Sv: Agility!

Har också en lagotto som heter Vilda ;) Testat lite agility och tänkte ta upp det igen i höst och när jag har kollat kursutbudet här i nya staden!

Tävlar agility med en av mina papilloner i agility- och hoppklass 2. Men han är åtta och ett halvt år så vi kommer troligtvis inte att tävla så mycket mer... ska starta någon klass nu i höst också och se hur det går. :bump:

DSC06880-Kopia.jpg

Hejsan!
vad roligt att det gått så bra!!!:banana:
Vi får hoppas att det går bra i höst..:bump:
Har du nåt tips till mig som bara gått nybörjarkurs med lagotton..
vore jättesnällt!

Tja några tips har jag väl... :p

* Se alltid till att ni båda har roligt och ta inte tävling på allt för stort allvar

* Motivation är A och O, ha extra god och rolig belöning just vid agilityträning

* Träna korta pass med pauser, tjata inte för mycket om en sak

* Gör hunden fel (framför allt som nybörjare), ignorera och gör om, och/eller fundera på om du har lagt nivån för högt, i slutändan är det ändå oftast du som gjort fel och inte hunden

* Träna så att hunden blir så självständig som möjligt utan att den blir okontrollerbar

* Träna inte om du känner dig nere eller arg, agilityträningen ska va fylld av positiv energi! :banana:

hejhej :) haha jag tränar också med min lilla vovvsing som e papillon blandning ^^ Hon är ganska bra faktis ^^ Men det är på bruks så de e ju lydnad o spår o freestyle också :D Det är väldigt bra för då vet man vilken gren man ska satsa på x) För min lilla voffsing är det nog spår eller agility, kanske freestyle ^^ :P Men visst är det härligt att umgås med andra hund ägare o deras hundar? :) Älskar bruks ^^

Tja några tips har jag väl... :p

* Se alltid till att ni båda har roligt och ta inte tävling på allt för stort allvar

* Motivation är A och O, ha extra god och rolig belöning just vid agilityträning

* Träna korta pass med pauser, tjata inte för mycket om en sak

* Gör hunden fel (framför allt som nybörjare), ignorera och gör om, och/eller fundera på om du har lagt nivån för högt, i slutändan är det ändå oftast du som gjort fel och inte hunden

* Träna så att hunden blir så självständig som möjligt utan att den blir okontrollerbar

* Träna inte om du känner dig nere eller arg, agilityträningen ska va fylld av positiv energi! :banana:

Tack så jättemycket för tipsen!!!:banana:

Agility är verkligen superkul:bump:

//lagottoromagnolo

Hej vet någon om ¨hunden måste vara renrasig o ha stamtavla för att tävla i agility, freestyle, spår, och lydnad? :D För min voffsing är ej renrasig x)

Inte för agility och freestyle iaf, de andra vet jag faktiskt inte :)

Hejsan!
Kul att så många kör agility.
Jag tränar och tävlar inofficiellt med min tjej. Snart gör vi debut officiellt då hon blir 18 månader. Jag började träna grunderna väldigt tidigt, så som att följa handen, byten och framåt sändande. Tunnlar och hinderstöd med bom på marken tränade jag innan vovvsan fyllde 1 så när jag väl fick börja träna ordentligt så gick det väldigt fort att få ihop allt.

Agility är väldigt klurigt, med det är också det som gör det så roligt. Som andra också har sagt, agility ska vara roligt och possitivt för både dig och hunden.
Något som också kan va bra är om man tränar med extern belöning, för mig har det varit possetivt eftersom min hund aldrig har varit fäst vid min hand utan jobbar framåt.

Agility är ett roligt sätt att jobba och komma närmre sin hund :)
Vi älskar det :bump:

*kl*

Jag anmälde mig till nybörjarkurs i agility igår:D
Har sedan början av mitt hundintresse velat prova på agility, men har ju aldrig haft en hund att gå på kurs med! Så nu när jag och (första egna) hunden har blivit trygga tillsammans blev det dags att prova på!

Ska bli jättekul!
Men, någon av agility-folket där ute som har lite tips på vad som är bra att ha i lydnads-väg när man ska börja som nybörjare i agility? Vad behöver sitta?
Har ju en vecka tills kursstart, så hinner bättre på det som är viktigast:angel:

Låter jätte kul =)
Ehm, jag tycker det är viktigt att hunden följer dig, alltså att du kan styra den med kroppen typ. Sen är det ju skönt om hunden kan stanna kvar så du kan lämmna hunden och kalla in över hinder. Det är bra för inlärning av hinder och även för starter senare i er agilitykarriär :)

Men, någon av agility-folket där ute som har lite tips på vad som är bra att ha i lydnads-väg när man ska börja som nybörjare i agility? Vad behöver sitta?
Har ju en vecka tills kursstart, så hinner bättre på det som är viktigast:angel:

Stanna kvar och inkallning med störning är de två saker man bör kunna för sitter inte det förstör man för hela gruppen om ens hund springer fram och tillbaka hela tiden. Sen händer det ju klart att nybörjarhundarna springer ett par rundor då och då men det ska inte hända för jämnan tycker jag.

Låter jätte kul =)
Ehm, jag tycker det är viktigt att hunden följer dig, alltså att du kan styra den med kroppen typ. Sen är det ju skönt om hunden kan stanna kvar så du kan lämmna hunden och kalla in över hinder. Det är bra för inlärning av hinder och även för starter senare i er agilitykarriär :)

Jo, vi kommer nog ha massa kul ihop!:) Ser verkligen fram emot det!

Då får vi jobba lite mer på stanna;) Men om nybörjare inte behöver så mycket mer tror jag vi kommer klara oss rätt bra ändå!
Tack för tipsen!

Stanna kvar och inkallning med störning är de två saker man bör kunna för sitter inte det förstör man för hela gruppen om ens hund springer fram och tillbaka hela tiden. Sen händer det ju klart att nybörjarhundarna springer ett par rundor då och då men det ska inte hända för jämnan tycker jag.

Det ska vi träna lite på också då, inkallning med störning. Brukar fungera kring andra hundar om hon väl har fått kolla in vilka de är, men man vet ju aldrig:angel:

Tack för tips! Nu vet jag i alla fall vad jag ska fokusera på fram tills kursen!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 350
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
857
Senast: cassina
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka