Aggresiv tumör på underkäke...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lyckan i Halland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 11 122
Sv: Aggresiv tumör på underkäke...

Du skriver lite rörigt och rör ihop många olika ämnen och frågor som människor ägnat flera livstider till att forska om. Vilken fråga man än tar av dessa så kan man sammanfatta det med "det är inte så enkelt".
Ta t.ex njurskador. De kan bero på olika saker, vilket gör att du inte vet hur de ska förebyggas. Det kan vara ärftliga orsaker, infektioner, förgiftningar mm mm som ger njurskador. En njurskada är svåra att diagnosticera i början - du märker inget förens ~70 % av kapaciteten är borta. Njuren går inte heller att "laga", den förnyas inte på samma sätt som t.ex levern gör. Därför finns det tillslut bara transplantation eller konstgjord rening av blodet kvar som behandling. Och det är riktigt skitkomplext när man börjar gå in på njurens funktion och reglering.

Bara för att man vet att en typ av analys fungerar, ex vis träckprov, betyder inte det att håranalys också kan påvisa allt. Att du kan analysera en sak i hårstrån betyder inte att analys av andra saker i hårstrån också fungerar. "Varför skulle inte det gå" fungerar liksom inte som bevis.
Jag säger inte att det enbart är skit med håranalys, men att du inte vet vad i analysen som är korrekt och vad som är skit. Det finns ju lite studier på hästsidan, men innan det stöds måste nog fler studier till.

......åhh....jag trodde jag var den enda som klurade på livets mysterium....:o

Skämt åsido.....jag vet att jag "tar i" när jag skriver vissa saker,
men detta är ingen studie eller forskning, utan mina tankar & funderingar,
som uppkommer efter min "forskning" av information angående allt detta !!

Men det handlar om :
Cancer / Håranalyser / Brister & vad det orsakar...& varför vänta tills en brist
uppstår - vilket jag gjort omedvetet....men är nu mer medveten...
& låter det inte hända igen.

Tror numer på att tänka till & förebygga innan det är försent, gällande allt !!
Tror inte på att jag "räddar världen"...men försöker gärna med min familj:p.

Önskar att jag tänkt så för 14 år sedan....men jag, som säkert
många andra har nu lärt mig...den "hårda vägen"....

Väl medveten om att det finns ärfliga sjukdomar.
Just därför är det väl bättre att försöka så gott man kan själv / om man kan !!
(Tror ej på att sitta & vänta på att få t ex. artros efter mamma/eller cancer
efter pappa...i mitt fall, om det ev. blir oundvikligt....
så har jag i alla fall försökt.)

Föstår också att en förgiftning inte är så lätt att tas med.
hör ju ihop med hela kroppens välbefinnande,
är kroppen nedsatt av någon anledning,
drabbas man nog hårdare, än om den är frisk & stark
....& hur många är det i dagens läge....???!!!

Transplantion är bra om det behövs naturligtvis....& då behöver kroppen
all övrig hjälp den kan få, tog med det som en paralell...pratat om det
i en annan tråd med....& allt i kroppen hör ju som sagt ihop.

....tycker inte att "håranalyser" ska dissas.....om inte konkreta bevis finns !!!

Lurendrejare finns i alla brancher...tråkigt men sant!!!

Väntar med glädje på mer studier & forskning....på mer än medicinbehandlingar,
då sjukdomen redan är ett faktum......
Vi måste lära oss själva att försöka förebygga med en bra kost !!!

Hoppas det blev lite klarare nu ;)!!!!!!

Hej! Har en historia jag också, inte en trevlig tyvärr :cry:

"Min häst" på gymnasiet där jag gick började va lite hängig. På en vecka kunde hon knappt äta, och veterinären konstaterade att det var melanom (skimmelcancer) i käken.

Hon togs bort på en gång. Det gick så sjukt fort, man hann knappt fatta vad som hände och man kunde se för var dag förändringen och att slutet var nära.

Extremfall att det blir så tydligen och din häst kommer säkert inte försvinna på en vecka!

Hon var ju som sakt skimmel och dom får ju denhär typen av cancer tyvärr:cry:

Håller tummarna för att min vita herre kommer klara sig:confused:

Lycka till med din häst!

Det var bra att du hittade min tråd - då får jag ta tag i uppdateringen !!!

Tråkigt med "din häst" - & hoppas att din "vita" klarar sig som du säger - oftast är det inte aggresivt på de "vita"....du har väl läst detta :
http://www.angloarab.se/artiklar/vita_hastens_gata_lost.htm

Åter till min Prins - nu galopperar han på de evigt gröna ängarna......

Det är 4 veckor sedan nu & de första 2 veckorna var hemska :cry:
nu är det bättre när man fått lite distans till det hela!

Planerade allt nogrannt innan veterinären kom - även om han fortfarande inte var dålig så förstod jag att det var dags - tumören tog fart igen i början av feb. & jag ringde vet den 24 feb....då prinsens "utspottade" tuggor hade blivit mer än dubbelt så mycket.....jag blev rädd för foderstrupsförstoppning.
Vi bestämde den 4 Mars.

Prinsen fick beta på gräsmattan den morgonen, vi gick runt där minst 2 timmar....
Vi pratade en stund vet & jag...gick in istallet & förberedde allt & gick sedan ut i hagen - där han fick äta massor av gott - min underbara man höll hinken & jag grimman - fick sin spruta & stöp direkt...jag tog grimman & gick bort till de andra....när pulsen var kollad släppte jag in tjejerna (3 ston) de fick gå och nosa & ta farväl - de var lugna & fina - det kändes väldigt bra i allt det hemska ! - speciellt en av dem var min prins "tjej" & gick vare sig in eller ut ur sin box självmant utan min prins.......

Tog rådet här i tråden att kontakta fler djursjukhus - skickade samma mail till Helsingborg & till strömsholm - Helsingborg läste nog inte hela & gav mig ett väldigt konstigt, kränkande svar - går inte in på detaljer nu iallafall.

Strömsholm skötte sig alldeles ypperligt - snabbt svar - trevlig kommunikation & på 2 veckor hade jag fått veta mer än jag hade från de övriga sedan Oktober - ja man lär sig med livet - erfarenheter är bra - tråkigt bara att det blir genom sådana här saker - sjukdom.

Tips - se till att skaffa flera andra åsikter så tidigt som möjligt - & att få direktnummer eller mail till kunnig person på en gång.

Det jag fick veta av strömsholm var att denna sorts cancer vanligtvis inte spred sig (metastasera) i kroppen = väldigt bra
Men att den sprider sig lokalt eller på andra ställen på i kraniet = bättre diagnos än innan - men nu 5 mån senare så var den "väl utbredd" = inte bra.
Möjligen hade den alltså varit opererbar i tidigt skede i oktober - men det var den ej enligt undersökande vet. = hade jag fått ett sådant svar hade jag kollat upp denna möjlighet & med proffesionell hjälp kunnat ta ett beslut om att eventuellt prova.
Nu växte den i stort sett "bara" utåt & var hård som sten - så "tack vare" det blev han inte dålig - men då beslutet togs om att ta bort honom så var tumören så stor så det blev lite ätproblem gällande hö´t - gräs gick betydligt bättre - men det fanns ingen framtid - blicken var inte lika glad som vanligt
.......såg även aningens "gammal" & trött ut med....
Det som jag inte ville vänta på var - fraktur - då tillväxten blev så aggresiv snabbt sista månaden. Foderstrupsförstoppning eller akut dålig.

Vet. - In a paper by Dixon (Veterinary Journal, 1999, 157 (3); 279-94), they looked at 28 horses with tumors of the sinus or jaw.

In most cases, the tumor spread to other parts of the head, but rarely spread to other parts of the body.

The outcome was hopeless for all carcinomas.

Jag – even if it wasen´t spread, isn´t that strange…..or is it because the tumor grows and blocked nerves and veins…and so on ?

Vet. - Exactly. The tumor grows into other areas, such as the teeth, the sinus (bihåla). This causes problems with eating and can obstruct breathing.

Så nu ska jag ha ca 2 års eget hästuppehåll - vi i familjen får skaffa oss en familjehäst då - barnen är då 5 & 9 år.....finns ju pållar att låna på gården om ridsuget sätter in...........Positivt tänkande - vi har ju ändå mest haft det fantastiskt bra min Prins & jag i 14 härliga år........även om det varit några olyckliga skador men som gett bra erfarenheter, flyttat från Norrland till High Chaparall;) till Göteborg & nu Halland.......spännande & roligt har det varit genom åren.

Tack alla som hjälpt & tipsat & stött oss under alla våra år & även till er i tråden. // Marie

Här kommer bilder från 2006-2009 - tyvärr i en salig blandning - mycket bonusbilder - även då mina barn fick "åka häst" hans sista helg....
http://www.pixbox.se/usr_show_id151084_page0_order1.html

Vilket sorgligt slut.. :cry: Har inte följt tråden innan..

Tyvärr är det så att det finns veterinärer man inte kan lita på. Överallt! Har inte varit med om din tumör sjukdom på häst. Min grannes hund hade dock en tumör på magen som började som en liten boll. Hon var hos veterinären, de tog prover och sa att hunden var för gammal (12 år) och att det var för riskabelt att ta bort den. Lite mer än ett halvår senare var hon hos en annan veterinär, för något sår på tassen. Då frågade denna veterinären varför hon inte opererat bort den... Första veterinären hade haft fel och det gick att ta bort! Nu är hunden jättepigg, glad och har inga men alls efter tumören.

Skickar tröstkramar och hoppas ni hittar en fin familjehäst om två år att ha roliga stunder med! :)

*tröstkramar*

Ett sorgligt slut och klichéartat men "han fick många fina år med dig".

Det var fint att läsa om ert avsked. Nu rullar tårarna här med... :cry:

Tack till er båda - det värmer..........

.....ursäktar för bildbomben i pixboxen....några bilder kan råka förekomma
mer än en gång & vissa gör det medvetet...aningen redigerade - inzoomade
eller svartvit eller så.
La även in några ridbilder....tur att jag är suddig på dom:o....
Titta på den fina hästen istället.....han var inte igång som ni nog förstår vi
red för att få till lite bilder (skrittades & promenerades flera ggr iveckan dock
ända till slutet - tror jag var bra för välbefinnandet i överlag)
....några blev hyfsade som tur var.....det var aningen sent att komma på att
det var ca 10 år tidigare det var "bildhysteri" senast & på den tiden var
det vanlig kamera som gällde.....

Tog inga riktiga närbilder på tumören den sista tiden...raderade bort de sista
då jag behövde mer plats i kameran på GBGHorse show:p...tänkte att jag
kunde ta nya......men tappade "sugen" på det då jag märkte som sagt
tidigare att den tagit fart & fokuserade då på den "fina/friska" sidan.....
några riktigt bra blev det faktiskt....några bilder där man anar att den är
större, finns & även några på håll...där man ser den hemska tumören:eek:

Kritiska kommentarer undanbedes - positiva tages emot tacksamt....
det är det man behöver minnas.....
han var fantastisk & underbar även med sina fel & brister...som en annan;)
Visade alltid sin bästa sida på träning & clinics....

Jag vet absolut att han inte var som han "varit" nu på "slutet"...
ex. han åt "bara" 4 kg hö på kvällen.....hade helst velat minst 2-3kg till pga
värdet & vädret.....redan i början av Januari....gav mer Lusern istället
....men ändå höll han inte riktigt "formen".........av förklarliga själ förstås....
.............nallebjörn utseendet hade han alltid på vintern:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka