Är man oansvarig......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är man oansvarig......

Jag hade också tänkt rida hela tiden, men efter 3 ganska grova vurpor så slängde jag in handduken och lät det säkra före det osäkra. Men har man en stabil häst och känner att det är liten risk för missöden så förstår jag inte varför man ska låta andras åsikter styra ens handlande. Dock måste man ju ha respekt för vad pappan till den lilla/lille tycker i frågan, är han extremt orolig att nåt ska hända kanske man ändå ska överväga att låta bli. Eller vad tycker ni?
 
Sv: Är man oansvarig......

"En bekant fick missfall väldigt sent i graviditeten, det hade antagligen inget att göra med ridningen men hon ångrar ändå bittert att hon red eftersom det alltid kommer att vara ett frågetecken om det spelade in. "

Det är absolut ingen domedagsprofetia ( förutsägelse) utan en verklig händelse. En väldigt tragisk sådan när bara misstanken kan gnaga i någons själ och hjärta.
Bara för att det har hänt en person behöver det inte med automatik hända andra. Det gäller alltså även för de som ridit under hela graviditeten utan problem, bara för att det gått bra för dem behöver det inte betyda att det kommer att gå bra för någon annan.
Alla har sitt eget val och för att göra det valet är det viktigt att få tillgång till all slags information, både sådan man gillar och sådan man helst inte vill höra. Sedan väljer man själv om man vill lyssna.

"Det är som sagt upp till var och en vilket beslut man tar. Har man svårt att besluta sig kan man se om man skulle kunna tänka sig att rida med sitt lilla spädbarn på magen, kan man inte det bör man antagligen inte rida med barnet i magen heller. Kan man det kan man gott rida som gravid."

Rider man när man är höggravid anser inte JAG att det är någon större skillnad säkerhetsmässigt mot att rida med ett spädbarn. Har man en häst som är så lugn och som man litar så mycket att man rider som höggravid har jag svårt att se skillnaden. Vari ligger domedagsprofetian (förutsägelsen) i detta?

Du har fått en helt felaktig uppfattning om ev. domedagsprofetior. Antagligen för att du bekvämt hoppar över att läsa att jag anser att det är upp till var och en att göra ett val. För MIG har ridning inte varit ett alternativ men det betyder inte att andra gravida per automatik gör fel när de rider, det är ju helt upp till dem själva! Fungerar det för dem är det väl toppen!
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag red till 5 manaden med forsta, inte alls under andra! Da har jag inte ramlat av el nagot, men man fattat vad man kan forlora vid en olycka! Sen, struntar man i att man kan forlora barnet sa, aven snalla hastar kan bli radda!
 
Sv: Är man oansvarig......

så låter det inte i ditt inlägg, det låter som du vill skuldbelägga och få fram din synpunkt

Alla har olika erfarenhet av sin graviditet, men hur försvarar du bilkörning under graviditet då? det är ju en större risk?

Oavsett, man gör det man känner är ok, det är det viktigaste, man ska känna sig trygg och må bra av det man gör...

Graviditet är och kommer aldrig att bli nån sjukdom!
 
Sv: Är man oansvarig......

"så låter det inte i ditt inlägg, det låter som du vill skuldbelägga och få fram din synpunkt"

Du kanske skulle läsa inlägget bokstav för bokstav istället för att tolka det efter dina egna värderingar. Känner du dig skuldbelagd så är det ett val du gör, jag har inte skuldbelagt någon. Vilket du borde se om du läser ordentligt.
Frågan i ts inlägg var vad vi ansåg om ridning under graviditet. Självklart lägger jag fram MIN ståndpunkt. Precis som du lägger in DIN.

"Alla har olika erfarenhet av sin graviditet, men hur försvarar du bilkörning under graviditet då? det är ju en större risk?"

Bilkörning är alltid ett risk, gravid eller ej. Skillnaden är att du många gånger är tvungen att använda bilen för att ta dig till olika platser. Du är däremot inte tvungen att rida (lägg märke i mitt inlägg att jag även tog upp alternativ till ridning), det är ett aktivt val du gör. Att jämföra bilåkning med hästridning blir därför en skev jämförelse.

"Oavsett, man gör det man känner är ok, det är det viktigaste, man ska känna sig trygg och må bra av det man gör..."

Men har jag sagt något annat?!:mad:

"Graviditet är och kommer aldrig att bli nån sjukdom! "

Suck.... :crazy: Jag vänder mig inte på något sätt emot att motionera, problemet med att motionera med häst är själva riskmomentet om man ramlar av. Så länge man inte åker av är det som vilken motionsform som helst.

Jag gillar verkligen inte att folk lägger ord i min mun och försöker tolka mig som dömande när jag hela tiden har framhållit folks fria val.
Kanske du nu äntligen har förstått vad jag försökt få fram?:confused:
 
Sv: Är man oansvarig......

Skulle vilja påstå att det beror på hästen. var jag gravid skulle jag inte precis sitta upp på vilken häst som helt (tillexempel inte den lite knäppa som stog på ridskolan som blev galen när andra red upp i röven på den, självklart struntade vissa i att undvika detta utan red rakt in ö röven utan att kolla sig för. så jag fick ta mig ett par turer på den på en ridlektion, men satt iaf kvar som tur var). Var det min häst som jag äger nu eller mammas skulle jag inte tveka för en sekund.

kan hända så många andra olyckor när man är gravid endå så jag tror inte att det blir bättre av att undvika vissa saker, isåfall så ska vi nog unvika duschar, badkar, blöt golv, bilar, trapor å ja ni förstår vinken antar jag.

Tycker man ska göra så mycket som man själv mår bra av, mår mamman bra så bör barnet må bra eftersom att barnet känner av mammans känslor och humör m.m.
 
Sv: Är man oansvarig......

jag förstår vad du säger, men upplever ff din ton i ditt inlägg som dömande, simple as that..

och vad gäller bilkörning är det inte nödvändigt heller om man anpassar sig, man kan ju flytta till lägenheten brevid konsum så man slipper köra bil för att handla, om vi nu ska hårddra det. Det handlar om egna val
 
Sv: Är man oansvarig......

jea78 skrev:
jag hade en kompis som jobbade med hästar hade 7 passhästar som hon red och körde till månad 7
en annan kompis slutade med samma jobb slutade månad 3

glömde skriva att båda två ramlade av under sina graviditeter.. inget hände..
men alla är ju olika.. det är ju som någon skrev din kropp du känner den bäst..
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag är i 19 veckan och rider 5-6 dagar i veckan. Just nu har jag bara en häst igång men jag hanterar 12 hästar varje dag ( 7 inackorderade). Jag har en 3 åring som håller på att ridas in men det sköter min hästskötare. Jag har tänkt att rida så länge det känns bra och så länge jag mår bra!
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag red till mån 8 tror jag (kommer inte riktigt ihåg när jag slutade) och min barnmorska uppmuntrade mig att rida, jag gick upp i rasande takt och jag tror hon ville att jag skulle röra mig. Jag fick barn i Februari och de sista månaderna var det största problemet faktiskt att få på sig några kläder och att gå till stallet (iskana) så jag fick ofta ta bilen trots att det bara är några hundra meter.
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag har alltid fått höra att man ska fortsätta med det som man gjorde innan man blev gravid..tills det inte känns bra eller det börjar bli obekvämt..Lycka till o njut..
 
Sv: Är man oansvarig......

Så nu har vi gått från domedagsprofetior till att "uppfattar tonen som dömande". Det är kanske ett naturligt händelseförlopp när man inte har fog för sin åsikt......

Jag uppfattar DIN ton som dömande (dessutom på helt felaktiga frunder) och jag uppfattar dig dessutom som rätt tjockskallig då du trots idogt förklarande från min sida inte kan läsa ett inlägg bokstav för bokstav. Du gick igång på något du trodde fanns och förmår inte backa trots att du är överbevisad.

Nu diskuterade vi inte ridning v.s. bilåkning men jag tror nog att även du kan förstå att en flytt till Konsum knappast är genomförbart i de flesta familjer. Man kan självklart inte skydda sig från allt men man kan skydda sig från vissa saker OM man väljer att göra det.
 
Sv: Är man oansvarig......

Om/när jag blir gravid ska jag också fortsätta rida, om det känns bra för mig. Vet många som ridit tills 2 veckor innan förlossningen och det har inte vart några problem. Dock skulle jag vara tveksam till att sätta mig på unghästar, som jag rider nu.
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag tror inte att riskerna för barnet är så stora som många försöker utmåla. Jag har ridit i varierande grad under alla mina tre graviditeter.

Med nummer ett var jag tom och tävlade hoppning i sjunde månaden (men min mage var inte så stor, jag kunde fortfarande knäppa ridbyxorna!), ramlade av (!) och hör och häpna; min nu 11-åriga dotter är helt normal (tom över snitt i intelligens). Jag fortsatte att rida i princip som vanligt tills två dagar innan hon föddes (dvs två hästar om dagen).

Med nummer två slutade jag rida i sjätte månaden eller så enbart pga foglossning och att det då gjorde otroligt ont, plus att magen då vart mycket större vilket gjorde mig obalanserad.

Med nummer tre red jag tills två veckor innan förlossning på min ganska opålitliga bockande häst. Jag flög inte av och slutade mest för att hon är född mitt i vintern och en gravidmage plus michelinklädsel för att hålla värmen blir väldigt otympligt.

Jag vet; jag är jätteoansvarig! men jag ångrar inget.
 
Sv: Är man oansvarig......

Sar skrev:
Så nu har vi gått från domedagsprofetior till att "uppfattar tonen som dömande". Det är kanske ett naturligt händelseförlopp när man inte har fog för sin åsikt......

Jag uppfattar DIN ton som dömande (dessutom på helt felaktiga frunder) och jag uppfattar dig dessutom som rätt tjockskallig då du trots idogt förklarande från min sida inte kan läsa ett inlägg bokstav för bokstav. Du gick igång på något du trodde fanns och förmår inte backa trots att du är överbevisad.

Nu diskuterade vi inte ridning v.s. bilåkning men jag tror nog att även du kan förstå att en flytt till Konsum knappast är genomförbart i de flesta familjer. Man kan självklart inte skydda sig från allt men man kan skydda sig från vissa saker OM man väljer att göra det.

haha, ja måhända jag är tjockskallig, vad vet jag, håller fortfarande kvar vid vad jag sagt om hur jag uppfattar ditt inlägg..

Och jo, en flytt är möjlig för de flesta, det handlar om att väga risken kontra besväret....

Din avsikt var kanske annorlunda än hur jag uppfattade den, det vet ju inte jag, jag läser inte tankar..

Jag erkänner gärna när jag har fel, i detta fall så handlar det om hur jag uppfattar din text, och som sagt, den uppfattningen har inte ändrats
 
Sv: Är man oansvarig......

*hugger knappen*

Jag ser det som ytterligare en variant på temat gravid-kvinna-som-heligt-käril. Denna gamla 1800-tals tanke när kvinnorna skulle vara sprödare än vått hushållspapper.

Själv ramlade jag av i 6:e månaden. Uppenbarligen ville jag skydda magen så jag snurrade runt och tog hela smällen med lungorna.

Barnet har inga men så vitt jag kan bedöma. Förutom att han alltid har varit ganska vild av sig, hoppa, klättra, cykla fort, åka skidor fort. Rider gör han då och då också. Och han har ett antal stygn som beivs på sin famfart.

Till skillnad från storebror som inte fick vare sig rida eller ramla av i min mage. Han är en betydligt lugnare typ.:smirk:
 
Sv: Är man oansvarig......

Red väl fram till vecka 26, sen stod hästen 2 veckor pga skostrul o sen ville jag inte ta upp ridningen för det kändes onödigt...

Tycker man ska känna sig för själv. Jag fick aldrig så stor mage men hade jag fått det tidigt t ex hade jag nog inte tyckt det varit kul rida helt enkelt, magen ivägen typ...Kan jag lika gärna vara utan. Tror oxå barnet är skyddat i magen, däremot är man själv lite skör pga alla uttöjda vävnader, så det är nog snarare man själv som kan få sig en törn vid en avsittning (+ att man är klumpig o har svårare parera ett schysst fall)

Sen kan man bli lite irriterad på dem som nästan tävlar rida så länge som möjligt. Att de sen har sammandragningar o blödningar spelar ingen roll...bara de får plocka poäng för att de ridit länge, o helst hoppa upp fem minuter efter förlossningen (varför inte rida dit???)
Jag menar om kroppen skriker ska man väl lyssna...
 
Sv: Är man oansvarig......

Självklart kan man forsätta rida! Jag upplevde att jag fick en mycket bättre bålstabilitet och ridningen funkade super bra.Jag undvek bara att rida hästar jag inte riktigt viste hur dom funkade och höll mig till säkrare kort!
 
Sv: Är man oansvarig......

Då tycker jag att vi avslutar diskussionen oss emellan. Du får naturligtvis uppfatta mig hur som helst. Huvudsaken är att du nu vet att det var fel uppfattat, inlägget absolut inte var menat att uppfattas så. Frid! /Sar
 
Sv: Är man oansvarig......

Jane_Done skrev:
Barnet har inga men så vitt jag kan bedöma. Förutom att han alltid har varit ganska vild av sig, hoppa, klättra, cykla fort, åka skidor fort. Rider gör han då och då också. Och han har ett antal stygn som beivs på sin famfart.

Till skillnad från storebror som inte fick vare sig rida eller ramla av i min mage. Han är en betydligt lugnare typ.:smirk:


Okej där har vi det.... ramlade av när jag var i v26 eller 27, kommer inte riktigt ihåg. Vad jag visste hade min son inga men av det. Men han är oxå av den vilda sorten. Far runt överallt, hoppar klättrar, ramlar, är inte försiktig någonstans... Kanske kan det vara ett men...:rofl:

Annars tycker jag att ridning under graviditet är upp till var och en. Min barnmorska sa iaf att barnet ligger väldigt väl inbäddat och skyddat i magen och att man får ramla av väldigt illa för att det ska hända något. Ricsken att ramla i en trappa och skada sig lär ju vara lika stor.... undviker man att gå i trappor när man är gravid? Man kan krocka bilen och skada sitt barn. Undviker man så långt det går att åka bil? Jag tror att det bästa är att leva som vanligt så att man själv mår bra. Jag hade inte särskilt stor mage och mådde väldigt bra hade inte måttbra av att sitta hemma på soffkanten och bli behandlad som en porslinsfigur...:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 444
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 801
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 571
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp