Åh lögnaktiga bonusbarn!

vindvissla

Trådstartare
Sambons dotter är 17 och har nyssfått pojkvän med en kompis som har bil. Vilket betyder att hon kan dyka upp lite när som helst. När jag kom hem nyss med en trött och hungrig Sam så var hunden ute i mörkret. När jag kör in på uppfarten ser jag två huvuden sticka upp i fönstret där vår säng är. Det är sambons dotter och hennes pojkvän. Nice. De rusar ut i köket. När jag kallar på hunden ser jag sambons dotter och hennes pojkvän komma springandes uppifrån ovanvåningen. När jag kommer in låtsas de att de sitter vid köksbordet och äter pizza.

Jag frågar om min sambo visste om att de var här och hon säger att det gör han, de var där när han åkte till jobb två timmar tidigare. Jag säger inget mer utan går in för att lägga Sam. Smsar till sambon för att se om han visste att hon var här, hon har nämligen en viss tendens att ljuga. Jag hittar två stövlar modell dam i min säng och hela sängen stinker parfym. Vissa byrålådor är utdragna (och blottar saker som de kanske inte borde se ;)).

Sambons dotter knackar på och säger att de åker.

Pratade nyss med sambon. Han har ringt hennes mamma och berättat att de varit i våra sängar och rotat runt utan att han visste att de var här (de hade åkt innan han åkte men kom tillbaka efter att han åkt). Så mamman skällde och nu gråter dottern för hon har minsann inte varit i våra sängar, de åt ju pizza och pratade, helt oskyldigt.

Är jag helt knäpp som inte vill att hon ska vara här ensam med sina kompisar? Hon går på internat och vi träffar henne max två gånger i månaden. För övrigt kommer vi väldigt bra överens och jag har inget alls emot att hon är här, bara vi är hemma. Men nu har hon ljugit, varit i våra sängar, rotat runt i lådor och gud vet vad.

Sv: Åh lögnaktiga bonusbarn!

Jag tycker det är helt förståligt att du inte vill ha henne där ensam om hon inte kan respektera ert privatliv och era saker.
Det borde vara lätt att förklara för en 17-åring.

Jag kan förstå att du inte gillar att hon rotar runt i era sängar.

Men varför får hon inte vara där när ni inte är hemma ?
Hade du resonerat likadant om det varit din biologiska dotter ?

Jag tycker att vi vuxna måste ha våra hem öppna för våra barn alltid.
Men självklart måste de respektera vissa saker. (Som att inte stöka i era sängar)

Det är inte så att hon inte får vara här när vi är hemma. Hittills har det alltid varit öppet för henne. MEN jag vill gärna veta OM hon är här. Och jag blir så trött på att hon inte förstår normala regler utan att jag måste låta som en gnällkärring. "ni får inte lov att knulla i våra sängar med skorna på" typ. Eller som förra rummet när hon fick för sig att det var helt ok att skriva med kajal på alla väggarna.

Om jag resonerat likadant om det var min egen dotter? Självklart inte men då hade hon ju bott här. Den här tjejen har alltid bott hos sin mamma. Vi har bott i två rum och kök de senaste tre åren så då har det varit lite svårt att ha plats för henne. Nu har vi iofs tänkt att fixa ett rum till henne men jag vet inte om det är så lönt i och med att vi ser henne så sällan.

Grejjen är att det ÄR inte min dotter, hon har ett kärleksfullt hem hos sin mamma där hon kan vara hur mycket hon vill.

Jag var lite uppjagad också och har skrivit i ett sms till tjejen förklaringen till det. Men det ångrar jag nu när jag vet att hon ljög IGEN för sin mamma och fick mej att framstå som den hallucinerande elaka styvmorsan.

Att hon ljuger och inte respekterar privata "områden" i hemmet är ju inte ok. Men jag kan inte förstå bortsett från det varför hon inte får vistas hos er utan att ni vet om det? Du skriver, "grejen är att det inte är min dotter" och att hon har ett kärleksfullt hem hos sin mamma där hon kan vara hur mycket hon vill. Men hos sin pappa då, vad är skillnaden?

Kicki :laugh:

Med det menade jag nog att jag inte kan ta tag i problemen på samma sätt som en biologisk mor. Jag har bara funnits i hennes liv sen hon var 12 och hennes pappa har jobbat utomlands tills hon var 13 så han har aldrig varit delaktig i hennes uppfostran.

Anledningen till att jag inte känner mig bekväm med att hon och hennes polare hänger här när vi inte är hemma är att hon helt enkelt inte klarar av det. Ibland känns det som om hon är 5 år. Häromdagen lämnade sambon henne med Sam i 3 timmar när jag var i Dublin och jag var så nervös att jag ringde min kompis som kom och hjälpte till.

Detta är som sagt inte första gången jag tycker att hon är oansvarig och därför känns det olustigt att hon är här när inte vi är här. Jag lämnar inte Sam ensam hemma så varför hon?

Tilläggas skall att jag är hemma 80% av all tid, och 98% av all tid är jag max en kvart bort. Så det är inte så att hon bara kan komma på lördagar mellan 12 och 12.15 utan för det mesta är vi här. Idag kändes det dock som om de stuckit, väntat på att sambon skulle sticka och sen kommit tillbaka.

Imorrn ska jag ringa hennes mamma och fråga vad som hände där hemma och förklara vad som hände här.

självklart är det inte rätt av henne att rota i erat privat liv.

Men själv tycker jag att om mamman och pappan är skilda så ska båda hemmen stå öppna, alltid.

Jag vet att min styvmor sa till oss när vi var hemma hos våran pappa att hon inte tyckte att vi skulle vara där när dom inte var hemma, även om man i dag inte ser så allvarligt på saken så kändes det då. Som om man inte riktigt var delaktig i familjen..

Förklara du för henne att du såg dem i erat sovrum och att du inte acsepterar det. jag tror det fungerar bättre än att om du ber ngn annan säga det..

Men själv tycker jag att om mamman och pappan är skilda så ska båda hemmen stå öppna, alltid.
Inte om man inte uppför sig.
Det är inte okej att leta upp det "tomma" hemmet för att sedan ha FF i det och leva rövare.

Utan man skall precis som alla familjemedlemmar berätta när man kommer, åker och var man är när man inte är där.
Och dessutom vara beredd på att det inte alltid passar.

Små barn skaffar man barnvakt till om man vill vara i fred.
Stora barn kommer man överens med om var de skall vara.
Och sedan så kan de inte åka runt hit och dit som de själva önskar.

Om man bor på internat så är man där i veckorna.
Avsteg från det skall överenskommas med föräldrarna.

Jag vet att min styvmor sa till oss när vi var hemma hos våran pappa att hon inte tyckte att vi skulle vara där när dom inte var hemma,
Men det tycker jag är rätt.
Det skall inte bli att man drar till det hem som för tillfället är tomt för att t.ex. kunna festa om.
Om man vill låna ett tomt hem så måste man ju komma överens om det eftersom att det måste passa alla som bor där.

Min 17-åriga dotter kommer och går som hon vill både hos mig och hos sin pappa.
Men hon ställer aldrig till något.
Och hon berättar alltid i förväg vilka planer som hon har.
Så hon kan ha det förtroendet.
Barn är olika - vissa klarar inte det förtroendet.
Och då så får man anpassa sig efter det.
Om tonåringen uppför sig som ett småbarn - så kan man inte lämna det ensamt hemma - precis som med ett småbarn.

Förstår dig precis faktiskt!

Min bonusson får inte vara här när vi inte är hemma. Han bodde hos oss 1 å¨r när han var 14 år och inte ens då var han hemma själv för han fixade inte det helt enkelt utan kunde då sitta och ringamobilt i 4 timmar. Rota i mina väskor, snodde pengar och cigg samt gjorde massa korkade saker.

Inte ens nu när han ändå är 20 år fyllda skulle jag tillåta att han var ensam här hemma. Han kan fortfarande inte låta bli att förstöra saker och han snor allt han kommer åt så fort han får möjlighet.

Givetvis ska inte barnen dra dit de passar dem bara för att det är tomt i just det huset eller för att de är sura på mamma eller så. Det måste finnas regler runt hur barnen ska vistas och det måste diskuteras föräldrar mellan så barnen inte sticker för att de hamnat i trubbel med ena föräldern.

Inte om man inte uppför sig.
Det är inte okej att leta upp det "tomma" hemmet för att sedan ha FF i det och leva rövare.

Utan man skall precis som alla familjemedlemmar berätta när man kommer, åker och var man är när man inte är där.
Och dessutom vara beredd på att det inte alltid passar.

Eller hur? Det var precis så det kändes. Och att hon sen var tvungen att ljuga för sin mamma om att de inte varit i våra sängar alls, för att mamman tror att ungarna bara spelar kort och läser Bamse när de träffas.

Jag har tänkt mycket på det här, om jag borde reagerat på något annat sätt. Men jag tycker fortfarande inte det är ok att hon gör så. Hade hon sagt "är det ok att jag och mina polare kollar på dvd hos er på fredag" hade det inte varit några problem alls. Det är inte första gången hon släpper ut hunden i mörkret utan att tänka på det heller och jag har sagt åt henne innan att det inte är ok.

Jag får se vad som händer i veckan, jag ska prata med hennes mamma och med min sambo såklart.

Men om barnet bara har ett hem.
Skall det inte få komma hem då om det råkar stå tomt ?

Självklart tycker jag att barnen skall uppföra sig, men det är en annan problematik än att utestänga dem från sitt hem.

Med det menade jag nog att jag inte kan ta tag i problemen på samma sätt som en biologisk mor.
Jo, jag menar att i den här sortens frågor både kan och skall du vara precis lika tydlig och handlingskraftig som en biologisk förälder. Här handlar det ju inte om vem som delar gener med vem, utan om att ett hushåll och en familjekonstellation skall fungera som helhet. Som vuxen har du i stort sett lika stort ansvar - och befogenhet - som din sambo för att styra det.
Har du och din sambo diskuterat de frågorna, och vet att ni har samma syn på dem? Och med flickans mamma, om du och din sambo och hon är på speaking terms?

Våra barn 5 och 9 år har lärt sig att i vårat sovrum har de inget att göra det är VÅRT privata område, likväl vet de att deras rum är just DERAS och vi är noga med att knacka när vi går in där osv. Tycker det är viktigt att man i en familj kan respektera varandra och att man har en egen plats att vara ifred på.

Givetvis händer det att vårt rum används i kurragömmalekar osv och lite måste man ju rucka på reglerna men SÄNGARNA låter de bli....

Du har antagligen rätt. Det är bara så svårt när jag träffar henne en eller två gånger i månaden. De få gånger jag har sagt åt henne vad som gäller har hon gått hem till sin mamma och gråtit och sagt att jag inte tycker om henne och sedan vägrat att komma hit på flera veckor. Och jag är en helt normal människa och har inte krävt något omöjligt av henne, inte heller sagt det på något elakt sätt. Mamman däremot är supertrevlig, vi kommer jättebra överens och träffas nog oftare än sambon och mamman.

Sambon har precis gått upp nu och berättade att hon var här ensam igår, han gick och sov middag och sen var hon borta. Han släckte huset och åkte till jobb. När jag kom var de här. Och nu har hon återigen försökt få mig att se ut som den "elaka". Jag avskyr verkligen lögner.

Have mercy, tycker jag. Hon är 17 år och stenkåt. Såg en chans att få vara ensam med sin kille lite. När man är förälskad är man ju inte helt tillräknelig heller.

Hade hon haft ett eget rum hos er hade de säkert hållit till där.

Klart att hon borde ha tagit av sig stövlarna och låtit bli att rota runt. Men att bannlysa henne från hemmet låter inte som riktigt rätt väg tycker jag. Vill ni inte att hon ska vara i ert sovrum måste ni ju kunna säga det men jag tycker att hon verkar ha ett rätt mänskligt uppsåt.

Just att du inte är hennes mamma skulle kanske kunna göra att hon kan våga öppna sig lite mer för dig vad gäller kärlek och sex. Kan det inte vara så att hon tar till lögnerna för att hon känner sig osäker på vad hon har för befogenheter i er familj?

Alltså, hon är 17 år. Varför skulle hon INTE få vara ensam hemma hos er med sina kompisar. Det är ju din kille/sambo/mans dotter :crazy: Sen att de inte borde rotat i era saker tycker jag är en annan sak. För det är ju absolut inte tillåtet.

Alltså, hon är 17 år. Varför skulle hon INTE få vara ensam hemma hos er med sina kompisar. Det är ju din kille/sambo/mans dotter :crazy: Sen att de inte borde rotat i era saker tycker jag är en annan sak. För det är ju absolut inte tillåtet.

Hon kanske har gjort saker tidigare som gör att de inte vill ha henne ensam hemma? Tydligen klarar hon inte av ansvaret heller så de verkar inte direkt ha missbedömt henne.

Spontant så känner jag att din sambo inte tar sitt ansvar här fullt ut. Är ju inte riktigt i första hand du som ska gå i frontlinjen utan det är han som ska klargöra vad som gäller inför sin dotter, så att ev. manipulerande försvåras. Sedan så ska ni ju likt alla andra föräldrar ha enad front.

Det är aldrig lätt att jämka ihop nya familjemedlemmar men det måste ju upp en rejäl dialog mellan alla parter, för att hon inte ska kunna vara hos er som hon vill är ju en dålig lösning tycker jag. Men med frihet kommer ansvar, något som flickan måste ha klart för sig.

Kicki :laugh:

Men om barnet bara har ett hem.
Skall det inte få komma hem då om det råkar stå tomt ?

Inte om de enligt överenskommelse skall vara hos en kompis, i skolan, hos farmor, på sitt internat o.s.v.
Om ett barn, oavsett ålder, inte kan sköta att vara ensammen hemma - så skall det inte vara ensammen hemma.

Denna tjej bor på internat.
Och skall antagligen vara där tills annat är överenskommet.
Man far inte runt hit och dit som det passar till en tom plats att leva rövare på.

Och uppförandet är det som avgör i detta fallet.
Flickan är inte mogen nog att få vara ensammen någonstans alls.

Alltså, hon är 17 år. Varför skulle hon INTE få vara ensam hemma hos er med sina kompisar.

Därför att hon inte klarar av att sköta att vara ensammen hemma.
Det skall inte ställas till skit om är ensam på ett ställe.
Om man ställer till skit så skall man bara vara på ställen där det finns någon sam vaktar på en.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar