Ägare/fodervärds problem?!

Aston

Trådstartare
Vet ni hur det är med muntliga avtal? Jag har min häst utlånad till en mor och dotter då jag precis fått barn. Och vi hade sagt att dom skulle stå för allt förutom försäkring och att hon skulle få kallhyran betald eftersom dom ville ha henne installad hos mina föräldrar. Men nu när det varit sommar har dom haft henne på bete men ridit henne ändå så vi hann aldrig skriva något avtal. Men vi bestämde detta muntligt. Tyvärr så visade det sig att hästen har en tumör vid ögat som ska operaras bort.. Men nu skickade dottern till mig och sa att dom inte kan betala något av hennes sjukvård för dom har så mkt andra utgifter (som om inte alla har det). Dancing är försäkrad och min vet sa att operationen inte skulle bli så dyr. Så det kanske inte handlar om så värst mkt pengar. Jag undrar hur det är om det gälls det vi bestämt muntligt. Jag är rädd att om jag ska betala massa så blir det bara mer och mer. För nu har det både blivit att vi betalar deras halm och dom vill att vi betalar hö med.. Känns som det blir mer och mer för mig. Jag vill ju inte betala deras hobby.. då kan jag lika gärna ha henne själv. Och jag tänker på alla kommande utgifter för dom, som hovslagare och så. Det kanske är bäst att hitta någon annan fodervärd? :confused: Men hur förklarar man det? Dom verkar ju inte ha råd ändå.. Alla utgifter verkar vara en pina för dom. Även en halvskoning på 400 kronor liksom.. Och just nu tar dom av mitt hö och mitt foder :crazy: Dom har inte ens engagerat sig i att köpa foder till henne.. För dom tycker väl det är praktiskt att ta mitt.. Då det är jag som äger hästen. Men från början skulle dom ha henne i ett annat stall och då hade vi inte betalat något ju. Förutom hennes försäkring.

Och hur förklarar man detta för dottern? (13 år) När hon skriver detta på FB? Hennes mamma verkar ju inte våga säga detta rakt ut att dom inte har råd. Hon mest lirkar sig runt allt och försöker slippa kostnader. Eller är det hon som förklarar genom dotterns FB att dom inte har råd och vill att jag ska betala? Men jag skrev till dottern att så fungerar det ju tyvärr inte. Hästar är dyrt, tyvärr. Och har man råd ska man ju inte ha häst.

Sv: Ägare/fodervärds problem?!

Och dom vet förresten mkt väl att dom skulle stå för hennes mat. Så det är bara trams att dom inte köpt hem något till henne. Och tar av mitt. Dom menar på att dom inte har möjlighet att hämta eget hö. Men pappa har sagt att dom får låna hans släpp hur mkt som helst. Och muslin dom ska ha säljer pappa 30 m från deras box?!

Berätta att du vill att ni skriver avtal och lämna dem ett utkast. Där det tydligt står uppspaltat vad de ska betala för. Det verkar ju inte otroligt att de hoppar av då, och det är väl lika bra i så fall - om de ändå inte tänker betala det ni kommit överens om.

Sedan kan jag kanske hålla med om att man som nybliven fodervärd inte är jätteintresserad av att betala för en åkomma som förmodligen uppstått innan man tagit hästen på foder, och dessutom får stå för konvalcensen. Det är ju lite annorlunda om man haft hästen ett tag och den vrickar sig i hagen.

Enkelt. Du ringer till mamman (som är den ansvariga) och frågar om de minns hurudant muntligt kontrakt som gjorts. Ni kan då a) skriva ett kontrakt där det tydligt framkommer vem som ansvarar för vad, b) ta tillbaka hästen. Ser inte problemet.

edit, låt bli att diskutera med dottern på fb. Det är mamman som är ansvarig, ta saken med henne.

Känns som om jag får ta henne själv.. Jag har snackat med henne gång på gång men hon vill inte prata om det och det funkar ju inte att dom inte köper någon mat till henne. Och dom verkar verkligen inte ha råd. Vare sig jag tar sjukvården eller ej. Men det är hårt att förklara för någon att "Tyvärr du har inte råd."

Men det är så svårt med dotter då hon skickar och frågar :( Jag vill ju helst inte göra henne ledsen och det känns taskigt att inte svara henne. Men jag får kanske förklara för henne att jag och hennes mamma tar detta.

Men det är egentligen inte sjukvården jag bryr mig om mest. För det är en engångs summa. Det är mest dom andra summorna som kommer komma regelbundet.

Känns som om du är lite för snäll. Du behöver inte be mamman om något, du ger henne ett utkast av ett vettigt kontrakt, och ber henne fundera över ifall hon är beredd att skriva under och följa kontraktet eller inte. Eller så meddelar du henne att hon inte följt kontraktet och att du helt enkelt tar tillbaka hästen.(så skulle nog jag göra). Blir ungen sårad är det inte ditt fel. Du har inget ansvar över dottern.

Jag säger som de andra.

Gör ett kontrakt där allt ni har kommit överens om finns med, precis likadant som ni kommit överens om muntligt.

Vill modern inte skriva på och betala det som hästen kostar ja då får du leta upp en ny fodervärd istället.

Dock tycker jag inte att de ska behöva stå för en operation då tumören vid ögat antagligen funnits där ett tag även om du kanske inte märkt det? Den uppkommer ju inte från ingenstans och sen plötsligt behöver opereras.
Så skador och sjukdomar som uppkommit innan hästen togs på foder tycker jag är taskigt att lägga på fodervärden.

Detta låter helt vansinnigt i mina öron.

Det första du ska göra är att skriva ett kontrakt (om du nu fortfarande vill att de ska vara fodervärdar på henne).
Går de inte med på det du vill ska gälla i kontraktet byt fodervärd.
Och fortsätter de ta av ditt foder och strö så skicka räkning till dem, betalar de inte så skicka den vidare.
Du ska väl inte sponsra deras ridning även om det är din häst...:mad:
Men i mina öron låter det som fodervärdar som inte har råd att ha häst och som kanske försummar och snålar så din häst inte får det den behöver. (Det behöver ju inte vara så, men det är så det låter).

Mvh Domino_s

Denna familj har ju uppenbarligen inte råd med din häst. Men det allvarligaste av allt är att dom INTE respekterar dig, utan kör över dig bara.................. om du är otydlig så blir du behandlad därefter. Man har inget för att vara snäll mot fattilappar !
Jag hade avslutat denna överrenskommelse & letat efter ny fodervärd. Det här kommer kosta mer än det smakar om du har kvar dom...........

Personligen hade jag inte velat ha en fodervärd som inte har råd att ha häst el. ännu värre att dom inte tycker din häst är värd det.................. är inte din häst värd bättre än så ???????

Lycka till:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 667
Senast: corzette
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka