Ägarbyte?

bejkonfis

Trådstartare
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Har precis köpt häst och blir inte riktigt klok på ägarbytet.
Det finns inget befintligt papper för ägarbyte i passet. Enligt asvh's hemsida ska jag bara skicka in en kopia av passets framsida tillsammans med en kopia av köpekontraktet, men egentligen borde jag väl skicka in hela passet för att få en stämpel på ägarbytet? Hur går jag tillväga egentligen?

Sv: Ägarbyte?

Passet ska alltid vara med hästen och ska inte skickas in. De flesta föreningar skickar ut ett klistermärke att sätta in i passet.

Hela grejen med klistermärket har jag förstått, att det skickas hem till mig. Men dom två tidigare ägarna har även fått en stämpel på sina klistermärken, därför blev jag fundersam om jag behöver skicka in passet för att få en stämpel jag också.

Passet ska alltid vara med hästen och ska inte skickas in. De flesta föreningar skickar ut ett klistermärke att sätta in i passet.

Finns flertalet föreningar och även Svenska Hästavelsförbundet som kräver in pass för tilläggsregistrering, ägarbyten osv.

gör de?
Min häst är registrerad i Svenska Hästavelsförbundet och när jag köpte honom och vi gjorde ägarbyte (2 år sen) skickade jag bara in en blankett där jag och förra ägarna skrivit under. Fick tillbaka ett ägarbevis från dem, som ska sättas i en plastficka i passet, något inskickat pass krävde de aldrig.

gör de?
Min häst är registrerad i Svenska Hästavelsförbundet och när jag köpte honom och vi gjorde ägarbyte (2 år sen) skickade jag bara in en blankett där jag och förra ägarna skrivit under. Fick tillbaka ett ägarbevis från dem, som ska sättas i en plastficka i passet, något inskickat pass krävde de aldrig.

SH tar in för tilläggsregistrering, (t ex utländska hästar som skall ha svenskt reg nummer).
Shetlandsföreningen vet jag tar in för ägarbyten.. Så ja, det finns föreningar/förbund som tar in passen trots dagens passlag på hästarna.
Blev lite syftningsfel i mitt förra inlägg.

Har försökt att själv kontakta asvh men dom har heltokiga telefontider...
Men det räcker alltså att bara skicka in kopior på allt? Stämpeln på dom förra ägarna sitter ju lite vid sidan om själva ägaruppgifterna

Skicka in enligt instruktionerna så får de väl säga till om det är fel? Jag skulle verkligen dra mig för att skicka iväg passet...

Se till att du får kontakt med ASVH innan du skickar något så det blir rätt från början. Mycket smidigare så.

Skicka in kopiorna som dom skriver på hemsidan!
Blir det fel så kontaktar dom dig.
Det är bättre att skicka in kopior än att skicka in passet och få reda på att det är fel!

Det lustiga (eller hemska) är att alla byter regler och tillvägagångssätt lite hur som helst.

Har en ponny registrerad i Svenska Hästavelsförbundet och nu har dom en ägarbytesblankett som man ska skicka in och kräver inte alls in passet som någon här påstod.
Lite tråkigt för dom som har gamla pass där det inte finns någon ägarbytesblankett :grin:

Däremot så verkar det som om de flesta går över till ett system där man INTE skickar in passet utan blanketter (och kopior hos dom som har gamla pass)

Tack för alla svar!
Jag är också väldigt skeptisk till att skicka in passet, därför blev jag väldigt förvånad när jag läste i äldre trådar där folk tvingades göra det för ägarbytets skull.
Jag får väl helt enkelt prova att skicka in en massa kopior och hoppas på det bästa...

Har en ponny registrerad i Svenska Hästavelsförbundet och nu har dom en ägarbytesblankett som man ska skicka in och kräver inte alls in passet som någon här påstod.
Lite tråkigt för dom som har gamla pass där det inte finns någon ägarbytesblankett :grin:

Hmm, jasså det säger du?? :grin:

Dagens mail med SH eftersom jag står i sta med å sälja en häst..
Del av mitt mail
, jag har aldrig fått ett ägarbevis på xxxxxx och undrar nu hur jag gör med det då han kommer att gå över i annan persons ägo inom en snar tid.

Mvh
Mirre Mikkola

Svaret blev..
När xxxx är såld skickar den nya ägaren in hans pass tillsammans med en kopia på köpekvittot så kommer denne få hemskickat ett ägarbevis som får lösas ut mot postförskott (325 kr). I vanliga fall för de hästar som har ägarbevis behöver endast ägarbeviset skickas in när hästen byter ägare men eftersom IC inte haft ägarbevis sedan tidigare får vi göra så här till en början. Samma har vi gjort med tex haflinger tidigare om åren.

Med vänlig hälsning
XXX XXX

Svenska Hästavelsförbundet
Tel: 0511-672 32

Har också lite funderingar kring detta då jag funderar på att köpa en häst som står på irland och jag vet inte hur man gör med ägarbyte då ?

Vart ska jag skicka passet?

Ska jag skicka pass eller kopior ?

herregud :S

kl

"Vid ägarbyte skall det separata bifogade hästägarbeviset returneras till ASVH, undertecknat av både köpare och säljare. Efter registreringen av ägarbytet sänder ASVH ut en etikett med de nya uppgifterna som klistras in på denna sida."

Passet ska inte skickas in. I detta fallet där det inte finns något hästägarbevis så är det bara att skicka in kopior som ts redan blivit tillsagd att göra. Många glömmer att passet inte är något ägarbevis utan det är hästens id-kort, man kan inte hävda sig som ägare till en häst enbart utifrån vad som står i passet.

KL
Jag har upptäckt ett litet problem med folk som inte skickar in ägarbyte, trots att det finns blankett. Sedan kommer den blanketten bort och så säljs hästen igen och då finns plötsligt inte den registrerade ägaren med i affären längre.
Jag ser det inte minst på att hästar som jag fött upp och sålt som sedan sålts vidare fortfarande står med mig som ägare. Nu senast är det ett sto som jag skulle vilja ha till avel där den som ägt henne de senaste ser år och tävlat m m inte gjort ägarbyte och inte längre har kvar några papper på köpet. Det innebär att även om jag köper hästen så får jag problem med att regga mig själv som ägare och då även stå som uppfödare på ev framtida föl.

Jag tror att en stor anledning till att detta händer är när de som köper hästen gör det i syfte att sälja vidare t ex efter inridning inte vill betala avgiften för ett ägarbyte som kanske ibland inte ens är färdigt innan försäljningen. Med andra ord det är en kostnad och det är lite omständigt och då "skiter" man i det helt enkelt. Om inte hästen ska användas i avel spelar det ju inte någon större roll vem som står för den i rasregistret. Det går att lösa licens och tävla den utan problem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 197
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix