Agressiv hund - pälsvård bl.a

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pumberius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 654
P

pumberius

Jag har en Lhasa apso hane som fyller tre år imorgon. Redan från att han var valp har han varit nervös av sig. Har aldrig gillat att åka bil t.ex. När vi åker bil idag så står han upp och dreglar hela resan. Kan inte koppla av alls.
Pälsvår har han aldrig gillat men jag har klarat av det iallafall. Tills för ca 8 månader sedan. Han tillåter inte kloklippning, titta i hans öron är absolut förbjudet, tvätta ögon m.m. Han blir fruktansvärt agressiv och försöker hugga.
Vi är absolut inte rädda av oss och för ett tag sedan köpte jag en munkorg men det fungerar inte heller han blir så arg att han till slut får av sig den.

För lite mer ån ett år sedan parades han med en tik och vi tog en av valparna. Valpen som nu är strax ett år och världens goaste hund. Han tillåter all slags pälsvård och sover gott i bilen när vi åker.
Nu när den stora hunden även försker hugga oss när vi tillättavisar honom så börjar det gå för långt. Vi vet inte vad göra och har börjat tala om avlivning alternativt få tag på någon som är hundkunnig och kan ta hand om honom. Men samtidigt känns det inte rätt. Han är en snäll hund annars förutom pälsvård och att de två hanarna ryker ihop titt och tätt.
Finns det någon som kan ge ett råd?
F

Sv: Agressiv hund - pälsvård bl.a

Min enda erfarenhet av lhasa apso är att de inte är trevliga. Pappas före detta hade en lhasa apso, hon var underbar som valp. Tills en dag började hon hugga och jag fick aldrig mer närma mig min pappa. Sen den dagen har jag föraktat henne. Jag får inte alls klappa henne.
Idag har jag större kunskaper och inser att jag varit undergiven henne, önskar jag träffade henne idag, jäklar då ska hon få se på!

Är hanen vaktig, kan man klappa honom? Det är inte så att han är dominant?
Ställ dig alla möjliga frågor och spekulera fritt.

Såg ett avsnitt med Cesar där ett par hade problem med att sköta om deras bulldogg, det gick inte att kolla i öronen, göra rent ögonen osv. Det handlade tydligen om dominans, men jag vet inte i ditt fall?

Brukar inte skriva på hundforumet men det där intresserade mig då jag har haft samma typ av problem av den just den rasen.

Men allvarligt ..

Hur i helskotta tänkte ni när ni avlade på en hund som är mentalt ostabil, vad för något positivt tillförde han aveln ?

Jag blir lite mållös faktiskt.

Men nu finns ju valparna, det går inte att ta tillbaka.

Vad du ska göra nu, ja du ni behöver professionell hjälp på många plan från någon som är otroligt kunnig och det är inget man kan tips om över nätet utan att ha sett er hund och hur han beter sig.

Skaffa en hundbur att ha i bilen är att rekomendera, då vet hunden att det är "min plats" och då kan den kanske lättare slappna av. Vår hund var också nervös att åka bil, först hade vi han lös i bagaget (kombi) med galler, han pep och vandrade omkring, då köpte vi en hundbur. Inte ett ljud, han sover tillochmed på rygg när vi kör.

Ett smart tips kan vara att rasta honom ordentligt innan tex klo och pälsvård. Han ska iprincip vara helt slut, för en trött hund orkar inte bry sig på samma sätt som en pigg. Låt han ta ut sig, springa på fält söklekar osv. ja du förstår. Men ha munnkorgen på i början iaf, för att se hur han beteer sig. Sedan om han är duktig ge han godis efteråt, sen va det inte farligare än så och gör ingen stor grej. Kan fungera.

Jag skulle också rekomendera dig att ta kontakt med någon lydnadstränare eller liknande, för en hund som försöker hugga har gått för långt. Ge det en chans iaf !:)
Lycka till!

Nu har inte jag någon erfarenhet av den rasen. Men mammas och pappas tibetanska spaniel kan heller inte slappna av i bilen, det beror på att hon är åksjuk!
Har blivit bättre med åren men hon älskar inte att åka runt direkt.

Ang det andra så skulle jag nog ta hunden till en veterinär. Låter nästan som om han skulle ha ont någonstans?

Lycka till

Javisst nu i efterhand kan man tycka att det inte var klokt att avla på honom men gjort är gjort och han var inte mentalt instabil då... faktiskt bara snäll.

Valparna mår mycket bra och visar inga tendenser till liknande beteende så man får hoppas de inte ärvt det. Vår lilla hund är ju världens goaste och gör inget motstånd alls vad vi än gör på honom. Hundarna är som natt och dag....

Det är inte så att det kan vara dags med en veterinärbesök?
Är han åksjuk så vet man ju att balanssinnet sitter i öronen. Har han mycket hår i öronen leder det till öroninflammation. svamp m.m.Har han irriterade öron så kan det vara en orsak till varför han blir så arg när man håller på med han. När det gäller klorna så kan han helt enkelt vara irriterad mellan trampdynorna. Har man mycket päls så är det lätt att svamp gror där.
Jag tycker han visar symtom på att ha ont och då skulle jag bekosta en veterinärbesök. Dom lhasorna jag träffat på och klippt har varit mycket trevliga i mentaliteten.

Förlåt en okunnig...men är det tecken på åksjuka när de står upp i bilen hela vägen?
Kräks de inte om de är åksjuka?
Som sagt okunnig

Mina hundar är åksjuka och både sitter och ligger i bilen och dreglar som bara den. Jag fick rådet att ge åksjukepiller till min tik när jag hämtade henne från uppfödaren, men hon mådde faktiskt bättre utan åksjukepiller dagen efter vi fortsatte resan hem. Hennes avkommor är åksjuka och det man kan göra är att åka kortare sträckor för att vänja dom att åka bil. Till slut blir dom inte åksjuka men det tar ett tag innan balanssinnet utvecklats som den ska.
Kontakta veterinären för en undersökning för att utesluta det onda innan du gör nåt drastiskt..

Javisst nu i efterhand kan man tycka att det inte var klokt att avla på honom men gjort är gjort och han var inte mentalt instabil då... faktiskt bara snäll.

Valparna mår mycket bra och visar inga tendenser till liknande beteende så man får hoppas de inte ärvt det. Vår lilla hund är ju världens goaste och gör inget motstånd alls vad vi än gör på honom. Hundarna är som natt och dag....

Sådant kan slå igenom i nästa generation istället, så jag skulle rekomendera valpköparna att INTE avla på sina avkommor.

Dessutom skriver du ju att han alltid varit nervös av sig i ursprungsinlägget? Nej detta blir jag inte klok på.

Min enda erfarenhet av lhasa apso är att de inte är trevliga. Pappas före detta hade en lhasa apso, hon var underbar som valp. Tills en dag började hon hugga och jag fick aldrig mer närma mig min pappa. Sen den dagen har jag föraktat henne.

Hur kan du dömma en hel ras efter att ha träffat en hund?! :eek:

Jag har träffat många Lhasa Apso, varav vi ägt tre stycken själva, och alla har varit toppen i mentaliteten. Så jag tycker nog inte att man ska uttrycka sig sådär med sådan liten erfarenhet.

Men det är min åsikt.

Har aldrig gillat att åka bil t.ex. När vi åker bil idag så står han upp och dreglar hela resan. Kan inte koppla av alls.

Fast nervositet har knappast något med bilåkningen att göra. Många hundar blir åksjuka i en bil...så även tusentals människor. Skaffa en liten bur där han får ha sin plats samt åksjuketabletter.

Pälsvår har han aldrig gillat men jag har klarat av det iallafall. Tills för ca 8 månader sedan. Han tillåter inte kloklippning, titta i hans öron är absolut förbjudet, tvätta ögon m.m. Han blir fruktansvärt agressiv och försöker hugga.
Vi är absolut inte rädda av oss och för ett tag sedan köpte jag en munkorg men det fungerar inte heller han blir så arg att han till slut får av sig den.

Vad gör ni då ? Beskriv era handlingar. Det är svårt att ge råd när du enbart skriver vad hunden gör, inte hur ni reagerar eller handlar. Ang munkorgen, den verkar inte passa så bra eftersom han kan dra av sig den.

För lite mer ån ett år sedan parades han med en tik och vi tog en av valparna. Valpen som nu är strax ett år och världens goaste hund. Han tillåter all slags pälsvård och sover gott i bilen när vi åker.

Fast detta är ganska ointressant vad den andre hunden gör/beter sig

Nu när den stora hunden även försker hugga oss när vi tillättavisar honom så börjar det gå för långt. Vi vet inte vad göra och har börjat tala om avlivning alternativt få tag på någon som är hundkunnig och kan ta hand om honom. Men samtidigt känns det inte rätt.

Troligtvis handlar det om ledarskap helt enkelt. Låter lätt när man skriver, men kan vara nog så svårt att ta itu med i praktiken. Beskriv vad ni gör när han hugger o dyl.

Han är en snäll hund annars förutom pälsvård och att de två hanarna ryker ihop titt och tätt.
Finns det någon som kan ge ett råd?

Kastrera båda 2. Två hormonstinna hannar kan ju knappast vara det ultimata under samma tak, och helst inte då ledarskapet inom familjen haltar.

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 099
Senast: ako
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 316
Senast: Halali
·
Övr. Hund Hej alla hundmänniskor! Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med en sak.. Jag har en tik på ca 10 månader hon är wachtel/springer...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 061
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka