ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

Sv: ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

För jättelängesen fanns det väl hästar lite varstans.
Hästarna som fanns i norden liknade russ, islandshästar och liknande raser. Finns ju vissa raser som man idag anser härstammar mer från de gamla vildhästarna, tex. hästarna från öland och ösel/saarema (är det samma?)

Svara gärna på hur du kan veta tandstatus. Och hur ser hovarna ut?

nej du har kanske rätt att det inte står i lagen men dom flesta vet att friska hästar oftast behöver motion.
har inte haft någon tanke på att anmäla det då jag känner ägarna...

Så kan man ju inte resonera. Om du anser att hästarna är vanvårdade - ska du då låta dem fortsätta fara illa pga att du känner ägarna?

Jo det är klart om man tänker på flera hundra år tillbaka, men jag tycker mig märka en klar klenhet i hästhälsan jämfört med för 30 år sedan. På en sådan kort period ändras klimatet högst marginellt. Mig veterligen är inte heller insektsbeståndet direkt annorlunda ( mördarsniglar fanns väl inte, men de är väl heller inte allergiframkallande).

Det är nog kunskapen som har ökat :)

Låter lite som mina hästar skulle haft det om shettisen inte fått fång.

De hade gått i en hage där det inte finns träd att klia sig mot. Knappt blivit ryktade. Kanske borstade ett par gånger o kollat hovarna. Okej. De hade kanske haft flugpannband på sig. En utav dom skulle garanterat inte bli motionerad.

Men. Hur kan du se att de inte har insektsmedel på sig? Hur kan du se att tänderna inte är kollade?

Mina grannar ser inte när jag sprayar mina pållar, inte heller ser dom om veterinären kommer.

Skulle du anmäla mig?

Jo jag har förstått att man gärna vill tro det. Har själv då lite svårt att se logiken i att ett gäng självutnämnda hobbyproffs skulle besitta mer kunskap än den som fanns när hästen faktiskt var ett levande inslag i samhället. Jag är verkligen ingen som i allt förespråkar att allt var bättre förr, men någon måtta på dalterierna med hästar får det väl ändå vara. Skulle aldrig i livet packa in min egen i diverse täcken och skydd om det inte förelåg ett direkt hot mot hans hälsa. Lite flugspray om vi ska rida genom våtmark kan han dock få, men det är lika mycket för min egen skull.
Om min "vanvård" beror på att jag är en okunnig människa eller om jag helt enkelt inte vill vara med och spela utrustningsmarknaden i händerna, det kan andra bara spekulera i .
Det som är lite konstigt är bara att, min pålle som jag sköter på samma sätt som jag gjorde med mina hästar på det okunniga 80-talet, är både frisk och skadefri. Medans jag som står i ett stort stall kan konstatera att mängder med hästar som står inpackde i täcken och med trolleribandage på benen gör just det , bara står eftersom dom både är halta och sjuka.
Ingen generalisering men konstigt är det ju att ju dyrare häst desto känsligare för drag, damm, insekter, sol och stötar verkar de ju vara.

kl

Lite OT, men...Jag och min sambo pratade häromdagen "vi ser ju aldrig grannarna vara ute med hunden". Vid närmare eftertanke....Vi ser dem aldrig när vi är ute med våra hundar heller, 3-4 gånger om dagen, det betyder en passage 6-8 gånger dagligen.

Min häst rullar sig direkt när hon kommit ut i hagen. Hon har flugskydd på sig, som jag applicerar var fjärde vecka, det tar fem minuter.Men det syns inte. Hon har fått lite torra hovar i sommar.

Det är jättebra att du reagerar om hästarna verkligen HAR det dåligt. Men allt är inte alltid vad det ser ut att vara. Om du känner ägarna kanske du kan prata med dem och uttrycka din oro?

vad tycker ni om hästägare som låter sina hästar vara som vildhästar ungefär?
okej eller inte?
ute dygnet runt (utom på vintern) inget skydd för insekter (flughuva,flugtäcke etc.) inte ens något flugmedel. utan helt vanligt bara. oskodda,overkade. smutsiga. knappt rids något alls. aldrig täcken på sig. tvättas inte. ryktas sällan. QUOTE]

Alltså tror du att hästar MÅSTE ha t.ex flugmedel, täcken, ridning osv. för att må bra ?

Hur tror du att en vildhäst överlever? Kan iallafall tala om att en häst oftast mår mycket bättre utan täcke! En sak om den är klippt då den behöver ett täcke då vi tagit bort det naturliga skyddet mot kyla.
En häst som har hästkompisar kan klia sig mot dom.
Samma fråga här: Hur tror du vildhästarna gör?

Däremot det där med skoningen, vet. vården och det. Är du säker på att hästarna far illa på så sätt så ring och anmäl. Som en annan skrev, det spelar ingen roll vems hästar det är dom far ju fortfarande illa. Eller hur?

:)

Min häst har aldrig haft flugtäcke, flughuva eller insektsmedel på sig under de år jag ägt henne. Hon besväras inte så mycket av insekter som andra hästar och hon gillar inte att ha täcke på sig. Oskodd i bak, tvättas aldrig, ryktas sällan.

Säger som andra, hästar behöver inte en massa moderna påfund för att ha det bra. Hästen är 20 år, har inte varit skadad på fem år, är mycket pigg och fräsch för sin ålder. Det viktigaste är att man är observant och agerar om man ser att ens häst inte mår bra.

Det är bra att du reagerar, men hur vet du hur dom ser ut i munnen?
Och vet. behövs ju inte om hästarna är friska?
Ev. flugspray syns ju inte... och om inte hästarna är besvärade av mygg/knott/flugor så behövs det ju inte ?

Om du känner ägarna kan du väl ta det med dom?:)

vad tycker ni om hästägare som låter sina hästar vara som vildhästar ungefär?
okej eller inte?
ute dygnet runt (utom på vintern) inget skydd för insekter (flughuva,flugtäcke etc.) inte ens något flugmedel. utan helt vanligt bara.
Det låter ju helt ok tycker jag.
oskodda,overkade. smutsiga. knappt rids något alls. aldrig täcken på sig. tvättas inte. ryktas sällan. dessutom ALDRIG blivit kollade av veterinär eller tandläkare.
Där blir det värre. utan täcken och oskodda kan de ju gå. däremot att inte verkas går jag inte med på. Kollas av vet behöver de ju bara om något verkar galet, men hela och friska ska hästarna vara för att må bra. Ha tillgång till skydd och tillräckligt med foder och rent vatten. Då är det ok enligt mig.
alla hästar har problem med insekter och borde få nåt skydd mot det.
Om dessa hästar har problem med insekter så ska de såklart ha hjälp med det, men alla hästar har inte det behovet.
hovarna kan bli för långa, få sprickor och bli torra.
Självklart ska hovarna skötas.

Det låter som om det bara är hovvård som saknas i stort sett. Kan du inte prata med ägarna?

Så du har knallat in i dessa hästars hage, öppnat munnarna och sett att de har dåliga tänder :confused:

jaa, eftersom jag brukar sköta om hästarna kanske?

har jag sagt att jag är granne med dom eller? nej verkligen inte.
det enda jag vill är att dom ska få hovvård, insektsskydd eftersom åtminstonde den ena hästen besväras kraftigt av det.
sen skulle jag även uppskatta ett renligt stall o vattenkopp..

Men om det är du som sköter om hästarna så kan du ju fixa till allt detta själv så varför gör du inte det?

Köp flugmedel och ha på hästarna.
Gör rent stallet och vattenkopparna.
Borsta hästarna, osv

Men hur ser du att dom har dåliga tänder ? Är dom av eller ? Inte spydigt menat, mest undrande. Jag skulle ha jättesvårt att avgöra tandstatusen om det inte var för att tänderna var rent trasiga. Till och med veterinärer brukar ju rekomendera hästtandläkare då dom inte är tillräckligt kunniga inom området.

Okej sorry, jag fattade fel.

Men om du gör som Sweep sa så kanske du kan slappna av lite.

Om hästägarna inte kan så mycket så kanske du kan lära dom en del...

jaa, eftersom jag brukar sköta om hästarna kanske?
Då får dom väl skötsel? Och tycker du skötseln är dålig så är det väl ditt fel inte hästägarens?

sen skulle jag även uppskatta ett renligt stall o vattenkopp..

Om de nu, som du säger, är ute dygnet runt spelar det väl ingen roll hur stallet ser ut?

I övrigt tycker jag att om man ska ha sin häst som 'vildhäst' ska de verkas regelbundet, man ska ha koll på hur de mår (sedan behöver man ju inte släpa dit veterinär i tid och otid), de ska ha tillgång till vatten och bra bete samt stora ytor så de rör på sig. Uppfylls detta tycker jag det låter som ett underbart hästliv!

jag har suttit och läst igenom denna tråden och jag tycker att ni som gjort inläggen kanske kan ta ett par djupa andetag (!) och inte kasta er över personen ifråga som ett par hungriga vargar!

Jag förstår hur hon menar med hur ägaren gör med sina djur.
utanför mitt köksfönster står min svärmors 4 hästar i två olika hagar sedan åren innan jag flyttade hit (6 år sedan).
Den äldsta är en 29årig fjording som har ont ligger ner, igentligen hela dagen i hagen för det gör för ont för att stå.hon kan inte lägga sig utan bara ramlar....
häst nr2 är pigg och glad, lite fet, men vill springa och busa, han är ca 18år.
häst nr 3 är en aredeener på 20 år, inte lite fet, utan har fett valkar över hela ryggen och ser inte vacker ut, men vill gärna röra på sig.
häst nr 4 är ca8 år ,fet, fick fång i våras då hon släppet ut dem på grönbete alldeles för tidigt, innan påsk.rakt ut i grönskan från en lerig gyttje hage...
Har aldrig haft ett träns på sig eller en sadel eller något annat överhuvud taget - jo, så klart en grimma...

min oro ligger i att de kommer aldrig ut ur hagen, förutom när hon ska stalla in över vintern, då får de gå över gårdsplanen och in i stallet...!
de står rakt upp och ner i dag i tre olika hagar pga fånghästen.
de ser inte ut att ha speciellt roligt på dagarna de har ju inte ens en chans att nosa på varandra... inga täcken, inga träd som kan ge skugga eller skydd mot regn, på vintern får de komma ut vid 9.30-tiden och komma in vid 15 -tiden....de verkas ibland och då blir det liv i luckan för då gnäggas det högt! för när hon kommer ut i hagen ska ju något hända....(hästarnas erfarenhet)....de har inte blivit ridna på 10 år säger ägaren själv, 8 åringen är inte inriden. alla runt om i byggden undrar vad hon ska med hästarna till det är ju inte så att hon inte har tid -hemmafru sedan 15år tillbaka...jag vet inte heller vad hon ska med dem till jag ser ju hur tråkigt de har på dagarna....medan jag får hyra in mina två i ett stall ca 6km längre bort, och då bor vi på en stor lantbruksgård.....

är det en status att ha häst???

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 889
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 816
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare