åh dessa stora raser..

Sv: åh dessa stora raser..

visst, dem är vackra, men shit, mkt sjuka, drygt att hitta bil där dem får bra plats.....OM jag bott på gård där dem kan vara ute mkt skulle jag kunna ha en sån....(om jag var rik)
nu bor jag i villa, och vill ha friska hundar som ej tar för mkt plats o luktar hund och skitar ner, så 3 chihuahua´s blev det i stället...super nöjd, dessutom får dem plats i en liten cool bil...:banana:

Men visst GD e vackra!!

En grnadis är i regel inte mer sjuk än någon annan ras, så fort man nämner de här större raserna, dvs. grandis, leonberger, etc tänker folk att de har stora problem med lederna, visst har de problem med leder, men rätt skötsel, och att avla på rättställda hundar minskar dessa problem.

Nästan alla hundraser har en specifik sjukdom för sin ras, har en cavalierblandning här, och det man får höra om cavalier är att de "ofta" har fel på hjärtat, också typiskt för deras ras.

Att du måste bo stort med en grandis, är bara skröna, nu bor ju jag visserligen på en gård, men inte tar min grandis någon plats, och när vi ibland åkte 740 fick hon plats i baksätet, och då sträckte hon ändå inte ut sig över hela sätet, hon kurar gärna ihop sig och tar inte mycket plats.

Jag vet inte jag, men jag antar ju att en chihuhuha luktar hund, för det är ju faktiskt en hund, även om många inte verkar vilja inse att en chihuhua är en hund som har samma behov som en större hund.

En grandis behöver ju faktiskt inte skita ner så mycket, är man noga med att torka tassarna innan de går in i huset, så slipper man ju den där skiten.

Och hellre har jag en stor dregglande hundkalv, en någon liten ettrig jäkel:D

haha har ju en långhårig hund, som numer är rakad, gissa om det är grusigt inne om vintrarna!
en gd skitar väl inte ner mer än nån annan hund, och bergis mindre än en som är långhårig..

det som bromsar mig mest nu är mentaliteten! jag vill inte ha en skraj bamsehund :crazy: tänker på calaziryas Atlas, som väl hade endel problem vilket ledde till hundhimlen... :(

brukar du promenera kring brynäs? :p mest där jag har sett hundarna.

ja jag har ju en cavalierblandning, en liten jäkel och ALL grus och lera fastnar i pälsen på henne, främst under magen. hujedamig! Dock är det svarta små hårstrån efter grandisen, men vad gör det, Wilma är bäst ändå:love:

En grandis ska vara trogen sin familj, och avvaktande mot främlingar, när jag tog över wilma, som fyra månaders valp, så hade hon haft det mycket svårt i sitt korta liv, vilket resulterade i att hon var livrädd, hade itne det gått att arbeta bort, hade hon fått vandra vidare, då jag inte vill ha en rädd hund, då de lätt blir farliga, och en stor grandis vill jag inte ha som är rädd/ folkilsken. De grandisar jag träffat, har alla varit supersnälla, med undantag för en, och han var inte trevlig. Högg människorna i familjen, gick inte att lita på för fem öre. Men han kommer från en kennel, som är rätt känd, och alla av hans kullsyskon ska visst ha avlivats, pga av samma sak.

Jag har haft en kull tidigare, och mitt mål är att avla fram trevliga och friska hundar, vilketj ag hoppas är allas mål.

brukar du promenera kring brynäs? :p mest där jag har sett hundarna.

jadu jag har inte bott här sålänge, och hittar inte så bra i gävle, så vet inte alls vart jag är och går, bor utanför på landet, och är bara inne i stan med hundarna emmellanåt.

dock bor en av mina valpar på brynäs, för visst är det där brynäs zoo ligger? så kan även vara den du ser, en svart sak, fyller 1 år i sommar. dock har jag varit med mina hundar på den zooaffären, så kan nog stämma att jag gått en del på brynäs.

Stod bakom zooaffären en gång, och väntade på min sambo, då beslutade sig hundarna för att busa, så båda hoppade upp på mig, vilket resulterade i omkullflygnig, tur du inte såg det. =)

Senast ändrad:

halvt KL

Eftersom att jag också ska ha en GD i framtiden har jag försökt börja läsa mig in på rasen redan nu.

Det jag tycker är det enda stora negativa är att det finns en del hundar som är rädda, och har ett beteende som inte är önskat inom klubben.
Sen har det avlats på dessa och rädslan har brett ut sig.

Så det enda jag kan tänka mig är att försöka hitta föräldrar som gett bra resultat på MHtesten (Vilket jag har förstått blir vanligare och vanligare inom GD?) och sedan köpa en valp från linjer som inte har någon rädsla :)

precis, träffa gärna föräldradjuren flera gånger, för att fgå ett hum hur de är, för är ju rätt svårt och se om det finns någon rädlsa hos valpen när man tingar dem.

Förut var ju föräldrarna även tvugna att vara höftledsröntgade, vilket de har tagit bort nu, som har resulterat i fler grandiskullar. Dock försöker de väl få tillbaka den regeln, vilket jag inte tror de har, någon som är mer kunnig där får gärna rätta mig om jag har fel.

*knapplån*

Som alla nämt redan så är GD svindyra i försäkringar, de käkar mycket mat, de dregglar (man får torka allt från golv, väggar till tak) och de där små korta hårstråna borrar sig in överallt.

Men, mina hundar älskar mig överallt annat.
De värmer mig i soffan/sängen
De är stora men tar inte så mycket plats som folk tror...
De är de bästa som har hänt mig! :love::love: De är mina bästa vänner!

matte.jpg

Har inte GD lite samma problem som de stora vinthundsraserna med tarm-/magomvridningar??? (eller jag kanske är helt ute o cyklar nu...)

jo det har de, men det kan man ju förebygga, gentemot att inte motionera dem precis efter att de ätit etc.

njae, brynäs zoo ligge ute i valbo (tokigt nog :p) men du tänker säkert på söders zoo!

jag har blivit omkullsprungen av en gigantisk cane corso grabb en gång, han var van att springa 190 mellan husses ben men när han gjorde samma sak på mig tog det stopp :D

hur dyrt är dyrt då? med försäkringen tänkte jag på, allting är ju relativt ;)

Ja det är Söders zoo jag tänker på, tycker det är så dumt att Brynäs zoo ligger i valbo!

Jag har min tik försäkrad i folksam, och betalar cirka 150kr i månaden, men det är mamma som står som försäkringstagare, och hon har mängdrabatt för hennes hundar också är försäkrade där.

Min förra GD var försäkrad i Agria och kostade nästan 600kr i månaden när jag fick honom.

klart att en chihuahua är en hund jag har iaf mina som hundar, tränar agility, spårar, lydnad o så......dem luktar ju inte lika MKT hund som en stor hund menade jag........absolut inget emot GD, en favvor ras för mig!!:laugh:

jag betalar 200 kr för min springer spaniel i månaden, har även två katter i samma bolag.. undrar om man får nån rabatt :angel:
jaa det är dumt att det ligger i valbo, men det har ju legat på brynäs förr skulle jag tro ;)

De grandisar jag träffat, har alla varit supersnälla, med undantag för en, och han var inte trevlig. Högg människorna i familjen, gick inte att lita på för fem öre. Men han kommer från en kennel, som är rätt känd, och alla av hans kullsyskon ska visst ha avlivats, pga av samma sak.

Jag har haft en kull tidigare, och mitt mål är att avla fram trevliga och friska hundar, vilketj ag hoppas är allas mål.
Skulle du kunna PM:a vilken kennel? Jag har börjat fundera lite smått på en GD eftersom jag mer och mer börjar inse att en rottis antagligen inte skulle passa oss trots att det är min drömras.

hur dyrt är dyrt då? med försäkringen tänkte jag på, allting är ju relativt ;)

Haha, ja det är klart att det är relativt. För mig går det 500:- i månaden på försäkringar. (Alltså 250:- per hund). Och när man säger det på DET sättet så låter det ju inte så himlans dyrt. Men det blir pengar per år så att säga.
Man kan säga att hundarna kostar 2000:- i månaden med mat & försäkringar. (Och då är inte kostnader för utställningar osv. inräknat.)

åh, kan du inte lägga ut fler bilder? :)

Åhh, mer bilder ja... Jag har hur mycket som helst :)
harry_svartvit.jpg

Harry

petflaska.jpg

Traviz med favoritleksaken: Petflaska!

harry_ring2.jpg

Harry & jag på hundutställning.

20009997.jpg

Traviz & jag på hundutställning

harry_trott.jpg

Harry njuter i kvällssolen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 302
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 749
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 204
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt