ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

Sv: ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

Majoriteten av hästarna bor där?

Haninge är sveriges hästtätaste kommun, men skåne "borde" vara hästtätaste län....

Nej så sent som i december 2009 var Vallentuna kommun den mest häst tätaste.

Öppet landskap, tättbefolkat, korta avstånd, svårt att "gömma" vanvårdade djur, en stor andel av Sveriges hästar, kor, grisar finns i Skåne, civilkurage?

Naturligtvis är det så..

Men som Boj skriver, Vallentuna är landets mest hästtäta kommun utifrån antal invånare. Det går två hästar på varje invånare, tre kor och fem höns,, ett å annat svin finns oxå.

alla hästar har problem med insekter och borde få nåt skydd mot det.
ALLA?
Hästarna har ett inbyggt skydd mot insekter: Man och svans. Räcker för de flesta, i ett sånär naturligt tillstånd.

Endast ett fåtal behöver verkligen extra skydd i form av täcken/sprayer/huvor, en del för att de har känsliga ögon för att lugg/man är klippt. En del för att de inte har något skydd i hagen för insekterna (dvs skog el. skjul de kan gå in i). Och en liten minoritet som faktiskt är allergiska och får eksem eller är så tunnhudade och oroliga att de inte kommer till ro utan extra skydd.

Att gå i hagen dygnet runt är väl inte så farligt? Mina hästar gör med, det gör dem mer gott än ont. Många hästar klarar sig utan skydd mot flugor med, jag sprejar på flugmedel på mina, men flughuvor och sådant har dom inte.

Det andra du nämnde tycker jag dock är förjävligt. Har man häst ska man ta hand om dem med.

Ok, men haninge har varit det väl? Inte helt relevant men nyfiken

Om Haninge har var hästtätast så är det i så fall väldigt länge sedan, för såvitt jag vet har Vallentuna toppat den listan de senaste 10 åren och kanske längre med för den delen men jag fick bara se från 1999 och framåt.

Majoriteten av hästarna bor där?

Haninge är sveriges hästtätaste kommun, men skåne "borde" vara hästtätaste län....

Kan ju tillägga at tdet INTE är direkt ont om hästar här uppe heller!
Min by är helt översvämmad av hästar...

Det är okej om man inte låter det gå så långt som här, dom ska bli uppkollade av veterinär, och vaccineras, hovarna MÅSTE verkas och ska man ha ett stall alls ska det vara rent, annars kan dom lika gärna gå ute på vintern också.
Tycker att du ska anmäla.

Jag har inte varit intreserad av hästar så länge, förra året började jag intressera mej på riktigt.
Visst får våra hästar hov- och veterinärvård, men ingen ridning, inget flugskydd mer än eksemtäcken (dom får ju sår ändå), ingen annan mat än vatten, jag har en av dessa hästar själv, jag har precis fått lov att ha henne inne nattetid, dock måste hon stå ensam, med så mycket gräs jag orkar klippa, salt och vatten.
Nu får hon även regelbunden motion och regelbunden insmörjning.

Men det får hon bara, gräs, mineraler, vatten och salt.
Det blir iaf bättre

Hej jag bor i VALLENTUNA och det finns jätte många hästar där och många "VILDHÄSTAR".

Jag har själv min Tinker och shettis i hagen dygnet runt de står i hagen å blir tjockare å tjockare MEN jag har ´lite skog så de får gömma sig och få skugga.

Jag bor ca 1km från hagen och är där 2-3 gånger i veckan jag rider min Tinker 1 gång i veckan i hageb nu bara lite barabacka med grimman så hon inte glömmer hur det känns att ha ryttare på ryggen,annars får de stå och äta de har vatten,gräs,får röra på sig.Veterinären behöver inte komma varje dag och kolla på hästarna hos mig ha vet... inte varit på 4månader nu för att jag vet att mina hästar ä hrkt friska man ser det ju och man kan kolla till själv.

Det är naturligt för hästen att vara vild och äta gärs bara de blir avmaskade innan.

Jag tyvker det är OKEJ:)

vad tycker ni om hästägare som låter sina hästar vara som vildhästar ungefär?
okej eller inte?
ute dygnet runt (utom på vintern) inget skydd för insekter (flughuva,flugtäcke etc.) inte ens något flugmedel. utan helt vanligt bara. oskodda,overkade. smutsiga. knappt rids något alls. aldrig täcken på sig. tvättas inte. ryktas sällan. dessutom ALDRIG blivit kollade av veterinär eller tandläkare.
+ att stallet är smutsigt och vattenkopparna är skitiga.
själv så gillar jag det inte alls..
alla hästar har problem med insekter och borde få nåt skydd mot det.
hovarna kan bli för långa, få sprickor och bli torra.
dom blir ur kondition och överviktiga..(eftersom dom knappt får motion)
säkert dåliga tänder och kanske nån hudsjukdom eller något..
vet 3 sånna här hästar..dom går i samma hage och dessutom är dom inte överrens med varann.
ägarna är inte så hästkunniga -.-

Då tycker jag att du ska ta kontakt med hästägarna och prata med dom. Om dom nu är så okunniga som du säger och du så kunnig, hjälp dom istället om det är så illa.

Är det på det viset så är det ju bortkastat att ha häst. Borde de inte lida av ständigt dåligt samvete?

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 889
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 816
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare