ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

Sv: ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

jag har suttit och läst igenom denna tråden och jag tycker att ni som gjort inläggen kanske kan ta ett par djupa andetag (!) och inte kasta er över personen ifråga som ett par hungriga vargar!

Jag förstår hur hon menar med hur ägaren gör med sina djur.
utanför mitt köksfönster står min svärmors 4 hästar i två olika hagar sedan åren innan jag flyttade hit (6 år sedan).
Den äldsta är en 29årig fjording som har ont ligger ner, igentligen hela dagen i hagen för det gör för ont för att stå.hon kan inte lägga sig utan bara ramlar....
häst nr2 är pigg och glad, lite fet, men vill springa och busa, han är ca 18år.
häst nr 3 är en aredeener på 20 år, inte lite fet, utan har fett valkar över hela ryggen och ser inte vacker ut, men vill gärna röra på sig.
häst nr 4 är ca8 år ,fet, fick fång i våras då hon släppet ut dem på grönbete alldeles för tidigt, innan påsk.rakt ut i grönskan från en lerig gyttje hage...
Har aldrig haft ett träns på sig eller en sadel eller något annat överhuvud taget - jo, så klart en grimma...

min oro ligger i att de kommer aldrig ut ur hagen, förutom när hon ska stalla in över vintern, då får de gå över gårdsplanen och in i stallet...!
de står rakt upp och ner i dag i tre olika hagar pga fånghästen.
de ser inte ut att ha speciellt roligt på dagarna de har ju inte ens en chans att nosa på varandra... inga täcken, inga träd som kan ge skugga eller skydd mot regn, på vintern får de komma ut vid 9.30-tiden och komma in vid 15 -tiden....de verkas ibland och då blir det liv i luckan för då gnäggas det högt! för när hon kommer ut i hagen ska ju något hända....(hästarnas erfarenhet)....de har inte blivit ridna på 10 år säger ägaren själv, 8 åringen är inte inriden. alla runt om i byggden undrar vad hon ska med hästarna till det är ju inte så att hon inte har tid -hemmafru sedan 15år tillbaka...jag vet inte heller vad hon ska med dem till jag ser ju hur tråkigt de har på dagarna....medan jag får hyra in mina två i ett stall ca 6km längre bort, och då bor vi på en stor lantbruksgård.....

är det en status att ha häst???

usch, va hemskt :( så där känner jag också lite..
hon borde ju typ sälja/ge bort hästarna.
och den som var sjuk borde få veterinär.

svar till er andra: jag har 0 ansvar över hästarna. jag har endast "skött om" dom några gånger. då har jag tvättat dom, sättit flugmedel på osv. men jag har inte tillgång till det alls nå ofta..
så credits till mig som iaf sköter om dom bra.

usch, va hemskt :( så där känner jag också lite..
hon borde ju typ sälja/ge bort hästarna.
och den som var sjuk borde få veterinär.

svar till er andra: jag har 0 ansvar över hästarna. jag har endast "skött om" dom några gånger. då har jag tvättat dom, sättit flugmedel på osv. men jag har inte tillgång till det alls nå ofta..
så credits till mig som iaf sköter om dom bra.

! ! en f.d stallkompis till mig ville köpa 8 åringen när hon skulle gå sin hästutbildning, men fick som svar att han kan inte lämna gården, han har ju aldrig varit någon annanstans.
!! ja, om hon skulle behöva en veterinär - i ett enda syfte: somna in....

Men om det är så illa som du beskriver så är du lika medskyldig eftersom du inte anmäler.

Men om det är så illa som du beskriver så är du lika medskyldig eftersom du inte anmäler.

saken är den att de var här för två årsedan och kom oanmälda, knackade på och hon öppnade dörren, visade stallet mm och fick en stjärna i kanten för det var så fint i stallet....så hur ska man då göra med myndigheterna ....???

sug på den du............

Går ju inte att anmäla någon för att deras hästar ser ut att ha tråkigt...(vi kan inte förmänskliga hästarnas behov, de behöver inte må dåligt för att de inte rids eller är inridna)

Dock är det ju tråkigt om de inte kan stå i flock, då får de egentligen all stimulans de behöver.

Hon bryter nog bara mot djurskyddslagen om de inte får veterinärvård när de behöver eller inte får hovvård.

Det vi skulle tycka var tråkigt(bara stå i en hage, inte ridas och hanteras) behöver inte betyda att hästarna mår dåligt av.

saken är den att de var här för två årsedan och kom oanmälda, knackade på och hon öppnade dörren, visade stallet mm och fick en stjärna i kanten för det var så fint i stallet....så hur ska man då göra med myndigheterna ....???

Eller så får man inse att det kanske inte är så illa som vissa vill ha det till??
Så länge lagar om djurskyddet följs så ÄR detbra. Även om icke hästägare kan tycka att det finns saker att förbättra.

Du sköter inte alls hästarna ofta men ändå vill du ha beröm???

Ärligt talat låter det mer som att du tjurar för att du inte får lov att rida/sköta dessa hästar.
Anledningen till detta kan inte vi på forumet veta.

OM DJUR FAR ILLA SKA DET ANMÄLAS; MEN DÅ SKA DET VARA FÖR RÄTT ORSAKER OCH OAVSETT VEMS DJURET ÄR!

Görs en anmälan så blir det så småning om kontroll osv. Och OM det finns brister så föreläggs de att bli åtgärdade. Så enkelt är det.
OM det inte finns något att anmärka på får du helt enkelt inse att du var fel ute och kan sova gott om nätterna i förvissning om att djuren har det bra.

Och till sist. Svara gärna på frågan om hur hovarna ser ut.

Eh, det är ju inte utan att jag blir lite paranoid här. Tänk om det finns folk som smyger omkring och "vet" en massa om min häst och lägger ut trådar om vanvård och anmälningar på internetforum? Min feta dam, visserligen skodd men med dålig kondis och som sällan rids kanske sticker i ögonen på folk? :eek:

Vad som hände för 2 år sedan är inte relevant i frågan, utan det är nuet som räknas, är hästarna vanvårdade idag ska det anmälas. Gör du inget å har du ju accepterat situationen

nej du har kanske rätt att det inte står i lagen men dom flesta vet att friska hästar oftast behöver motion.
har inte haft någon tanke på att anmäla det då jag känner ägarna...

De flesta vet att hästar inte behöver ridas/tränas, det är ett mänskligt påfund.

Arabia skrev: Vad som hände för 2 år sedan är inte relevant i frågan, utan det är nuet som räknas, är hästarna vanvårdade idag ska det anmälas. Gör du inget å har du ju accepterat situationen

Förutom att hon ger den äldsta hästen glukosamin under vintern så ÄR situationen densamma som för två årsedan, när han stod här på gården med papper och penna i handen! Han sa åt henne att hon skulle ordna pass åt hästarna, men när han åkt sa hon till mig att hon inte skulle för det skulle bli för dyrt för henne, så det har de inte än idag...

varför han inte gick ut i hagen och tittade/ ställde frågor om hästarna som enskilda individer är för mig en gåta....

varför följs inte saker upp från myndigheterna, kolla upp att de har ordnat pass-vilket inte skulle gå igenom av en vet. undersökning av den gamla...
jag har inte accepterat situationen, men tydligen gör ju myndigheterna rätt?

eller är det jag som gör fel i att må dåligt?

Den äldsta är en 29årig fjording som har ont ligger ner, igentligen hela dagen i hagen för det gör för ont för att stå.hon kan inte lägga sig utan bara ramlar....

Du står alltså där i ditt köksfönster och beskådar detta utan att ingripa och anmäla? Och det är "myndigheternas" fel eftersom de godkände stallet för 2 år sedan.

Fegt.
ALLA som ser djur lida har ett ansvar. Du ska kontakta djurskyddet eller prata all♂8ar med din släkting istället för att sprida skit på nätet och i byn.

Senast ändrad:

Eh, det är ju inte utan att jag blir lite paranoid här. Tänk om det finns folk som smyger omkring och "vet" en massa om min häst och lägger ut trådar om vanvård och anmälningar på internetforum? Min feta dam, visserligen skodd men med dålig kondis och som sällan rids kanske sticker i ögonen på folk? :eek:

Jo...så är det nog:crazy:...har själv fått uppleva det, dock innan internet var på tapeten ;) ...

Ett par tjejer passerade min gård dagligen (ca 25 år sen nu), såg dom stanna till vid hagen där jag hade hästarna. Diskuterade sinsemellan och pekade en del... Så en dag tog dom väl mod till sig och kom och frågade om dom fick rida en av dom, den som dom ansåg behövde röra på sig...hömage och allt:eek:...Nja, var jag då tvungen att svara. Hon måste få föla först och det sker vilken dag som helst så kom tillbaka om ett par månader.

...............såg dom aldrig igen:cool:...och snacket tystnade på byn ;)

Arabia skrev: Vad som hände för 2 år sedan är inte relevant i frågan, utan det är nuet som räknas, är hästarna vanvårdade idag ska det anmälas. Gör du inget å har du ju accepterat situationen

Förutom att hon ger den äldsta hästen glukosamin under vintern så ÄR situationen densamma som för två årsedan, när han stod här på gården med papper och penna i handen! Han sa åt henne att hon skulle ordna pass åt hästarna, men när han åkt sa hon till mig att hon inte skulle för det skulle bli för dyrt för henne, så det har de inte än idag...

varför han inte gick ut i hagen och tittade/ ställde frågor om hästarna som enskilda individer är för mig en gåta....

varför följs inte saker upp från myndigheterna, kolla upp att de har ordnat pass-vilket inte skulle gå igenom av en vet. undersökning av den gamla...
jag har inte accepterat situationen, men tydligen gör ju myndigheterna rätt?

eller är det jag som gör fel i att må dåligt?

Se till att myndigheten får veta att det inte skett någon förändring!!! Du kan vara anonym om det känns bättre.

Jag har en frisk häst som under lång period inte ridits, han mår hur bra som helst, mest jag själv som inte tycker om att han inte är igång. Min häst har inget behov av att ridas, däremot har han behov av mycket utevistelse. Han går ute dygnet runt från maj till oktober. Han har ytterst sällan insektsmedel på sig. Flughuva bara om ögonen blir infekterade. Aldrig flugtäcke.

Jag har en unghäst som är mycket känslig, hon tål inte flugmedel. Flughuvan drar hon av sig. Hon mår hur bra som helst. Går också ute dygnet runt, även på vintern.

Jag började rida för 40 år sedan, då fanns inte flugmedel, flughuvor eller flugtäcke. Dock fanns det lika mycket flugor och andra insekter. Hästarna gick på sommarbete liksom nu. Ibland tycker jag det är lite hysteri kring det hela idag...

Sen om du menar misskötsel eller vanvård så handlar det om något annat.

*KL*

Min personliga reflektion.

Kan ngt svara på hur det kommer sig att majoriteten av anmälningar om bristande djurhållning föreligger i södra sverige???

Inte illa menat men det haglar ju av vanvårdsfall söder om småland. Har länge funderat på anledningen men ej kunnat finna orsaken.

Kanske skriver jag i fel tråd nu men då får moderator sudda ut min fundering..

*KL*

Min personliga reflektion.

Kan ngt svara på hur det kommer sig att majoriteten av anmälningar om bristande djurhållning föreligger i södra sverige???

Inte illa menat men det haglar ju av vanvårdsfall söder om småland. Har länge funderat på anledningen men ej kunnat finna orsaken.

Kanske skriver jag i fel tråd nu men då får moderator sudda ut min fundering..

Majoriteten av hästarna bor där?

Haninge är sveriges hästtätaste kommun, men skåne "borde" vara hästtätaste län....

*KL*

Öppet landskap, tättbefolkat, korta avstånd, svårt att "gömma" vanvårdade djur, en stor andel av Sveriges hästar, kor, grisar finns i Skåne, civilkurage?

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 889
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 816
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka