Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi pratar inte mediokra sällskapshundar. Vi pratar driftstarka arbetsnarkomaner.
Men jag är mer inne på att du mest försöker provocera, ingen kan väl mena det där på allvar.
Tja inom SVaK har vi en täckhundslista, naturligtvis kan man välja annan hane, där redovisas varje hunds avkomma, efter utvärdering när de fixat VP.
BC avel är lite mer komplicerad än att para två svartvita hundar med GK VP med varandra. Parar du en eye hund med en kroppsvallare så får du garanterat en mycket spretig kull vad gäller vallningssätt. Då blir det ganska svårt att matcha rätt valp med rätt köpare.
Likaså kan det bli väldigt fel om man kombinerar en osäker hund med en väldigt stursk o självständig hund, risken är där att kommer att ploppa ut en o annan som tar till tänderna alldeles för lätt.
Men du vet förstås precis hur man avlar på arbetsegenskaper hos arbetande hundraser. Hundar som används till att arbeta med produktionsdjur på större o mindre lantbruk.
Är inte bara BC avel som är så där. Så är det inom alla raser, fast de kanske inte är arbetande hundar. Tänket är det samma...
Jag är helt enig med Grana om att all god avel kräver sådan noggrannhet. Däremot blir konsekvenserna av dålig avel större och tydligare på ett annat sätt på extrema arbetshundar än på sällskapshundar.
Ja, BC skiljer sig väldigt mycket. För om jag inte minns fel är vallniningen i hundarna "lätt" att avla bort och antingen försvaga driften i sig eller göra hunden sämre. Har för mig att det inte tar många generationer att få bort det. Men rätta mig om jag har fel!
Jag tycker ditt resonemang är skrämmande oseriöst.
Två hundar som kombineras behöver i sig inte vara dåliga, för att ge dåliga avkommor. Och det är fanemig inte seriöst att kränga ut hundar som aldrig kommer må bra, till folk som inte vet att hantera dem.
Du verkar tolka fritt, jag har inte sagt ett pip om Migos hundar, jag skrev om BC avel.