Affectum sadel

emma-vsm

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips om dessa utifrån hur mitt bäcken ser ut men det finns ganska lite att läsa om dom förutom det som skrivs av tillverkaren/försäljaren.

Jag tror att de tillverkas i samma fabrik som Santa Cruz och det där nya dyra märket som jag just nu glömt vad det heter. Traditionell träbom och ullstoppade bossor vilket jag uppskattar. Jag funderar också på en sådan. Läderkvaliteten är inte som hos kvalitetsmärkena men duger sannolikt för hobbyridning. Lågt andrahandsvärde verkar det som, men kanske kan man få ut mer om man låter upphovsmannen förmedla dem.

Ursäkta ordpolisen, men jag hakade upp mig på "snabb sittpunkt" när jag läste om sadlarna... :cautious:
Länge sedan jag var på sadelprovning nu, så det kanske är ett nytt begrepp, men det vore intressant att veta vad som avses.

Jag tror att de tillverkas i samma fabrik som Santa Cruz och det där nya dyra märket som jag just nu glömt vad det heter. Traditionell träbom och ullstoppade bossor vilket jag uppskattar. Jag funderar också på en sådan. Läderkvaliteten är inte som hos kvalitetsmärkena men duger sannolikt för hobbyridning. Lågt andrahandsvärde verkar det som, men kanske kan man få ut mer om man låter upphovsmannen förmedla dem.
Ah bra att veta! Jag har inte sett och känt på någon men kan tänka mig att läderkvalitén är en sån sak som gör att priset ändå är rimligt.

Ursäkta ordpolisen, men jag hakade upp mig på "snabb sittpunkt" när jag läste om sadlarna... :cautious:
Länge sedan jag var på sadelprovning nu, så det kanske är ett nytt begrepp, men det vore intressant att veta vad som avses.
Har inte läst den beskrivningen men fattar inte heller vad det innebär. Det jag vet om mitt eget bäcken och vissa av dessa modeller (ffa en som utvecklas just nu) är att de ska ge ett bra stöd för ett bäcken med kort avstånd mellan pubisben och sittben. Och den nya modellen ska också vara anpassat för ett runt bäcken/pubis med snabbare och brantare stöd fram.

Jag kan tänka mig att ”snabb sittpunkt” betyder att stödet för sittbenen kommer tidigare/längre fram än i de flesta sadlar, om jag får spekulera. Många sadlar är för smala där sittbenen hamnar om man är skapt som mig.

Är rätt säker på att de menar att sittpunkten är långt fram.

Tycker sadlarna ser väldigt fina ut. Hade gärna testat deras dressyrsadlar!

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: MissFideli
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: super
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 763
Senast: Murray
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka