv på så lite allvar och bete sig som att hundar är några produktionsdjur är att gå bak många steg i både etik och vett. Det är inte motsvarigheten till seriositet. Man får säga vad man vill men att bordercollies måste tränas 10 h varje dag (och detta ska då vara en "lugn dag") plus gud nåde om man lät en tjuvparning leva annars är man oseriös är endast och enbart hysteri. Jag rör mig i en stor krets med dessa hundar och såklart är bukefalos det enda stället som totalt avskräcker en från att ha dessa hundar om man inte tänker andas träning dag och natt. Det är ju på gränsen till absurt.
Hoppsan, du skrev visst "Som jag skrivit ett antal gånger så ska de vara friska. Då ingår mental stabilitet. Hade Migo svarat att en av hundarna var vek mentalt har jag ju sagt att jag tänkt annorlunda kring saker. Jag skulle aldrig parat en vek hund oavsett vem jag hade kunnat matchat den med för oavsett så finns risken att hunden lämnar instabila avkommor."

En vek vallhund är ganska oduglig, den kan gå bakom en väldigt väl invallad träningsflock på ca 6 får som man lika gärna kunnat flytta med en hink havre.
Du verkar inte inse att det finns ett väldigt stort spektrum mellan veka, osjälvständiga hundar o extremvarianten av kroppsvallare som biter i tid o otid.
Återkom när du vet vad du pratar om. Tips: Läs vad du skrivit tidigare så slipper du villa bort dig.

Dessutom verkar B tolka våra inlägg som att det handlar om mentalitet- iaf jag talar om vallningsegenskaper. Inte sånt man mäter på MH.

Eftersom du citerade mig kan du ju gärna visa var jag skrev just ordet alla? Jag känner mängder med bra människor som köpt blandraser, jag har haft själv - alltså finns de där ute.

Naturligtvis finns de, problemet är ju att de inte är tillräckligt många. Och det var jag som skrev "alla", inte du, men jag tolkade dina inlägg som om du ansåg att det fanns hem till alla hundar.

Vi kan flyga till månen, färdas många meter under havets djup och uppfinna elektriciteten. Det kan knappast vara lättare än att sälja en tjuvparningskull till vettiga hem. Inte om du är villig att vara kräsen.

:confused: Det är väl lättare att sälja en kull om man inte är kräsen? Och en kull? De flesta annonserar sina oreggade kullar på någon annonssajt där det finns kanske tio kullar till, plus omplaceringar.

Och så kvarstår problemet att så länge folk köper resultatet av tjuvparningar etc, så ökar risken att folk med vett och vilje producerar sådana :(:rage::rage::rage:

Det finns inget som garanterar att "tjuvparningen" eller "gatuhunden" inte har producerats i en valpfabrik utom säljarens ord. Eller att den mindre nogräknade tikägaren inte "råkar ut för" en tjuvparning varje gång kassan sinar eller Thailandsresan hägrar.

5 000 - 10 000 kronor per valp. 3-12 valpar per kull. 1-2 kullar per tik och år. En tik håller ett par år. Allt till priset av lite torrfoder och några annonser på Blocket.

När det gäller renraser finns åtminstone möjligheten att kolla upp vilken typ av hundhållning man som valpköpare stödjer. Och det är oerhört viktigt! Folk av samma skrot och korn som Knorrevångskvinnan finns överallt (hur många exempel har vi inte sett i detta forum!) - när i h-e ska folk lära sig att inte ta risken att stödja dem ekonomiskt? Och sedan gömma sig bakom att man själv är en bra hundägare.

Och så kvarstår problemet att så länge folk köper resultatet av tjuvparningar etc, så ökar risken att folk med vett och vilje producerar sådana :(:rage::rage::rage:

Det finns inget som garanterar att "tjuvparningen" eller "gatuhunden" inte har producerats i en valpfabrik utom säljarens ord. Eller att den mindre nogräknade tikägaren inte "råkar ut för" en tjuvparning varje gång kassan sinar eller Thailandsresan hägrar.

5 000 - 10 000 kronor per valp. 3-12 valpar per kull. 1-2 kullar per tik och år. En tik håller ett par år. Allt till priset av lite torrfoder och några annonser på Blocket.

När det gäller renraser finns åtminstone möjligheten att kolla upp vilken typ av hundhållning man som valpköpare stödjer. Och det är oerhört viktigt! Folk av samma skrot och korn som Knorrevångskvinnan finns överallt (hur många exempel har vi inte sett i detta forum!) - när i h-e ska folk lära sig att inte ta risken att stödja dem ekonomiskt? Och sedan gömma sig bakom att man själv är en bra hundägare.

Även blandisproducenter måste följa djurskyddslagen ang ålder på tik o hur ofta de får paras, men eftersom de inte registreras i något register som renrasiga hundar gör att kan de lätt komma undan med sin verksamhet.

Tikar som exploateras som avelskossor lär knappast ha optimala förutsättningar för att ge valparna en bra omsorg o start i livet. De som spottar fram valpar på löpande band lär knappast vara kräsna med vilka dom säljer till. När skall vi konsumenter bli kräsna? När skall vi sluta tro på allt som uppfödare säger? När skall vi sluta "rädda valpar" från en usel miljö?
Så länge det finns en marknad kommer geschäftet att fortsätta.

Ja jag vet att det finns dåliga renrasuppfödare oxå så det behöver ni inte påpeka.

KL

Detta blir en utvikning från det som tidigare diskuterats om avel av arbetende hundar, men jag har svårt att se hur en hundägare som utbildat verkligen ANVÄNDER sin hund ska kunna avstå från en tik under del av dräktigheten + valpperiod + förmodigen en viss tid för "igångsättning". Det måste vara ekonomiskt riskfyllt alternativt väldigt svårt rent praktiskt för den som är beroende av hunden för att få vardagen att fungera att ta en vallhund, ledarhund, assistanshund, mögelhund, polishund, narkotikahund etc ur tjänst för att producera en valpkull överhuvudtaget.

Om det dessutom rör sig om en tjuvparning och man redan från början tror inte förväntar sig individer med förväntat bra arbetsegenskaper utan i princip bara "fler hundar" så kanns en abortspruta väldigt logiskt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka