Aggresiv tumör på underkäke...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lyckan i Halland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 11 122
Sv: Aggresiv tumör på underkäke...

Magnesium är det material som är näst vanligast förekommande i våra celler !!!
Läs här nedan & i länken så får du se vad viktigt den är....& varför jag tror det.

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

Här har Cancerfonds informations- och stödlinje sammanställt de allra vanligaste frågorna om cancer.

Hur uppstår cancer?
En cancercell uppstår genom att ett antal skador uppkommer i cellens arvsmassa. Man brukar säga att 4-6 skador behövs för att en cancercell ska uppstå men det kan vara olika för olika cancersjukdomar. Oftast är den del som styr celldelning skadad och cellen har inte längre något inbyggt ”självmordsprogram” det vill säga cellen vet inte längre när det är dags att dö och lämna plats för nya celler. Det resulterar i att celler ansamlas. Oftast reparerar kroppen själv uppkomna skador i cellen, skadorna blir inte bestående och en cancercell utvecklas inte men ibland fungerar inte denna reparationsprocess. Vi har dessutom olika gener i våra celler som kan bidra till eller förhindra uppkomst av skador i arvsmassan, så kallade onkogener och suppressorgener. Hur denna uppsättning gener ser ut hos olika människor kan variera och beroende på det kan man vara mer eller mindre disponerad för cancersjukdom.

Kan man få cancer i alla kroppens vävnader?
Ja, man kan få cancer i alla kroppens vävnader. Alla vävnader byggs upp av ett antal celler. Alla kroppens celler har likadana cellkärnor där våra arvsanlag finns. När en cancercell uppkommer så beror det på att ett antal skador har inträffat i cellkärnans arvsanlag och eftersom alla kroppens vävnader byggs upp av celler med cellkärnor och arvsanlag kan skador och därmed cancer uppstå i alla kroppens vävnader.

Hur ser tumörer ut?
En tumör är en anhopning av celler, vid cancertumör en anhopning av cancerceller, blandat med stödjevävnad, till exempel bindväv. Cancercellerna har sitt ursprung i det organ tumören sitter i. I till exempel en levertumör finns skadade leverceller som alltså har blivit cancerceller. Metastaser, det vill säga dottertumörer, består av celler från den ursprungliga tumören, det vill säga primärtumören. En vårta är ett exempel på en tumör, men en godartad sådan. Det går alltså inte att säga att en tumör ser ut på ett visst sätt.

Jo men det finns inget samband mellan magnesiumbrist och cancer. Visst uppkommer cancer i cellen, genom att arvsmassan skadas, det kallas mutation, i speciella gener som styr tillväxt av celler. Magnesium är inte det näst vanligaste ämnet i cellen, det är viktigt men inte avgörande för uppkomsten eller hinder av DNAskada. Jag jobbar bland annat med cancerdiagnostik på djur så jag känner att jag har lite koll.;)

Magnesium är inte det näst vanligaste ämnet i cellen, det är viktigt men inte avgörande för uppkomsten eller hinder av DNAskada. Jag jobbar bland annat med cancerdiagnostik på djur så jag känner att jag har lite koll.;)

Jag tänkte väl det. Det måste väl ändå vara flera andra grundämnen som är mer vanliga än magnesium- även kanske om man bara räknar de som räknas till mineralerna och inte kol, väte, syre osv.
Kul med svar från ngn som vet. Jag har just läst tråden och tyckte det verkade helkonstigt.

Undernäring och fel näring, härunder brist på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Detta skapar en ofördelaktig miljö i vävnaden där förhållanden som surhetsgrad (pH), syretryck och nedsatt skydd mot fria radikaler utgör goda villkor för cancerväxt.

Funktion
Magnesium är viktigt för många av cellernas grundläggande funktioner och
deltar som en kofaktor i över 300 enzymsystem. Magnesium är speciellt viktigt
för överföringen av energirika fosfatgrupper och är nödvändigt både för
anaerob och aerob energiproduktion. Vid tillväxt och bildning av nya celler
behövs magnesium för syntes av nukleinsyrorna DNA och RNA. Nerv- och
muskelcellernas funktioner är också avhängiga av magnesium.

Mer om cancerceller : http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1757&a=3558&l=sv
Karolinska Institutet.....söker man sedan på magnesium så får man träffar som visar på forskning med magnesium & olika cancer.

.....som sagt bidragande tror jag (Jag vet inte)
Då allt hör ihop mer eller mindre........& en brist påverkar annat i kroppen...
......som en ond cirkel:crazy:

Han hade även lite mindre av (Ej brist) Svavel & B5 & B6 !
Säger det dig något.....??
Jag tror inte att jag sitter inne med "cancernssvar" eller något.....jag tycker bara att det är så surt att inte få mer hjälp.....dom kunde kanske tagit blodprov....eller något som eventuellt i min "fantasivärd" kan leda till någon hjälp i den framtida forskningen....naivt kanske, men "skam den som ger sig"

Din häst har cancer...."tack å hej // Lycka till".....liksom:eek:

Jag fortsätter att ivrigt "suga åt" mig info/kunskap/forskning jag kan.

Vad gäller cancerforskning på häst så pågår det projekt ibland i Sverige, forskningen är ju (tyvärr?) lite mer komplicerad än att man bara kan samla in material från lite blandade patienter och få fram något bra. Mycket är kartlagt, t.ex. vilken typ av tumörer som är vanligast på vilka djurslag etc. Vad gäller uppkomst av cancer så finns det mycket litteratur om vad man tror och och vet och inte vet. Citaten du lägger in är ganska förenklade och skrapar lite lite på ytan så för en oinsatt så blir bilden lite annorlunda än om man gått djupare.

Vad gäller hjälpen du fått så är det mer en sak mellan dig och din veterinär, om du inte är nöjd så får du kanske åka till ett större djursjukhus för att göra djupare undersökningar. Ett blodprov kan inte visa så mycket alls.
Hoppas det går bra med din häst.

jag håller med din vet. jag skulle inte operera!
min 28 år gammla skimmel har, som dom flesta andra skimmlar, melanom. under svansen men mest i skapet. för några år sen tog vi bort en som hade blivit ca 10 cm och endast fäst med en tunn sträng, som en svamp. gjordes med enbart lokalbedövning. nu har han mer än han hade då, är dock svårt att säga om det beror på åldern eller om det har at göra med ingräppet att göra. tror mest på åldern!

men jag skulle aldrig få för mig att sova honom. det är en så stor risk, särskilt med en gammal häst. och risken finns att ni bara provocerar tumören så den börjar sprida sig snabbt.

det får ju gå så länge det går och hästen verkar må bra, men en honungsmelon låter stort tycker jag. :crazy:

Jag tänkte väl det. Det måste väl ändå vara flera andra grundämnen som är mer vanliga än magnesium- även kanske om man bara räknar de som räknas till mineralerna och inte kol, väte, syre osv.
Kul med svar från ngn som vet. Jag har just läst tråden och tyckte det verkade helkonstigt.

Är det någon som har mer kunskap om detta ?? - Fakta tas glatt emot
Jag hittar själv inte något mer....just nu :)!!

Här kommer en till länk om Magnesium/Cancer-sambandet!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_320210.svd

....men det känns som att någonstans måste man börja.....Kan min "prins" bli en del av forskningen när han är på de gröna ängarna.....????
Eller ger det inget heller ??
Hans cancer är mer vanlig på Hund & Katt vad jag förstått.

Angående att prova annat djursjukhus.....så är det Ultuna som låg på listan.....men det händer ju ingenting från deras sida.....suck !! Vi har "bara" varit på Hallands Djursjukhus.....& som sagt vi väntar & väntar & tumören växer & växer......:eek:så jag gissar att det gör varken från eller till i nuläget,
Som sagt vi tar en dag i taget numer:)!!!!!

....ja rätt stor...men är hård & "fäst" på sidan & underkäken.....tror även att den redan är provocerad - på Biopsin hade veterinären ett helt finger inne & rörde runt lite (vad jag vet så ska man störa så lite som möjligt??)......& 5 stygn...& den har ju växt hela tiden.....verkar som sagt inte ha besvär alls av den !!!

Det är klart att det kan ge nåt, men det är liksom lite komplicerat. Någon skall vara intresserad, ha pengar och ett projekt på gång för att titta på just detta. Det avlivas och obduceras djur med cancer varje dag som inte går in i någon forskning, det är tyvärr en vanlig sjukdom hos våra djur idag.

Du kan gå in i den medicinska litteraturen om du vill ha mer rena fakta som inte är silade genom media. Men den kan vara tungläst och är uteslutande på engelska, men där kan du få djupare kunskaper.

Vad gäller ämnen i cellen så är natrium, kalium och calcium och balansen mellan dessa helt avgörande för cellens överlevnad. Men de flesta andra grundämnena ingår i olika enzymsystem och mekanismer som är livsviktiga. Som i fallet magnesium, brist på magnesium orsakar inte cancer, men däremot så har magnesium (enligt studien) sannolikt en skyddande effekt mot de mekanismer som leder till skada på DNA och eventuell cancer, men man vet inte hur. Man vet tillexempel att Vitamin E ingår i ett enzymsystem som oskadliggör fria radikaler som kan orsaka cellskador.

Kroppen har ett mycket finslipat regleringsystem för balans mellan ämnen och för att skydda cellen och då framförallt DNA och nästan alla DNA skador lagas direkt eller så begår cellen "självmord".

Cancer är ju egentligen en paradox för det cellen gör när den blir en cancercell är att bli odödlig och iochmed det så dödar den sin värd.

Tack för många bra svar !!!! Jag ska "forska" vidare, så gott jag kan!

Som i fallet magnesium, brist på magnesium orsakar inte cancer, men däremot så har magnesium (enligt studien) sannolikt en skyddande effekt mot de mekanismer som leder till skada på DNA och eventuell cancer, men man vet inte hur.

......jag tolkar det ändå som att.....hade bristen uppdagats tidigare så kanske, kanske....hade hans kropp kunnat "laga" sig.....
Nu när han var "nyskadad" nästan....så var nog skadan redan skedd....sedan kan det ju vara så att han haft väldigt lite Mg...eller bristen länge ???
........som påverkat hela kroppen mer eller mindre & så blev sjukdomen ett faktum ????????
Vilda spekulationer:o....ja visst men det bjuder jag på :D!!

Har i alla fall tagit tag i hela familjen & gjort analys.....för att försöka förebygga så gott jag kan....rätta till i kosten...tänka mer på att äta rätt saker....göra koll igen med 1 år emellan eller så för att se själv vad som händer & sker i kroppen.......Då jag själv varit hos läkaren...så är allt bra ex. EKG proven ser bra ut Blodproven ser bra ut.....men varför är jag då så trött & varför värker min höft/axlar hela tiden...jag är trött på att inte få ordentlig hjälp...)
Jag ser detta som en chans/erfarenhet att försöka bättre & inte ta allt för givet......då har man ju gjort allt man kan i alla fall (gäller även min framtida nästa häst) !!!

Buke har blivit min terapi !!!!:):cry::D:crazy::laugh::bow:

Senast ändrad av en moderator:

Då jag själv varit hos läkaren...så är allt bra ex. EKG proven ser bra ut Blodproven ser bra ut.....men varför är jag då så trött & varför värker min höft/axlar hela tiden...jag är trött på att inte få ordentlig hjälp...)

Stress och oro? Brukar sätta sig i axlar, nacke, rygg samt ge trötthet.

....det är där jag tänker steget längre numer....kroppen förbrukar mer Vitaminer/Mineraler när det är t ex stress m m.....jag själv mår mycket bättre idag:laugh: när jag tänker på att stoppa i mig rätt saker...själv hade jag mindre av svavel(nära brist), lite mindre av : Omega-Fettsyror, B1, B6, Magnesium, Kalcium, Kisel, Zink....mycket hör ihop med mina symtom.
Även en anings sämre gallfunktion.

Men vet mycket väl att jag "tänker" för mycket, jobbar hårt i perioder & blir helt slut i andra, håller på att försöka lära mig att "koppla ifrån" mer & ta det lungt med jämna mellanrum...men med 2 knattar & en sjuk häst m m så går det så där just nu....men ska ta ett "sabbats" hästår sedan för oss alla i familjens skull.....

Blev aningens mer "människovård" än hästvård:o...men återkommer till det!

Ska i alla fall ta tag i Ultuna i morgon & maila min undran om uteblivna svar:mad:
- Jag "ska" ha mer information om Tumören !!!
.........."har laddat för det" ;) !!

Senast ändrad av en moderator:

jag tror, att om han inte hade brist på magnesium, så skulle KANSKE tumören hållits tillbaka mer. att det kanske bara blev en liten knöl men inget mera. är ju dock lite sent att tänka på nu, det hjälper ju inte. men vad jag förstått är magnesiumbrist rätt så vanligt, och ett lite överskott är inte farligt. så är nog ingen dum ide att rutinmässigt ge extra magnesium.

alla mina hästar får magnesium. två får främst för nerverna, en för fång+misstänk cushings. har tagit magnesium själv också och det har en avslappande effekt på musklerna och nervsystemet, hjälper även mot huvudvärk.

.....det som är så dumt i det hela är att de år jag haft analyserat Hö (6 år)
har värdet varit jättebra....men ändå så uppkom bristen.
...så som jag skrev tidigare kroppen har nog använt upp det
...p g a skadorna...eller så har han inte kunnat tillgodosett sig Mg,
på nåt sätt.....eller en kombination !??
Men som du säger...ett litet överskott är nog att föredra.......
...man lär så länge man lever..."surt sa räven"...!!!!!!!!!

Hur ställdes diagnosen magnesiumbrist?

Var det via håranalys skulle jag ta det med en nypa salt, det är en ganska omstridd metod som ju inte heller används av vare sig läkare eller veterinärer. Om du vill "forska" mer om cancer - gör det på rätt sätt. Ta del av "riktig" vetenskap, läs inte kvällstidningarnas "skrämselpropaganda", den är inte så seriös.

Får jag bara fråga, har inget med tråden att göra MEN, vad heter hästen, och ras?.. ifall det är hästen på bilden så är den väldigt fin...
har du alltid haft han?

Ang. Cancern så läser jag riktig forskning ! Att jag även länkar till
tidningsartiklar så det lätttillgängliga intressanta synvinklar......!!

....så sa den lokala veterinären också......men jag fick rekommendationen av
en annan veterinär ang. håranalys....& jag litar inte blint på någonting.......!!!
Denna kvinna har en gedigen utbildning-vill du veta mer PM:a!!!

Tycker att det är väldigt intressant.........tog därför fram lite analys länkar
i tidigare inlägg...bara ett snabbt urval visserligen....jag tycker absolut att
det är värt att prova detta tillvägagångsätt....
Allt kan ju analyseras egentligen i stort sett!!!!

Vad anser du är skillnaden på analyser i allmännhet....vet naturligvis inte
själv hur dom egentligen går till väga.....men hur görs till ex. ett analyssvar
på nårgra grässtrån - ex. Hö eller träckprov....??? Doping/Droger kollas även
på detta sätt....är det skillnader - likheter :confused:???????

Hur fungerar det egentligen via blodprov ??? Vad/Hur mycket kan visas där
.....då jag som sagt tagit det själv & "alla värden är bra" (Har ej "varit mig
själv" sedan min första graviditet....för 7 år sedan) vilka värden är det som
kollas upp...& på vilket sätt analyseras det.
Detta gäller ju hästen förståss i första hand
....men använder mig själv som "jämnförelse".
Då det lätt pratas om att då måste man absolut hjälpa kroppen med Järn m m
....då det förbrukas/används mer i kroppen, men annars då...en förkyling
....drar ner immunförsvaret m m...skada/andra sjukdomar...det ges mediciner
....som hjälper mot detta...men sen då....hur många fortsätter att kurera sig
....det måste ju slita på kroppen....ju mer/oftare sjuk/skadad man är desto
svårare är det att komma igen...om inte tar ju "åldern ut sin rätt"
förr eller senare....då alla "värden" inte är som dom bör???!!!!!!!!
Har börjat "fylla på" kroppen med det kroppen saknar & känner mig
starkare/gladare/piggare....visst finns placeboeffekt enligt många
...men jag gör det i första hand med mat & i andra hand med kostillskott
(ört/naturbaserade)...både till hästen (även om det är "kört") & till familjen.

Samma detta med ex. njurar/lever. med mycket mera...varför jobbas det inte
mer för att förebygga....varför väntas det till en transplantion eller livslång
medicinering behövs (Hårddrar detta lite nu).

...........oj nu blev det mycket igen:o
Hjälp mig att reda ut fakta så blir jag glad !!!!!!!! // Mi

- skickar PM JeanineHammer !!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka