Aggressiv kanin.. vad göra?

Thera

Trådstartare
Vi har två dvärgvädurhonor som är två år. Problemet är att den ena honan är fruktansvärt aggressiv. När man ska ta henne i uteburen gör hon riktiga utfall mot händer och fötter och grymtar.

Hon är väldigt tuff av sig och inte rädd eller så, utan bara förbannad. Nån som har något tips att ge, det har gått så långt att man nästan behöver handskar för att kunna ta henne... :crazy:

Sv: Aggressiv kanin.. vad göra?

Mitt råd är just handskar. Tjocka, tåliga handskar som hon kan bita och sparka på bäst hon orkar. När hon märker att ni inte reagerar det minsta utan bara är lugna och vänliga oavsett hur hon beter sig, så har hon ingen anledning att vara förbannad mer. Och även om hon är det, så får ni åtminstone inte ont :).

Min åsikt är att alla aggressiva (= anfaller utan någon anledning) djur ska avlivas. Har de inga anledningar till sina utfall så mår de inte bra psykiskt.

Ja, det är nästan så man börjar fundera... Blir det inte bättre så får vi ta det beslutet då.

Ska testa med riktiga handskar, det var en bra tanke att hon märker att det inte lönar sig att vara förbannad.

Tigertofflan skrev:
Min åsikt är att alla aggressiva (= anfaller utan någon anledning) djur ska avlivas. Har de inga anledningar till sina utfall så mår de inte bra psykiskt.

Fast kaninen kanske faktiskt tycker att hon har en anledning? Min tyckte i alla fall det. Hon blev upptagen och medicinmatad och hur kul var det på en skala... Hon stod ut med det i tre dagar men sedan fick det vara nog. Hon kunde ju inte veta att hon måste äta medicinen i fem dagar för att bli helt bra.

Theras hona kanske inte vill bli tagen i uteburen? Då protesterar hon. Vad är det för sjukt med det?

En av mina honor höll på så ett bra tag ! Hon var välldigt tjurig å ville inte att ja skulle peta på henne.
Men efter mkt hantering och gos blev hon en helt annan kanin ! :)

Min kanin Troj som jag hade en massa problem med var lika dan. dvs högg och sparkade, revs och bets. Men eftersom jag har en kanin till min kära lilla Busan så kunde jag bara inte göra mig av med honom ogh lämna henne ensamen. Så jag brydde mig helt enkelt inte om honom på cirka ett halvår (givetvis tog jag upp Busan varje dag och kelade med henne) och när hon fick komma ut i stora rummet så fick givetvis han hänga med (svår att fånga sedan men men :smirk: ) Och nu för cirka 2 veckor sedan så var det dags att klippa klorna igen och då hör och häpna ;) Troj var inte ett dugg agressiv :eek: Utan riktigt kelig och helt underbar! Visst han kan morra emellanåt men inte alltid och absolut inte ofta!

Smyger in lite bilder med dålig kvalite :angel:

fff_thumb_SE.jpg

errw_thumb_SE.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag har en honkanin som är likadan! Idag när jag skulle ta upp henne så anföll hon mig och bet mig så det började blöda.

Vissa dagar är hon jättesnäll, medans andra dagar är hon ett riktigt monster. Trots detta så älskar jag henne jättemycket och vill verkligen inte ta bort henne.
Du kan ju pm:a mig om du vill prata vidare om det här.
/ Louise

Daphine skrev:
Fast kaninen kanske faktiskt tycker att hon har en anledning? Min tyckte i alla fall det. Hon blev upptagen och medicinmatad och hur kul var det på en skala... Hon stod ut med det i tre dagar men sedan fick det vara nog. Hon kunde ju inte veta att hon måste äta medicinen i fem dagar för att bli helt bra.

Theras hona kanske inte vill bli tagen i uteburen? Då protesterar hon. Vad är det för sjukt med det?
Men då är inte dina kaniner aggressiva, då är dom bara less på det du gör med dom. Förstår du hur jag menar?

Ett aggressivt djur är ett djur som anfaller utan någon som helst anledning. Sen kan man uppfostra ett djur till att vara "bitig", men då är den också det för att den är uppfostrad till det, inte utan anledning.

Hon är inte aggressiv när man bara klappar och gosar med henne, utan det är just när vi ska ta henne, till exempel när de ska gå ut och in och sånt. Men då är hon verkligen aggressiv.
Det kommer och går i perioder också, ibland är det inga problem och ibland är hon helt galen.
Frågan är vad man gör åt detta, antingen hantera henne mer eller bara låta henne vara?

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 517
Senast: Enya
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka