Åh nej... Och elände... :(

Sv: Åh nej... Och elände... :(

Vi pratar inte mediokra sällskapshundar. Vi pratar driftstarka arbetsnarkomaner.

Men jag är mer inne på att du mest försöker provocera, ingen kan väl mena det där på allvar.

Vi pratar inte mediokra sällskapshundar. Vi pratar driftstarka arbetsnarkomaner.

Men jag är mer inne på att du mest försöker provocera, ingen kan väl mena det där på allvar.

Jaha. Har man inte samma åsikter som du så är det provokation. Jag gillar din inställning. Måste vara lätt när man tänker så.

Jag tycker du tar dig själv på lite för stort allvar.

Tja inom SVaK har vi en täckhundslista, naturligtvis kan man välja annan hane, där redovisas varje hunds avkomma, efter utvärdering när de fixat VP.
BC avel är lite mer komplicerad än att para två svartvita hundar med GK VP med varandra. Parar du en eye hund med en kroppsvallare så får du garanterat en mycket spretig kull vad gäller vallningssätt. Då blir det ganska svårt att matcha rätt valp med rätt köpare.
Likaså kan det bli väldigt fel om man kombinerar en osäker hund med en väldigt stursk o självständig hund, risken är där att kommer att ploppa ut en o annan som tar till tänderna alldeles för lätt.

Men du vet förstås precis hur man avlar på arbetsegenskaper hos arbetande hundraser. Hundar som används till att arbeta med produktionsdjur på större o mindre lantbruk.

Så du menar att Migo har hundar hemma som är osäkra och kan lämna avkommor som tar till tänder?

Som jag skrivit ett antal gånger så ska de vara friska. Då ingår mental stabilitet. Hade Migo svarat att en av hundarna var vek mentalt har jag ju sagt att jag tänkt annorlunda kring saker. Jag skulle aldrig parat en vek hund oavsett vem jag hade kunnat matchat den med för oavsett så finns risken att hunden lämnar instabila avkommor.

Att valparna kan skilja sig i sitt sätt att valla är inte jordens ände. Är man en erfaren uppfödare lär man ju se efter att ha spenderat dag och natt i 8 veckor med dem. Det är inte optimalt men valparna blir knappast några monster som måste dödas annars är man oseriös.

Tja inom SVaK har vi en täckhundslista, naturligtvis kan man välja annan hane, där redovisas varje hunds avkomma, efter utvärdering när de fixat VP.
BC avel är lite mer komplicerad än att para två svartvita hundar med GK VP med varandra. Parar du en eye hund med en kroppsvallare så får du garanterat en mycket spretig kull vad gäller vallningssätt. Då blir det ganska svårt att matcha rätt valp med rätt köpare.
Likaså kan det bli väldigt fel om man kombinerar en osäker hund med en väldigt stursk o självständig hund, risken är där att kommer att ploppa ut en o annan som tar till tänderna alldeles för lätt.

Men du vet förstås precis hur man avlar på arbetsegenskaper hos arbetande hundraser. Hundar som används till att arbeta med produktionsdjur på större o mindre lantbruk.

Är inte bara BC avel som är så där. Så är det inom alla raser, fast de kanske inte är arbetande hundar. Tänket är det samma...

Senast ändrad:

Du verkar tolka fritt, jag har inte sagt ett pip om Migos hundar, jag skrev om BC avel.

Jag tycker ditt resonemang är skrämmande oseriöst.

Två hundar som kombineras behöver i sig inte vara dåliga, för att ge dåliga avkommor. Och det är fanemig inte seriöst att kränga ut hundar som aldrig kommer må bra, till folk som inte vet att hantera dem.

Visst finns det uppfödare av renrasiga hundar som kränger dåliga avkommor?Likväl som blandras uppfödare.

Men en fråga, skiljer sig BC så otroligt mycket från andra raser? När du beskriver rasen känns det som att det finns hundar och så finns det BC. Inget kritik, bara en fundering.

Jag är helt enig med Grana om att all god avel kräver sådan noggrannhet. Däremot blir konsekvenserna av dålig avel större och tydligare på ett annat sätt på extrema arbetshundar än på sällskapshundar.

Jag är helt enig med Grana om att all god avel kräver sådan noggrannhet. Däremot blir konsekvenserna av dålig avel större och tydligare på ett annat sätt på extrema arbetshundar än på sällskapshundar.

Så sant! ....

Ja, BC skiljer sig väldigt mycket. För om jag inte minns fel är vallniningen i hundarna "lätt" att avla bort och antingen försvaga driften i sig eller göra hunden sämre. Har för mig att det inte tar många generationer att få bort det. Men rätta mig om jag har fel!

Dessutom kan vallningen skilja väldigt mycket mellan olika hundar (olika hög grad av eye, djurkänsla, stress osv) vilket kan bli katastrofalt om man kombinerar det. Extrema vallningsidioter som är helt oanvändbara pga nära till stress/bett och avsaknad av djurkänsla tex...

Ja, BC skiljer sig väldigt mycket. För om jag inte minns fel är vallniningen i hundarna "lätt" att avla bort och antingen försvaga driften i sig eller göra hunden sämre. Har för mig att det inte tar många generationer att få bort det. Men rätta mig om jag har fel!

Vad jag har förstått, under en föreläsning av Kent Svartberg, så är också vallningsegenskapen hos BCn tätt sammankopplad med, eller kanske till och med knutpunkten för, rasens övriga bra egenskaper. För att valla bra krävs en massa egenskaper (jag kan inte BCn och minns inte ordagrant vad han sa, det var ett tag sen) som t.ex fokus, impulskontroll m.m. Avlar man sedan medvetet bort vallningen ur den ekvationen så tappar hunden en viss mental balans och har en massa drifter den inte får något naturligt utlopp för vilket ger "sämre" hundar rent generellt.

Precis så. BC är speciella;)

Men ALL hundavel borde bedrivas lika målmedvetet, lika noga och med samma hårda selektion.

Jag tycker ditt resonemang är skrämmande oseriöst.

Två hundar som kombineras behöver i sig inte vara dåliga, för att ge dåliga avkommor. Och det är fanemig inte seriöst att kränga ut hundar som aldrig kommer må bra, till folk som inte vet att hantera dem.

Jag skiljer på tjuvparning och planerade. En tjuvparning är inte optimal men behöver knappast vara så hysteriskt katastrofal som du vill få till det. Jag har diskuterat saken med flera uppfödare som föder upp driftstarka hundar och som inte håller med om ditt resonemang. Men då har du rätt ändå såklart... Att vara noggrann och matcha rätt hund är självklart sättet man ska bedriva avel. Men nu pratar jag inte om det. Jag talar inte om regeln utan undantagen. Och en kull JAG inte skulle vilja spara ur är inte detsamma som att kullen är värdelös för andra.

Du får tycka att jag är så oseriös som du vill. Jag som sagt tycker att du tar dig själv på alldeles för stort allvar. Jag antar att vi inte kommer längre än så i den här diskussionen.

Senast ändrad:

Eftersom varken Vallhund eller dina uppfödarkontakter vet vilka hundar det handlar om, så kan de bara uttala sig generellt. Hur du får vallhunds inlägg att vara annat än generellt om BC förstår jag inte.

Och jag återkommer till att jag skiter fullständigt i hur andra väljer att resonera när de producerar hundar, och håller på min rätt att anse det oseriöst. JAG skulle aldrig få för mig att föda fram en kull jag inte kan stå för till 100%.

Håller med om att diskussionen inte kommer nån vart oss emellan. Vi verkar helt enkelt ha diametralt olika syn på hur/varför/till vilket liv man ska föda upp djur.

Vekhet är en önskvärd och bra egenskap i vissa lägen och i kombination med vissa egenskaper men en katastrof i kombination med andra. Det är därför det inte bara är att ta två till synes bra vallhundar och para. Parar du eye och kropp kan det ploppa ut hundar som inte har någon fungerande vall överhuvudtaget men väl viljan och då sitter man riktigt i skiten.

Det märks alltför tydligt att din kunskap brister inom detta område.

Vekhet är en önskvärd och bra egenskap i vissa lägen och i kombination med vissa egenskaper men en katastrof i kombination med andra. Det är därför det inte bara är att ta tbå till synes bra vallhundar och para. Parar du eye och kropp kan det ploppa ut hundar som inte har någon fungerande vall överhuvudtaget men väl viljan och då sitter man riktigt i skiten.

Det märks alltför tydligt att din kunskap brister inom detta område.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka