A
anonym78
Sv: ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?
usch, va hemskt så där känner jag också lite..
hon borde ju typ sälja/ge bort hästarna.
och den som var sjuk borde få veterinär.
svar till er andra: jag har 0 ansvar över hästarna. jag har endast "skött om" dom några gånger. då har jag tvättat dom, sättit flugmedel på osv. men jag har inte tillgång till det alls nå ofta..
så credits till mig som iaf sköter om dom bra.
jag har suttit och läst igenom denna tråden och jag tycker att ni som gjort inläggen kanske kan ta ett par djupa andetag (!) och inte kasta er över personen ifråga som ett par hungriga vargar!
Jag förstår hur hon menar med hur ägaren gör med sina djur.
utanför mitt köksfönster står min svärmors 4 hästar i två olika hagar sedan åren innan jag flyttade hit (6 år sedan).
Den äldsta är en 29årig fjording som har ont ligger ner, igentligen hela dagen i hagen för det gör för ont för att stå.hon kan inte lägga sig utan bara ramlar....
häst nr2 är pigg och glad, lite fet, men vill springa och busa, han är ca 18år.
häst nr 3 är en aredeener på 20 år, inte lite fet, utan har fett valkar över hela ryggen och ser inte vacker ut, men vill gärna röra på sig.
häst nr 4 är ca8 år ,fet, fick fång i våras då hon släppet ut dem på grönbete alldeles för tidigt, innan påsk.rakt ut i grönskan från en lerig gyttje hage...
Har aldrig haft ett träns på sig eller en sadel eller något annat överhuvud taget - jo, så klart en grimma...
min oro ligger i att de kommer aldrig ut ur hagen, förutom när hon ska stalla in över vintern, då får de gå över gårdsplanen och in i stallet...!
de står rakt upp och ner i dag i tre olika hagar pga fånghästen.
de ser inte ut att ha speciellt roligt på dagarna de har ju inte ens en chans att nosa på varandra... inga täcken, inga träd som kan ge skugga eller skydd mot regn, på vintern får de komma ut vid 9.30-tiden och komma in vid 15 -tiden....de verkas ibland och då blir det liv i luckan för då gnäggas det högt! för när hon kommer ut i hagen ska ju något hända....(hästarnas erfarenhet)....de har inte blivit ridna på 10 år säger ägaren själv, 8 åringen är inte inriden. alla runt om i byggden undrar vad hon ska med hästarna till det är ju inte så att hon inte har tid -hemmafru sedan 15år tillbaka...jag vet inte heller vad hon ska med dem till jag ser ju hur tråkigt de har på dagarna....medan jag får hyra in mina två i ett stall ca 6km längre bort, och då bor vi på en stor lantbruksgård.....
är det en status att ha häst???
usch, va hemskt så där känner jag också lite..
hon borde ju typ sälja/ge bort hästarna.
och den som var sjuk borde få veterinär.
svar till er andra: jag har 0 ansvar över hästarna. jag har endast "skött om" dom några gånger. då har jag tvättat dom, sättit flugmedel på osv. men jag har inte tillgång till det alls nå ofta..
så credits till mig som iaf sköter om dom bra.