Är man oansvarig......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är man oansvarig......

Jag red några dagar i veckan fram till och med vecka 34. Iofs var det bara motionsridning då jag hade foglossning. Jobbade hästen från backen till dagen innan förlossningen.

Jag pratade med min barnmorska om det här med ridning och hon tyckte gott och väl jag kunde rida så länge det kändes bra för mig och magen.
 
Sv: Är man oansvarig......

Sar skrev:
"En bekant fick missfall väldigt sent i graviditeten, det hade antagligen inget att göra med ridningen men hon ångrar ändå bittert att hon red eftersom det alltid kommer att vara ett frågetecken om det spelade in. "

Det är absolut ingen domedagsprofetia ( förutsägelse) utan en verklig händelse. En väldigt tragisk sådan när bara misstanken kan gnaga i någons själ och hjärta.

Jag tror att det är ganska vanligt att man försöker hitta fel hos sig själv om man råkar ut för ett missfall. Om man är minsta lilla osäker på ifall man bör rida eller inte, och sedan får missfall, då är nog risken tyvärr stor att man får jobbiga skuldkänslor.

Jag fick ett tidigt missfall, och en del tror att det beror på att jag red så mycket. Jag vet att ridningen inte hade ett dugg med det att göra, så jag är immun mot deras "anklagelser". Men om jag hade tvekat själv hade det ju varit oerhört jobbigt!

Så om man ska göra något som strider mot vad många andra anser vara okej under graviditieten - då ska man vara säker och inte riskera att bli deppig och skuldtyngd ifall något går snett.

Jag tolkar dina inlägg som att du säger ungefär samma sak, Sar. Fast ditt personliga val skulle ha varit att inte rida.
 
Sv: Är man oansvarig......

Du har förstått mig helt rätt! Jag anser att var och en får göra sitt eget val ang. ridning och graviditet eftersom var och en också får ta ev. konsekvenser. Jag dömer ingen och förhoppningsvis dömer ingen mig.
Jag ser det dock som en självklarhet att lyssna på båda sidors information innan man bestämmer sig. Bara för att man känner sig obehaglig till mods av viss information och kanske ångrar sitt beslut är inte informationen automatiskt en domedagsprofetia. Efter att ha tagit till sig all information som står till buds får var och en sedan göra sitt eget val och förhoppningsvis känner man sig trygg i valet.
Lev väl! Sar
 
Sv: Är man oansvarig......

ursäkta men det här är inte riktat åt dig men vad är det här för en jävla diskussion??? vad har folk med det och göra?för övrigt är det viktigt att hålla igång under en graviditet,dels för förlossningen och för att det är mycket lättare om man är i bra kondition om man ska bära så många extra kilon på magen...

Vill du rida och kan du rida tycker jag du ska göra det,däremot om du håller på att rida in unga vilda hingstar kanske jag har en annan åsikt lr om du har så dålig balans att du faller av var och varannan gång.
Visst det kan göra att man får missfall om man faller av,men man kan lika gärna bli påkörd när man korsar gatan,tar man det lugnt ska det inte vara några problem,sen faller man sällan på magen,då ska det gå riktigt illa och det kan det göra även om du inte rider....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 444
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 801
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 571
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp