Sv: Aggresiv tumör på underkäke...
Dags för uppdatering !
"Prinsen" lever.......men tumören är betydligt större,
......från "apelsin storleken", så är den nu "honungsmelonmodell".
Lite läskigt kan tyckas....men det är väldigt lustigt, den är helt stenhård & han gillar verkligen när jag kliar på/runt, förmodligen så är det "växandet" av tumören som kliar.
Enda skillnaden är en aningens "jocklande" med munnen innan salivet kommit igång när han får hö-fin i munnen i övrigt......har kontakt med veterinär, häst terapeut.....nyskodd för ca 2 v.sedan.....allt är "som vanligt".
Jag är aningen lugnare & så förberedd som jag kan bli.
....tar var dag som den kommer

Här kommer lite historia om min "prins".
1985-Haft honom i ca 14 år & han är 24 snart.
Skadade sig ung ca 3-4 år - fastnade med vä bak högt upp i gallret i box-gaffelbandet. (var vild som ung....hingst till ca 8 år)
1995-Kom till mig 10år...stressig/hingstig/slitna ben "trampade nästan igenom", ryggont i början...veterinär=vila=ej skillnad, Akupuktör/Kiropraktor=bra på en behandling
Vi började bygga/stärka/lugna" 1år senare, var han en helt annan häst...lugn/trygg/stark.
2001Höst - Han kom lös pga en dålig hake som "hakat upp sig"...det var kolsvart ute & han sprang glatt iväg till ensilage balen som stod 50m bort...jag ropade & han kom i full fart...& sprang rakt in i en telefonvajer som dumt nog stod nästan mitt på gårdsplanen....Den smällen & den blicken smärta/chock var helt fruktansvärd att bemöta...han hade ett Thermo/Sverigetäcke på sig som gick rakt av i nylondelen vid spännet...ej spännet i sig!
smällen tog värst vid bröstmuskeln på hans hö sida-den svullnade upp som en Handboll- helt groteskt, vi kylde (tur ej ensam i stallet) & vet. kom ut & gav smärtstillande...vi fick nätt&jämnt in honom i boxen...fick några preparat att smörja med...promenader ca 4 ggr/dag...började utstapplandes i stallgången & tillbaka.....efter ca 2 månader gick vi ca 100m....efter 4 mån ca1000m....
Tack till alla som hjälpte oss då !!!!!
2001Vår - Tyvärr som ett brev på posten kom en belastningsskada på vä fram, ca ett halvår konvalecant till.
2002Vår - 2003Vår stod på helpension ett år & det blev 2 hovbölder (dålig hovvård-tror jag själv) & ond rygg vid hemkomst - en Akupunktörbehandling.
2003Höst - såg´s min "prins" galet galopperandes i hagen...förmodligen skrämd av något...det resulterade till en kronisk skada på Kronisk serös inflammation,sena,senskida,burs / Ringbandsförträngning på Hö. bak.
Har inga problem med det idag....faktiskt ovanligt fin i benen nu-ironiskt nog!
2007Vinter - Torsdagmorgon före Julen 2007 skickade jag hårprovet till analys, samma kväll hittade jag min "prins" skakandes/skadad, en spark på Hö fram högt upp vid överarmen, han kunde ej lyfta benet själv & hade ordentliga nervryckningar.....han fick smärtstillande över natten.
Djursjukhuset morgonen efter...ingen fraktur...puuh...fick stanna en natt med extra obseravation & ultraljud på grund av att han hade så ont.
Återhämtningen gick jättebra & magnesiumkur sattes in - orsak se i analyssvaret.
Fullt ridbar i April/Maj (lugn ridning ca 3 dagar/v + stora hagar att röra sig i)
(Det var då knölen upptäcktes på sadelprovning i Maj !!!!!)
Fick svaret på håranalysen i mellandagarna han hade Magnesiumbrist (viktig beståndsdel i celler, nerver, muskler m m)
Där står man med en nyskadad häst som är "magnesiumrelaterad" vet ej hur länge han haft det-förmodligen för länge-men alla värden i hö m m har varit bra...men han har förmodligen inte kunnat tillgodogöra sig dem av någon anledning......en stor misstanke är att kroppen förbrukat mer än han fått....på grund av gamla skador (skador/sjukdomar behöver extrahjälp av vitaminer & mineraler)
2008 - ..........nu har han cancer som uppkommer i cellerna

Vid alla återbesök/återhämtningar har jag stärkt immunförsvar med örtpreparat & alla gånger har veterinäråterbesöken varit : förvånansvärt bra & snabb återhämtning enligt veterinär.
Han har alltid varit väldigt fin i kroppen....gjorde anlysen av nyfikenhet + att han blev så himla snubblig förra hösten (nerver/muskler) var rädd att det var de gamla skadorna som spökade. (informerar att jag har alltid ett veterinärbesök om året för förebyggande & det "vanliga" vaccination/tänder)
Ska se om jag får till mer bilder !
Ultuna svaret väntar jag fortfarande på.........................