M

Molles

Hej!
Äre någon som vet när man får börja tävla agility med valpar? & vad det finns för kurser & klasser som man kan vara med i med en valp!
100000000000 tack i för hand:d

Sv: Agility

Agility får man börja träna när hunden är 1 år. Vissa klubbar kan låta en börja med en 10 och 11 månaders hund medan vissa är stenhårda på 1 årsregeln.

Tävling är också vid 1 års ålder. Sen brukar man ju starta först vid 1,5 ungefär.

Lite rättning: De nya reglerna säger att hunden inte får tävla i agility innan 1 1/2 års ålder, till skillnad från ett år som det var förut :idea:.

TS
Man kan börja träna rätt tidigt, bara man anpassar träningen till hunden och dess ålder. Jag tränar med min sjumånaders DS, men hoppar då inga hinder eller långhopp och låter honom inte ta balanshindren, utan där tränar jag bara kontaktfält.

Tumregeln är ju att man inte ska låta hunden hoppa innan den är ett år fyllda, men mycket beror ju på vad det är för ras, när den räknas som färdigvuxen och när den har sina växtperioder.

Ta det lugnt med valpen/unghunden och gå inte för snabbt fram!! Skynda långsamt! Tänk på att det ska vara lätt och kul för er båda, och vad du än gör överträna inte hunden

Lycka till :)!

Hunden ska ha vuxit färdigt innan den får vara med på agility. När den gjort det skiljer sig ju mellan raser men gränsen är lagd för deltagande i tävling vid 1,5 år men på kurs tror jag att du kan få gå med från det att din hund är 8-12 månader. Men innan dess kan du ju passa på att träna kontaktövningar med din hund. Kör lydnad och passa på att "klicka in"(klickerträna)hunden.

Du får inte tävla agility med valp alls. Den ska, som någon annan skrev, vara över 1 ½ år innan den får debutera på tävling.
Vi har som regel i våran klubb att inga hundar under 12 månader får gå agility-kurs. Helt rätt tycker jag.
Givetvis kan du träna lätt med valpen redan innan, men ta jäkligt försiktigt med tanke på skador!

Hellre vara för försiktig med att hoppa hunden tidigt än att riskera onödiga skador. Med Nikki gick vi första agilitykursen när hon var 1år, men det märktes att hon var för omogen för det. Det var inte förrän bortåt 2års ålder hon "blev vuxen" och koncentrerade sig ordentligt. :p

Vänd dig till närmaste brukshundklubb när din hund blivit äldre!

Vi ska snart börja på agility kurs, och hunden är 1 år och 4 månder.

Vi håller på att bygga agilityhinder, och vi har säkert tränat i ett ½ år. Men endast kommandot "kör" och slalom .. :)

Jag hoppade första hindret med min tjej för knappt två månader sedan, då var hon 10 månader. Har tagit det lugnt och så, men hon är så förbaskat lättlärd och på hugget att det är svårt :o. Idag har hon gått alla hinder förutom slalom och det går verkligen superbra.

Jag ser inga problem med att börja så tidigt (?), man får ju anpassa sig. Hinderna kan man göra så små det bara går och tunnlar går ju alltid att ta :)

okej..tack för tipset:P Men vad ska man träna hunden på? asså med klicker? vad är bra att hunden ska kunnan innan man börjar?:)

Mitt tips är att man röntgar hunden INNAN man på allvar börjar träna agility, det brukar vanligtvis för mindre hundraser vara 12 månader som gäller.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 586
Senast: Gunnar
·
V
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka