lagottoromagnolo

Trådstartare
Jag och min lagotto tik Wilda har börjat på en agility kurs.:laugh:

Både hon och jag tycker det är jättekul!!!:banana:

Är det någon mer som har blivit sugen eller håller på med agility får ni gärna skriva :rofl:

Så vi kan ge varandra tips och dela erfarenhet om denna roliga sport!!

Tack på förhand!

Sv: Agility!

Jag gör kör i small med min dvägpinscher som är 2 år, tävlingsdebuterade i slutet av april och har hittils tagit en pinne i hoppklass. Målet är att vara uppflyttad till klass 2 innan säsongen är slut iallafall i hoppklass. Vi har lite problem med vippen så jag vet inte om vi hinner få rätt på agilityklassen denna säsongen.

Jag är inte så insatt i det än men på kursen har vi inte testat vippen än men jag tycker den ser rätt svår ut:)
Min hund tycker iallafall att tunnlarna är väldigt roliga!!:D

Trevligt med fler lagottoägare här på buke.
Här är en till *vinkar*...

Kör det mesta med min tös, bland annat agility.
Vi har hittills endast tävlat inoff med diskning som resultat. Det är ju så mycket som kan gå fel på tävlingar.
Men kul har vi!

OK! vad kul med mera lagottoägare!!!:D

visst är rasen härlig!!

:bump:

Har nyss börjat nybörjar kursen men min tjej älskar det!!

är inte så erfaren än men jag är ju där för att lära mig!!!:D:)

Här är en till som förhoppningsvis blir krull ägare om åtta veckor :D
Hoppas kunna testa på lite Agility framöver. :banana:

14 veckor

men när jag läste tråden så blev jag så sugen att träna nå jag gick ner till agilitybanan och tränade:D fast det är brara ca 150 meter. Ixi (pudeln) fick hoppa 1 hopp det gillade hon:laugh:

Provade på lite agility med två salukidamer jag tidigare hade hemma. Den ena älskade alla typer av balanshinder - enbart. Det andra var inte så populärt.
Den andra älskade precis allt, fast tunnlarna och vippbrädan var favoriter. Egentligen skulle hon inte upp på vippen, men hon smet och sprang över helt själv, tog sig över kanonbra, som om hon aldrig gjort annat i sitt liv. :p

Ska bli intressant att se hur långt man kommer med den nya lilla valpen. Tunnlar är hon presenterad för och de är roliga. Hon verkar gilla att balansera på saker, så det lär inte bli problem det heller. Hon hoppar och skuttar alltid, så hindren lär fungera fint. Det som blir jobbigt är att få henne att bibehålla kontakten med mig... Lös = rusa runt i full fart utan att styras av någon/något verkar gälla alla salukis :D

Jag "hobbytränar" agility med min ena hund, det är vinterns huvudsakliga aktivering :angel: , hon älskar det i allafall och allra bäst tycker hon om A-hindret, vippbrädan tyckte hon var lite läskig till en början men den tar hon utan problem nu, platta tunneln jobbar vi med, hon tycker liksom det tar "stopp" i tunneln och då måste man ju vända :grin: men hon springer igenom om jag hjälper henne lite med att hålla upp öppningen.
Hade tänkt gå agilitykurs med klicker i höst men den krockar precis med hennes löp och då är det ingen idé, hon har 10 kg fetvadd i öronen och är oerhört okoncentrerad och slö då :crazy:
Menmen, vi får träna på egen hand i vinter sen och då har även min andra hund "åldern inne" så då kan även han få testa på lite hinder, ska bli spännande och se vad han tycker om det :)

Har själv en liten dam på 10 månader som jag vill testa köra lite agility med. Jag hoppas och tror att det kan vara något för henne, och mig med för den delen.

Men jag har aldrig sysslat med detta, och vad säger ni, när kan man börja så smått? Tänkte självklart gå agility-kurs med henne, men kan man introducera henne innan för lite olika saker, och vänja henne (eller vad man säger?), och i så fall, var börjar man liksom?

Har själv en liten dam på 10 månader som jag vill testa köra lite agility med. Jag hoppas och tror att det kan vara något för henne, och mig med för den delen.

Men jag har aldrig sysslat med detta, och vad säger ni, när kan man börja så smått? Tänkte självklart gå agility-kurs med henne, men kan man introducera henne innan för lite olika saker, och vänja henne (eller vad man säger?), och i så fall, var börjar man liksom?

När jag fyllde år fick jag lide hopphinder så jag började lite smått.

Nu när vi går kursen är hon 11 mån gammal.
egentligen vill väl de som håller i kusen att de ska vara 1 år och framåt, för att förhindra skador mm.

men det gick bra i den klubben jag är medlem i.. hon blir 1 år i augusti..

detta är en sport jag tycker alla kan testa.. det är värt ett försök!!:bump:

lycka till!!

Att lära sig hinderna är inte det svåra, det behöver man inte göra innan de fyllt 12 månader. Det första man kan träna på är inkallning så du kan ha hunden lös med andra hundar runtomkring. Du kan träna massor med handling utan hinder som du kan ha stor nytta av senare. Hunden ska kunna gå på både höger och vänster sida om dig, du ska ka kunna skicka iväg hunden runt ett föremål, skicka hunden framåt. Jenny Damm har en del exempel på sin Foundation Handling DVD, tyvärr är produktionen inte så bra och hon talar inte så bra engelska men övningarna är bra.

Du kan ju introducera henne för balanshinder, tunnlar och slalom redan nu.
Om du börjar med hopphinder - ta det väldigt lågt. Det viktigaste är att hon lär sig att hoppa över själva bommen och inte hinderstöden :p

Som Kakis sa, träna inkallning, att hunden kan gå på höger och vänster sida och andra "styrsaker". Det kan man aldirg få att fungera för bra ;)

jag visste inte hur det skulle bli när vi började kursen för att min hund är väldigt uppspelt.. men det blev inga som helst problem att ha henne lös.(vilket var väldigt överraskande!!;))
Men jag håller med Kakis och Red_chili väldigt bra att träna inkallning!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 350
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
857
Senast: cassina
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka