Agressiv unghingst (NH svar)

N

nabeg

Kopte en hannoverhingst 1,5 ar. han har visat sig vara ett riktigt problem, kastar sig pa folk, stegrar sig, anfaller i Joinup. vad ska jag gora med han

Sv: Agressiv unghingst (NH svar)

Ta hjälp av en kunnig tränare!

Joinup är inget man gör själv om man inte kan hur det funkar.

Om han anfaller i joinup lägger du nog för mycket tryck på honom.

Jag gissar att du gör joinup enligt Monty Roberts? Hur mycket erfarenhet har du av detta, kan du läsa hästen korrekt så att du vet när du ger rätt sorts tryck på rätt ställe?

Personligen tycker jag att Montys Joinup är för svår för "de flesta" att göra, då man pressar hästen otroligt mycket. Vissa hästar anfaller vid för mycket press, och då måste man veta vad man ska göra.

Varför gör du Joinup med honom? Hur har han växt upp? (flock/ensam?) Vad har han för sällskap i hagen nu?
Har du hjälp av någon tränare?

Jag tycker att Pat Parellis variant av Joinup är lättare för oss vanliga dödliga att göra rätt med, den inbegriper inget jagande och pressande på det där viset. Man lockar mer hästen att bli nyfiken och vilja följa, istället för att pressa den till att "ge upp".

Kopte en hannoverhingst 1,5 ar. han har visat sig vara ett riktigt problem, kastar sig pa folk, stegrar sig, anfaller i Joinup. vad ska jag gora med han

Sluta med "join-up".......Sluta med idéer om det ena och andra "övningarna" och ta hjälp av någon i din närhet som är kunnig.

Jag håller med flera här.

Din häst är i sin "värsta" ålder nu och kommande året, ta hjälp nu så riskerar du (förhoppningsvis) inte livet i framtiden. :)

Har du goda anledningar att behålla honom som hingst? Om inte, kastrera!

Hingstar ska man inte forsoka gora join up med om man inte vet vad man gor, och 1.5 ar lite val ungt anda...

kastrera och ta hjalp!

Hantera ja, men att köra "joinup" med en dominant hingst när man inte vet exakt vad man gör. Det är farligt. Kan bli iaf.

Hm, jag blev vittne till en s k join-up uppvisning häromveckan. Nåt så dumt har jag aldrig sett förut i hela mitt hästliv..

Det gick ut på att man ömsom jagade bort ömsom lockade till sig ett litet vekt sto som blev helt förvirrad och osäker. Visst – i slutet sökte hon kontakt med tränaren men den kontakten var inte byggd på förtroende utan på skräck.

Kan tänka mig att det kan vara direkt livsfarligt att leka denna lek med en unghingst och att man kan förlora möjligheten till ett förtroendefullt förhållande för lång tid framåt.

Man ska aldrig ge sig in i något med en häst som man inte är helt säker på att "vinna" i synnerhet inte med en hingst. Man måste ha reservplaner för alla tänkbara avvikelser från huvudplanen. Så sluta med join-ups. Försök återskapa förtroendet.
HH

Hm, jag blev vittne till en s k join-up uppvisning häromveckan. Nåt så dumt har jag aldrig sett förut i hela mitt hästliv..

Det gick ut på att man ömsom jagade bort ömsom lockade till sig ett litet vekt sto som blev helt förvirrad och osäker. Visst – i slutet sökte hon kontakt med tränaren men den kontakten var inte byggd på förtroende utan på skräck.

Kan tänka mig att det kan vara direkt livsfarligt att leka denna lek med en unghingst och att man kan förlora möjligheten till ett förtroendefullt förhållande för lång tid framåt.

Man ska aldrig ge sig in i något med en häst som man inte är helt säker på att "vinna" i synnerhet inte med en hingst. Man måste ha reservplaner för alla tänkbara avvikelser från huvudplanen. Så sluta med join-ups. Försök återskapa förtroendet.
HH

:bow::bow:

För hästarnas skull tycker jag det är värst med de veka hästarna som terroriseras på detta sätt:crazy:

Jag förstår varför du och andra tycker illa om "NH" när det blir såhär. Man har läst om joinup, inte förstått hela konceptet kanske, och ger sig ut att testa med potentiellt katastrofala följder....

Tror att det kan bli såhär när man lär ut "tricks" och "metoder" som ska användas på hästen, istället för att lära människan hur hästen fungerar och hur man måste anpassa sig till detta.

Tror att det kan bli såhär när man lär ut "tricks" och "metoder" som ska användas på hästen, istället för att lära människan hur hästen fungerar och hur man måste anpassa sig till detta.

Håller med!
Det måste väl ändå vara rätt ände att börja i.

måste säga att jag håller med dom flesta. ALLA NH tränare förespråkar att hingstar är EJ bra hästar att lära sig nh med. har man inte en väl grundad kundskap så kan man göra mer skada änn nytta. å andra sidan är det den häst man har får man lära sig snabbt!

det är svårt att ge några andra tips om man inte vet något om lill killen i fråga.

är han uppfödd i flock eller gått ensam? har han lärt sig 'equs' på rätt sätt?
hur mycket är han hanterad? förstår han dina signaler rätt?
hur går han just nu , flock eller ensam hage? bara med andra unhästar eller med äldre hästar också? är han dominant i betendet mot andra hästar också?

det är frågor som bara du kan svara på och kan de dej ledtrådar till hans betende.

MEN det kan nog också vara att hormonerna som spökar och eftersom du inte har haft möjlighet att sätt dej i ledarskaps possition redan då han var ung så kan du ha svårt att "få" den nu. Är detta faller så kastrering vara ända sättet.

hur som häst håller jag med om att en kunnig tränare som stöttar dej och hjälper dej att hitta orsaken till problemet är ALLTID bäst!

ALLA NH tränare förespråkar att hingstar är EJ bra hästar att lära sig nh med.
Det har jag dock aldrig hört.
Jag lärde mig nh för många år sedan på en urtrevlig hingst.

Alla hingstar är inte monster.

Däremot ska man väl inte träna nh på egen hand utan att egentligen kunna det, särskilt inte med en häst som gör som TS häst gör.

:bow::bow:

För hästarnas skull tycker jag det är värst med de veka hästarna som terroriseras på detta sätt:crazy:
:bow: o givetvis med HH!!!

KL
Här skapas det monster. Tycker nästan... att det är bra att tuffa hästar ger igen, men de ska väl knäckas- de med:mad:
Kastrera o skapa en vettig relation.

Det har jag dock aldrig hört.
Jag lärde mig nh för många år sedan på en urtrevlig hingst.

Alla hingstar är inte monster.

Däremot ska man väl inte träna nh på egen hand utan att egentligen kunna det, särskilt inte med en häst som gör som TS häst gör.

Jag håller på med PNH, och där är alla väldigt tydliga med att man inte rekommenderas att hålla på med hingstar förrän man uppnått viss kunskap.
Inte för att de är monster, men för att de är snabba, uppmärksamma och kan ta dominans på väldigt stort allvar. Och man vill ju INTE stå öga mot öga med en häst som på allvar tror att man vill slåss om ledarskapet...
Med en hingst måste man nog vara lite annorlunda, men fraför allt kan det bli farligt om man gör fel, även om hingsten inte menar att vara elak just.

Jag är på en väldigt grundläggande nivå inom PNH, men jag har (tills förra veckan) haft en tvåårshingst som jag "PNH-at" lite med. Men då har jag anpassat det vi gjort för att han ska tycka att det är kul att vara med mig, att jag ger honom roliga uppgifter som han klarar och som ibland innehåller godis. Jag har bara hävdat mitt personliga utrymme och inte kört med några "dominansgrejer", visserligen har han inte varit hingstig alls, men det säger inte att han inte kan bli det.
Nu är han kastrerad dock, då jag inte såg en lysande karriär för honom som avelshingst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama