ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

A

anonym78

vad tycker ni om hästägare som låter sina hästar vara som vildhästar ungefär?
okej eller inte?
ute dygnet runt (utom på vintern) inget skydd för insekter (flughuva,flugtäcke etc.) inte ens något flugmedel. utan helt vanligt bara. oskodda,overkade. smutsiga. knappt rids något alls. aldrig täcken på sig. tvättas inte. ryktas sällan. dessutom ALDRIG blivit kollade av veterinär eller tandläkare.
+ att stallet är smutsigt och vattenkopparna är skitiga.
själv så gillar jag det inte alls..
alla hästar har problem med insekter och borde få nåt skydd mot det.
hovarna kan bli för långa, få sprickor och bli torra.
dom blir ur kondition och överviktiga..(eftersom dom knappt får motion)
säkert dåliga tänder och kanske nån hudsjukdom eller något..
vet 3 sånna här hästar..dom går i samma hage och dessutom är dom inte överrens med varann.
ägarna är inte så hästkunniga -.-

Sv: ägare som låter hästarna va "vildhästar", okej eller inte?

Vill du verkligen hjälpa hästarna ska du kontakta djurskyddet.

Skitigt stall (hur skitigt då?), dåligt vatten, övervikt och overkade, förvuxna hovar låter som missförhållanden, men hur du kan vara upprörd över att hästarna inte har täcken på sig begriper jag inte. Päls brukar funka lika bra och vad gäller insektstäcken är det få hästar som har det. Ute dygnet runt är optimalt för hästar och går hästen på bete med kompisar far den inte illa av att inte ridas heller. Tycker inte att du verkar så hästkunnig heller?

vad tycker ni om hästägare som låter sina hästar vara som vildhästar ungefär?
okej eller inte? var och en får göra som den vill
ute dygnet runt (utom på vintern)hört talas om sommarbete? inget skydd för insekter (flughuva,flugtäcke etc.) inte ens något flugmedel. utan helt vanligt bara.ja, och? Alla hästar behöver inte flugtäcke osv oskodda,alla hästar behöver inte skor och speciellt inte om de går på bete/i hageoverkade.hovvård ska skötas smutsiga. beror på hur man definerar smutsknappt rids något alls. skönt för dem:P aldrig täcken på sig.varför skulle de ha de om de inte behöver det? tvättas inte.inget de mår dåligt av ryktas sällan.så länge de visiteras och inte är skorviga, spelar det ingen roll dessutom ALDRIG blivit kollade av veterinär eller tandläkare. hur vet du att de inte får vård när det behövs? veterinären springer inte ner mina stalldörrar heller för mina djur är friska
+ att stallet är smutsigt och vattenkopparna är skitiga. definitionsfråga kanske?
själv så gillar jag det inte alls..
alla hästar har problem med insekter och borde få nåt skydd mot det.de kanske inte alls har problem och massor av skydd i form av träd och buskake, samt kamraterna s svansar
hovarna kan bli för långa, få sprickor och bli torra. kan bli ja, men ÄR de det
dom blir ur kondition och överviktiga..(eftersom dom knappt får motion)inte ditt problem
säkert dåliga tänder och kanske nån hudsjukdom eller något..men du VET inte?
vet 3 sånna här hästar..dom går i samma hage och dessutom är dom inte överrens med varann.hästar har rang..
ägarna är inte så hästkunniga -Är du?.-

svaren i fet stil

tror ni missförtstår mig lite..
ja, jag vet att ute dygnet runt är optimalt för hästar. men tycker inte det är okej när dom inte har nåt insektsskydd.
och på tal om det, nej dom har inte buskar/träd i hagen alls.
helt platt, liten hage.
och hästar behöver motion för att inte bli tjocka stela etc. ? speciellt när dom går i en liten hage.

älgen: hur kan man veta att djuren är helt friska utan veterinär då, speciellt när det gäller tänder ! :mad:
och JO jag VET visst.
dom HAR dåliga tänder osv.

desstuom får dom aldrig motion, inte bara på sommarna.
LÄS vad det står är du snäll -.-

finns inget som säger att en häst måste ridas.

Är du helt säker på att det är vanvård är det ju bara att anmäla.

nej du har kanske rätt att det inte står i lagen men dom flesta vet att friska hästar oftast behöver motion.
har inte haft någon tanke på att anmäla det då jag känner ägarna...

Då får definera motion.
Hästarna gick ju ute dygnet runt så de har goda chanser att röra på sig själva.
Är det vanvård så SKA det anmälas oavsett vem hästarna tillhör.

Du vet väl att flughuvor och insektstäcken är en relativt ny företeelse. Alltså är det absolut ingenting som är nödvändigt för att hästen ska överleva sommaren. En liten sak i sammanhanget som jag har funderat på är : varför är det så många hästar som är i behov av både exemtäcken och annat som skyddar mot det som borde vara helt naturligt i hästens liv. Kan det vara så illa att alla specialsaker i form av täcken, tillskott, smörjor etc, har gjort hästarna mindre motståndskraftiga mot det som inte skulle vållat några bekymmer annars.
Jag är såklart lastgammal men har inga som helst minnen av att hästarna på 80-talet skulle täckas från topp till tå för att vistas några timmar i solen.

tror ni missförtstår mig lite..
ja, jag vet att ute dygnet runt är optimalt för hästar. men tycker inte det är okej när dom inte har nåt insektsskydd.
och på tal om det, nej dom har inte buskar/träd i hagen alls.
helt platt, liten hage.
och hästar behöver motion för att inte bli tjocka stela etc. ? speciellt när dom går i en liten hage.

älgen: hur kan man veta att djuren är helt friska utan veterinär då, speciellt när det gäller tänder ! :mad:
och JO jag VET visst.

Har ju inte sett hur hästarna har det men på din beskrivning tycker jag inte att det låter så farligt.
Våra hästar går ute dygnet runt, har inte mycket träd att skydda sig med men de är glada ändå. Viss mängd insektsbett går inte att undvika.

Det är bara bra om de inte ryktas när de går på sommarbete eftersom insekterna får svårare komma in till huden om de är smutsiga.

Sen är det klart bra om hästar får motion utöver hagvistelsen men om de går i hage med kompisar brukar de röra sig gott och väl.

Tycker det är bra att du bryr dig, men allt är inte alltid så dåligt som det verkar. Sen kan du mycket väl ha rätt i att de kanske inte har det optimalt men en del saker får man ha överseende med så länge de inte lider.

dom blir ur kondition och överviktiga..(eftersom dom knappt får motion)

och JO jag VET visst.

Hästar med övervikt brukar sällan ha stora bekymmer med tänderna...

Du vet väl att flughuvor och insektstäcken är en relativt ny företeelse. Alltså är det absolut ingenting som är nödvändigt för att hästen ska överleva sommaren. En liten sak i sammanhanget som jag har funderat på är : varför är det så många hästar som är i behov av både exemtäcken och annat som skyddar mot det som borde vara helt naturligt i hästens liv. Kan det vara så illa att alla specialsaker i form av täcken, tillskott, smörjor etc, har gjort hästarna mindre motståndskraftiga mot det som inte skulle vållat några bekymmer annars.
Jag är såklart lastgammal men har inga som helst minnen av att hästarna på 80-talet skulle täckas från topp till tå för att vistas några timmar i solen.

detdär brukar jag också fundera på..
men klimatet har nog ändrats bra mycket sen förr i tiden.
det har säkert blivit mer insekter än förr och kanske t.o.m nya typer av insekter...
sen en sak jag undrar över, har vildhästar funnits överallt i världen, eller bara på vissa ställen ?

Hej!

Tyvärr finns det många hästägare ute i landet som inte har något större intresse av att rida eller pyssla med sina hästar (har ett liknande scenario utanför fönstret). Jag tror att det framförallt är folk i omgivningen som tycker synd om hästarna, det är nog inte så synd om hästarna så länge de får mat, vatten, hage och kompisar (grundläggande behov).

Om du känner de som har hästarna kanske du kan höra hur de själva ser på hästhållning och varför de en gång i tiden skaffade hästar?

/Em

Det du beskriver kan vara mardrömsscenario, men också inga som helst problem.

Är hästarna tydligt besvärade av isekter? Får de rinniga, infekterade och svullna ögon och sår på andra ställen? Om inte så har de troligtvis inga problem med insekterna.

Att hästarna inte rids är väl inget större problem, visst borde de motioneras om de går i små hagar. Men det finns lag på att hagarna måste vara så stora så att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter. Om så inte är fallet så har ägaren brutet mot svensk lag. Så såvida de följer svensk lag så ser jag inget problem, hästen bör kunna röra sig fritt och därmed klara sig utmärkt utan motion.
Att hästarna är övervikiga är såklart tråkigt, men knappast ett brott, det finns hur många tjocka hästar som helst. Min häst har också varit tjock tidigare, självklart mår han bättre nu när han är smal, men jag tror knappast att du kan anmäla någon för att den har feta hästar. Du kan ju försöka prata med dem.
Men om de nu går i så pyttesmå hagar så förstår jag inte hur de kan bli feta! Vad blir de feta på?

Hästar håller sig rena själva. Att rulla sig i lera är ett sätt för hästar att tvätta sig. Självklart måste man se till så att de inte får problem med skavsår och liknande pga sand. Men oftast så uppkommer skavsår och liknande först när hästen får på sig utrustning och det verkar ju inte som att hästarna har det.

Min häst har aldrig täcke, han mår absolut inte dåligt av det. Han hade mått dåligt av att ha täcke på sig. Han har ett fleecetäcke som han får ha när han blivit svettig efter att vi ridit. Men om han inte rids så blir han inte svettig, så då hade han inte behövt täcke alls.

Har du kollat dem i munnen? Hur vet du annars att hästarna har dåliga tänder?
Många hästar får aldrig problem med sina tänder.
Är hovarna ovårdade?
Min häst gick barfota i flera år och verkades regelbundet, han hade jättefina hovar. Så svara gärna på om hästarna har dåliga hovar, eller om hästarna går oskodda, för det är två helt olika saker som inte alls har med varandra att göra!

Om du är oroad så ta kontakt med djurskyddet, så kan de ge dig råd. Om det verkligen finns skäl att misstänka att djuren missköts så får du be dem kolla upp det.

Senast ändrad:

idagsläget finns det mycket få vildhästar överhuvudtaget. Förvildade däremot som tex mustanger och Brumbies finns.

har jag sagt att alla var överviktiga? ena är överviktig, andra mager, tredje lagom.

Ja, du skrev att de var överviktiga och ur kondition.

Jo det är klart om man tänker på flera hundra år tillbaka, men jag tycker mig märka en klar klenhet i hästhälsan jämfört med för 30 år sedan. På en sådan kort period ändras klimatet högst marginellt. Mig veterligen är inte heller insektsbeståndet direkt annorlunda ( mördarsniglar fanns väl inte, men de är väl heller inte allergiframkallande).

idagsläget finns det mycket få vildhästar överhuvudtaget. Förvildade däremot som tex mustanger och Brumbies finns.

klart att det finns få vildhästar IDAG.
men hur var det för längesen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 889
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 816
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka