Äga hingst?

F

Fawkes

Hej! Äntligen börjar jakten på häst lugna ner sig & jag står just nu och väljer mellan 2 hästar. Vill ni hjälpa mig?

1. 6år, inte speciellt utbildad men lugn & cool- trevlig modell men jag tyckte att hon var liiite tungriden. Snäll men mycket envis (nordis :smirk: ) Jag gillade henne & hon passar mina behov bra men jag kan inte säga att det var ögonblicklig kärlek.

2. 10årig HINGST, Mycket snäll & lugn, en riktig dröm att rida. Showig & passar mitt dressyr intresse något bättre än stoet ovanför. Kbl-korsning av den något lättare modellen.

Om man inte tittar på hästens kön skulle jag välja nr2. men är det verkligen så smart att skaffa en hingst? Vad ska man i så fall tänka på?
Stallägaren tycker inte att det spelar någon roll då hon har haft hingst där förut. Vad tycker ni? Är jag stollig som ens tänker på det?

Mvh /Anna

Sv: Äga hingst?

Får man fråga varför hon behållit den som hingst om den ändå inte är godkänd...?

Annars finns ju kastrering... :angel:

Ja du, det kan man undra. Enda svaret jag fick var att han var så pass lugn att han fann det onödigt...vilket jag kan instämma i. Han uppförde sig inte på något sätt hingstigt när jag var där. Jo kastrering finns ju men han är ju ganska gammal...eller?

Mvh /Anna

Om hingsten är trevlig och kan bete sig så är det väl inte stolligt? Jag kan tycka att om de är så bråkiga att de måste gå själva (och man ändå inte köpt dem för avel) så skulle jag kastrera, det kan du ju besluta om själv.
Jag köpte nyligt en liten hingst som jag tänkte spara om han kunde vara trevlig ändå, nu visade det sig att han var lite väl hormonfylld så då rök kulorna :p
Men om du gillar nr 2 bäst så ta honom, särskilt om det är ok i stallet där du tänkt ha honom. Du kan ju alltid kastrera senare. Köp inte en häst som känns "sådär"

Lycka till!

..och du får gärna lägga in en bild på hingsten... :d

Jag har en hingst fats han är ju som en hund med:p..

Men sen är han ju stollig när stona brunstar det är ju rätt självklart i och för sig..Är ju inte så man kan hålla honom.. Men han började fjolla i ridningen och inte skulle göra vissa saker typ hoppa som han alltid gjort innan utan problem men han kunde typ inte koncentrera sig på 2 saker ( Ni vet hur pojkar är) ;)

Men jag har inte haft några problem annars..Men har honom som hingst fö han är avelsgodkänd:)

Jag har tre hingstar hemma för tillfället, en godkänd som används i aveln och två stycken unghingstar. Jag har aldrig upplevt det som jobbigt att ha hingstar men det är förstås väldigt skönt att ha dem hemma i sitt eget stall och slippa att andra (som kanske har problem med hingstar) ska hantera dem.

För min del blir det inte krångligare än vad jag gör det till och jag kör hingstar och ston ihop i lastbilen och hingstarna står inte i ett speciellt hingststall.

Vad glad jag blir av alla possetiva svar! :) Jag har bestämt med ägaren att jag ska dit och prova honom en gång till & då på en anläggning med mkt andra hästar. Det blir dock inte föränns om 2v (han står 30mil bort)& jag ska försöka komma ihåg kameran! :banana:

Är ju den hästen som känns bäst :love:

En fråga bara: Hur fungerar det att kastrera en så pass gammal häst?
(hade en 8årig hankatt som veterinären avrådde kastrering på, trodde han skulle bli depprimerad & även tappa i fysisk form)

Mvh /Anna

Har kastrerat betydligt äldre hingst, det gick bra. Lite större risker kanske, då kärlen är betydligt mer utvecklade när de är lite äldre.

Vi valde liggande kastrering (sövd) och fick med penicillin hem för att minska risken för infektion. Han blev sydd både in- och utvändigt. Allt gick finemang. När han var ostimulerad kunde han ta till hingsttag i hagen, men om man höll igång honom med ridning så var det inget problem. Men man kan inte räkna med att hans ka vara lugn och snäll, det finns en risk att han försöker betäcka och dominera även om kulorna är borta.

Eftersom ingen försäkring täcker kastration och komplikationer i samband med detta kanske du ska försöka få ägaren att kastrera honom innan köp? Självklart kan du ju bekosta kastrationen (mot att du slipper ta risken s a s)

Jag har ju hingst (har alltid haft) och tycker att det fungerar bra om man står i ett stall där alla VET att en hingst alltid är en hingst oavsett hur snäll och väluppfostrad den är. Man måste ha stenkoll på om givningen när man är ute och leder den osv. Jag är aldrig rädd att min hingst ska slita sig eller gå igenom staket men däremot så vet jag inte vad som skulle häna om NÅGON ANNAN häst kommer lös och ger sig på honom (ja han är en mes).
Sen ÄR det problem om man någon gång behöver hitta ny stallplats, ofta är folk lite rädda att ta in hingstar pga att dom inte vet hur man handskas med dom.
Men annars skulle jag inte tveka, är higstoman ut i tåspetsarna!

Har sj 2 hingstar nu. Men har hållt på med P.R.E import (hjälpte bara tjejen att rida dem och sköta). Det finns snälla hingstar och det finns bråkiga hingstar. Även om den kan vara hur snäll som helst nu, så kan den bli helt omöjlig när den kommer bort från stallet.
Jag skulle ha tagit häst 1.
Om jag skulle ha tagit häst 2 så skulle jag ha kast den.

Angely skrev:
Får man fråga varför hon behållit den som hingst om den ändå inte är godkänd...?

Annars finns ju kastrering... :angel:

Det finns faktiskt hingstar som är helt underbara, även om de inte har papper. Alla bryr sig inte om ifall det inte har bra stam, många är ju ute efter en trevlig häst också. Jag hade en andalusier hingst förut utan papper, han var hur lugn och fin som helst, än idag står folk i kö för att få betäck amed honom, trots att han inte är godkänd. Men oj vilka fina föl det blir :D

Om du inte själv tycker att det är något problem med en hingst och den är trevlig att ha att göra med så tycker jag inte att du ska tveka. Det viktigast är ju att du trivs med hästen :) Personligen älskar jag hingstar, blir de bara hanterade väl så är det ju inget problem. Jag skulle däremot inte kastrera om den är så gammal, finns många risker med det. Sen sitter förmodligen hingst beteendet kvar efter så många år, och då går det kanske inte att ha honom med andra hästar ändå. Men det beror ju på hans temperament också. Annars går det ju att släppa in en yngre valack till honom även om han är hingst, det brukar gå bra. :idea: Lycka till! :)

Det är mer ansvar att ha hingst, men om du vet med dig att du inte komemr att flytta (stallplats kan vara besvärligt till en hingst) och det finns Bra hagar och du vet med dig att du kan hantera att ha hingst (det är bara du som kan avgöra det, inte jag eftersom jag aldrig träffat dig) så fråga om du får ta hingsten på prov.

Jag köpte hingst för 3 år sedan och jag har aldrig ångrat det. Han har varit en stor glädje i mitt liv och det är bara alla andra som haft problem med att han är hingst (i deras hjärnor).
Han har inte varit mer problematisk än någon annan häst att hantera (lättare faktist) och jag rider honom bettlöst och utan sadel bland ston. Men det är upp till var och en hingst om det är möjligt.

Jag skulle välja alternativ 2. Jag tror det är viktigt att det är kärlek och att det känns rätt, annars ska man leta vidare.
Du kan ju som sagt kastrera om det blir tvunget. Men om stallägaren inte ser några problem med att ha en hingst uppstallad så skulle jag köra på det. Men det kan vara svårt om du måste byta stall, de flesta vill inte ta emot hingstar....tyvärr. Men jag är samtidigt glad för det eftersom jag har ett småstolligt sto som har hoppat in till hingstar som stått i närheten..även till valacker men då har det ju inte hänt nåt! :rofl:

Sammet skrev:
Jag köpte hingst för 3 år sedan och jag har aldrig ångrat det. Han har varit en stor glädje i mitt liv och det är bara alla andra som haft problem med att han är hingst (i deras hjärnor).
Han har inte varit mer problematisk än någon annan häst att hantera (lättare faktist) och jag rider honom bettlöst och utan sadel bland ston. Men det är upp till var och en hingst om det är möjligt.

:bow: :bow: Vad glad jag blir att se folk som behandlar sina hingstar som "vanliga" hästar. :)

Har själv haft hingst och tävlat hingst! Har upplevt fler problem med jobbiga vallacker än med hingstarna! MEN, tycker alltid att man ska ha i bakhuvudet att det faktiskt är en hingst! Tycker att en vuxen hingst alltid ska gå ensam i hagen, tänk på att ha lite bättre staket än vanligt och tänk på att man kanske inte behöver låta dom aldra minsta barnen le hästen! På ridskolan här finns en hingst... han är genomsnäll, MEN han fattade agg mot en vallack som gick i hagen bredvid. Staketen var höga, men strömmen var inte inkopplad, så han sparkade helt enkelt ner staketen, hoppade in till vallacken och den stackarn blev jagad och sönderbiten, hingsten oskadd, detta hände sedan en gång till innan ägaren till hingsten kom på att ström hade kanske varit bra, sen har inget hänt mig veterligen!!! Har man bara sunt förnuft (och man behöver ju inte utmana och rida upp i rumpan på ett brunstigt sto) så är en väluppfostrad hingst inte svårare att ha än tjuriga ston, och tjuriga vallacker!! :smirk: Förutom om du vill byta stall då som nån nämnde.....

Jag skulle vilja säga att man alltid ska ha i bakhuvudet att det är en egentänkande Individ man rider/hanterar/kör, oavsett kön.

Fawkes skrev:
Hej! Äntligen börjar jakten på häst lugna ner sig & jag står just nu och väljer mellan 2 hästar. Vill ni hjälpa mig?

1. 6år, inte speciellt utbildad men lugn & cool- trevlig modell men jag tyckte att hon var liiite tungriden. Snäll men mycket envis (nordis :smirk: ) Jag gillade henne & hon passar mina behov bra men jag kan inte säga att det var ögonblicklig kärlek.

2. 10årig HINGST, Mycket snäll & lugn, en riktig dröm att rida. Showig & passar mitt dressyr intresse något bättre än stoet ovanför. Kbl-korsning av den något lättare modellen.

Om man inte tittar på hästens kön skulle jag välja nr2. men är det verkligen så smart att skaffa en hingst? Vad ska man i så fall tänka på?
Stallägaren tycker inte att det spelar någon roll då hon har haft hingst där förut. Vad tycker ni? Är jag stollig som ens tänker på det?

Mvh /Anna

Att äga en hingst innebär ett stort ansvar gentemot andra hästar och dess ägare.
Om du vill ha precisa svar kontakta din hästförsäkringsbolag.
Idag krävs säkra staket, om han går över blir du tyvärr ersättnings skyldig, till eventuella skador i samband med andra hästar.
Tål att fundera på................

:bow: :bow: :bow:
Har själv en 5-årig hingst som är sänd från himmelen, pratar lite när stona går förbi ett par meter ifrån, men jag skulle aldrig kunna garantera att han INTE gör något, hingsten i sig löper på galoppbanan och då är det inte tal om att prata med tjejer, han är totalt fokuserad på sin uppgift, trots att han betäckt, vad jag vill säga är, ALLA hästar blir vad man gör dem till, oavsett kön. Min pojke är präglad sedan 8 månaders ålder, han vet vem som bestämmer.

Helt klart att du ska köpa hingsten om det är han som känns rätt för dig!:)
Har själv haft 2 hingstar och det enda jobbiga som de gjorde var att de skrek så fort man kom hem på gården efter ridningen eller när man tog in/ut stona o tvärtom..
Har nu en shettis hingst men hans kulor ryker snart:devil: för nu har han blivit lite väl kaxig. Så nu blir man ofta less på hans fasoner och det gynnar ingen av oss..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 319
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar