åh dessa stora raser..

Sv: åh dessa stora raser..

jo det har de, men det kan man ju förebygga, gentemot att inte motionera dem precis efter att de ätit etc.

Ja, självklart! (i viss mån, ibland motionerar de sig ju själva)
Men visst är de problemen en av anledningarna till att de är dyra att försäkra?

Ja och lika det här med lederna, men alla storväxta hundar är dyra att försäkra, såsom sankht bernad, leonberger etc.

Har för mig att Grandis står överst på dyrast att försäkra-lsitan.

Haha, ja det är klart att det är relativt. För mig går det 500:- i månaden på försäkringar. (Alltså 250:- per hund). Och när man säger det på DET sättet så låter det ju inte så himlans dyrt. Men det blir pengar per år så att säga.
Man kan säga att hundarna kostar 2000:- i månaden med mat & försäkringar. (Och då är inte kostnader för utställningar osv. inräknat.)
Oj, hur kommer du så billigt undan? Jag stötte på en kille på stan som promenerade med sina två grandisar och han sa att hans ÅT för 3000:- i månaden.

Jag står som delägare i mammas kennel, så jag har uppfödarrabatt. (Det blir ju så klart billigare.)

äsch, det blir nog ingen grandis hur gärna jag än vill... :(
det är väl bara inse att den kostar för mycket i drift :p för TÄNK om den blir lika sjuk som min tintin, och måste äta dyrt specialfoder.. huvva! när han var som sjukast fick han äta hill´s i/d burkmat som kostar 21 kr/burk.. han skulle ha 3 om dagen =63 kr. en 30 kg´s hund skulle ha 3-4 om dagen, och en grandis borde ha behövt minst dubbelt!
tintin åt det där i säkert 1½ månad innan vi kunde gå över till i/d torrfoder..

Brorsan har en som är relativt liten ändå är det svårt att ta med honom någonstans, för ingen vill ha besök av en stor dreglande best.
Dessutom utlovades det att de skulle vara lugna och snälla. Snäll är han förvisso, men helt galen och har en massa energi och han är 5+ nu... Han dreglar ned från golv till tak och i bilen. Jag kan inte vara hundvakt eftersom han tror att min tax inte vill något hellre än att leka med en dreglande jätte som har noll respekt för honom. Dessutom får han inte plats i min bil...
Vek är han och är rädd för både människor och djur, men mest barn.
Han är mycket skälligare än min tax, men det säger inte så mycket i och för sig, för min tax skäller sällan.

Enda fördelen är väl att min katt som är rädd för stora hundar, aldrig fattade att han var en hund:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 302
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 749
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 204
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka