Aggresiv shih-tzu

T

TooFatToFly

Min pojkvän har en 1½-årig shih-tzu hane som senaste månaderna har börjat morra mot mig när jag exempelvis ska ta upp honom. Även mot min pojkvän men enbart när jag är inblandad. Igår blev han helt tokig och riktigt visade tänderna och högg efter min hand.
Han är enbart så när jag är med, han är snäll mot småbarn osv.

När han var valp var glad och ville leka hela tiden, men numera är han mer reservad man får muta och truga för att han ska komma. Det är sällan han är glad, han ligger ofta i sin korg och ser deppig ut.

Enda gången han är riktigt glad är när man kommer hem då springer han och hälsar och viftar på svansen. Även mot mig, om jag och pojken kommer samtidigt hälsar han hellre på mig och verkar gladare att se mig än honom men likväl morrar han åt mig efter ett tag.

Jag förstår inte vad som är fel när han ena sekunden är glad och andra morrar och bits?? Vad tror ni?

Sv: Aggresiv shih-tzu

mysko jag har träffat en likadan sådan voffe. han var helt knäpp helt klart inget ledarskap mellan ägare och hund. Bortskämd vovve som såg husse o matte som SIN Den hunden högg, anföll och var galen. Samma ras....

Träffade ett gäng "skit"-ar hos en uppfödare en gång..... en hund attackerade mitt ben, jag var tvungen sparka iväg hunden. Dagen efter avlivades den... dom ska inte visa agressivitet men är visst ändå rätt vanlig defekt sa den uppfödaren.... huvva.

Tack för ditt svar!

Den här hunden är också bortskämd (alldeles för mycket enligt mig) och tilläggas ska väl att jag är den enda som säger ifrån, jag vill inte att han ska sitta och stirra när jag äter t.ex.
Tur är ju att de är så små, nu började det iofs blöda men hade det varit en stor hund så... Jag är inte alls hundrädd men han blev riktigt obehaglig, helt förbytt och hela hunden skakade när han morrade.

Vore kanske läge att kolla upp hos veterinär? Hunden kan ju lida av någon fysisk åkomma, ha ont eller dylikt. :crazy:

De går regelbundet hos veterinär och han är frisk som en nötkärna. I allafall fysiskt, jag anser inte att han kan vara helt okej uppe i päran men jag har kanske fel?

Är Ni sambo? Hur länge har Du varit en del av hundens liv?

Det är svårt att ge råd i dessa fall, man måste nästan se hunden och dig tillsammans i dessa situationer.

Försök att höja dig i värde hos hunden. Gå ut bara du och hunden på promenad. Lek med honom. Servera honom maten. Ha lite kvalitetstid med honom utan att husse är med.

GaurdianAngel skrev:
Är Ni sambo? Hur länge har Du varit en del av hundens liv?

Det är svårt att ge råd i dessa fall, man måste nästan se hunden och dig tillsammans i dessa situationer.

Försök att höja dig i värde hos hunden. Gå ut bara du och hunden på promenad. Lek med honom. Servera honom maten. Ha lite kvalitetstid med honom utan att husse är med.

Nej, vi är inte sambo. Vi har varit tillsammans i 3 år, långt innan de köpte honom.
Jag brukar vara ganska aktiv med honom men jag börjar tröttna. Dels för att han morrar men även för att han är så svår att få igång. Man får truga honom för att han ska vilja leka och kastar man en leksak hämtar han den lite halvhjärtat och sen lägger sig där han tog den. Han kommer alltså inte tillbaka utan man får gå efter honom. :smirk:

Som vanligt är mitt tips att läsa boken Förstå din hund!... Den tar uppe mycket av det du beskriver...
Jag skulle nog inte truga med hunden överhuvudtaget, ignorera fullständigt, även när du kommer dit och hunden vill hälsa, ger du hunden mat "låtsas ät" av hans mat innan du ställer ner så hunden ser det, tex lägga ett kex som du äter upp innan du ställer ner. Men läs gärna boken så kommer du att förstå vad jag pratar om.

Då anser jag att du har två alternativ.

1. Ignorera hunden helt. Prata inte med honom, lek inte, lyft honom ej. Titta inte ens på honom. Låtsas som om han inte finns.

2. Du får anstränga dig lite att hitta någon lek, aktivitet som han uppskattar. Lek på hans villkor. Gör lite godissök, ställ inga krav, så ska du se att han snart tinar upp.

Lycka till!

Shih-tzu är generellt den mest enkla och harmlösaste sällskapshund man kan hitta, men som med så många andra hundar måste man fostra den. När hunden är ett och ett halvt så är den på väg att bli vuxen, den är en slyngel, en tonåring som testar gränser.
Den uppfödare som påstod att SHih-Tzu är eggressiv vet inte vad hon/han pratar om....de är betydligt mildare och enklare än vad tex terriers är

Man måste sätta upp regler som ni båda är överens om(du och pojkvännen) och dessa regler skall följas. För mig är det inte "bortskämt" att hunden tittar när jag äter, det är ganska naturligt, om jag inte vill ha mina hundar vid köksbordet så får jag lära dom att tex ligga i korgen när jag äter.

Det viktigaste NI ska göra är att träna hunden och uppmuntra den att göra saker som ni kan belöna, samtidigt som ni tränar ett brytkommando. När morrar hunden? Är det bara i samband med hantering?

Man kan inte tvinga på ett ledarskap på hunden, det förtjänar man genom att vara en resurs!
När du kommer hem till din pojkvän så ignorera hunden när den vill hälsa, en ledare låter sig uppvaktas/fjäskas för...du ska inte gulla och prata med hunden. När det gått några minuter kan DU kalla på hunden, klappa om den och sedan visa att " nu är det bra"

Se sedan till att vara smart! Du äger hundens alla resurser..mat, lek, rastning..allt ska ske på dina/era villkor och hunden ska helst jobba för att få resurserna.
Tex sitta och ligga, komma, för att få mat....göra något annat på kommando innan ni går ut etc.

Så länge du/ ni är värdefulla för hunden kommer den att vilja samarbeta.

Du kan ta en fajt med hunden, men driv då igenom den! Börja aldrig något du inte kan avsluta för då har hunden vunnit igen.

Ta på dig handskar, och lyft upp hunden, biter den så behåll lugnet, ryck inte undan händerna utan håll fast hunden och tala lugnt och bestämt till den" ge fan i detta din lilla skit, jag är större och starkare än du"
Släpp inte hunden OAVSETT vad den gör, förrän den är HELT AVSLAPPNAD och lugn....Den kan skrika, morra, bita , åla och vråla, men vill du vinna så avsluta det du påbörjade..Håll fast lugnt och bestämt, om du släpper innan den har slappnat av och gett sig blir det tio ggr värre nästa gång, så ta INTE fajten om du inte känner att du klarar av det.

Shih Tzuer ÄR inte aggressiva....er hund är antingen en slyngel som testar gränser eller så har den ont!
Lycka till!

Man får väl hoppas att deras problem har löst sig efter nästan 4 år :D

:o:D:rofl:
FIck länken på ett Shih-tzu forum kollade aldrig datumet....

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 469
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka