N
nabeg
Kopte en hannoverhingst 1,5 ar. han har visat sig vara ett riktigt problem, kastar sig pa folk, stegrar sig, anfaller i Joinup. vad ska jag gora med han
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
varför leka med en 1½ årig hingst? sälj, kastrera eller ta hjälp av någon duktig tränare.
Kopte en hannoverhingst 1,5 ar. han har visat sig vara ett riktigt problem, kastar sig pa folk, stegrar sig, anfaller i Joinup. vad ska jag gora med han
varför leka med en 1½ årig hingst? sälj, kastrera eller ta hjälp av någon duktig tränare.
Hm, jag blev vittne till en s k join-up uppvisning häromveckan. Nåt så dumt har jag aldrig sett förut i hela mitt hästliv..
Det gick ut på att man ömsom jagade bort ömsom lockade till sig ett litet vekt sto som blev helt förvirrad och osäker. Visst – i slutet sökte hon kontakt med tränaren men den kontakten var inte byggd på förtroende utan på skräck.
Kan tänka mig att det kan vara direkt livsfarligt att leka denna lek med en unghingst och att man kan förlora möjligheten till ett förtroendefullt förhållande för lång tid framåt.
Man ska aldrig ge sig in i något med en häst som man inte är helt säker på att "vinna" i synnerhet inte med en hingst. Man måste ha reservplaner för alla tänkbara avvikelser från huvudplanen. Så sluta med join-ups. Försök återskapa förtroendet.
HH
Tror att det kan bli såhär när man lär ut "tricks" och "metoder" som ska användas på hästen, istället för att lära människan hur hästen fungerar och hur man måste anpassa sig till detta.
Det har jag dock aldrig hört.ALLA NH tränare förespråkar att hingstar är EJ bra hästar att lära sig nh med.
o givetvis med HH!!!
För hästarnas skull tycker jag det är värst med de veka hästarna som terroriseras på detta sätt
Det har jag dock aldrig hört.
Jag lärde mig nh för många år sedan på en urtrevlig hingst.
Alla hingstar är inte monster.
Däremot ska man väl inte träna nh på egen hand utan att egentligen kunna det, särskilt inte med en häst som gör som TS häst gör.