Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hittar ytterst lite info om Banquo, bara att han haft license för avel inom Rheinland Pfalz-Saar. Men det var 1999.

Och att han inte kunde bli godkänd inom SWANA för att han var cremello. Är dock inte säker på sanningen där.

Som jag förstått det hela såldes Banquo till USA som avelshingst, och nya ägarna kände sig mer än lurade när de insåg att färgen inte var godkänd.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men enligt alla diskussioner som varit här på forumet så har ju cremellon aaaaldrig varit ickegodkänd inom ASVH? Är den godkänd där så borde ju SWANA också ha den godkänd.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*

Vet inte om frågan redan ställd här, men gulingstoet som såldes på auktionen på flyinge nu i år, vad var det i hennes stam?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nej, det kommer från Pompe som är mormors morfar till Pol Star. Carson Ask är brun. Pol Stars mamma är gulbrun enligt blup.se.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men det var ju för att man trodde han var albino. Albino fick ju inte godkännas eftersom det ansågs vara en defekt. Men nu vet man ju att albinohästar inte finns...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Som jag förstått det hela såldes Banquo till USA som avelshingst, och nya ägarna kände sig mer än lurade när de insåg att färgen inte var godkänd.

Men enligt alla diskussioner som varit här på forumet så har ju cremellon aaaaldrig varit ickegodkänd inom ASVH? Är den godkänd där så borde ju SWANA också ha den godkänd.

Men det var ju för att man trodde han var albino. Albino fick ju inte godkännas eftersom det ansågs vara en defekt. Men nu vet man ju att albinohästar inte finns...
Det finns INGA som helst restriktioner angående färger på SWB, det har det aldrig funnits.
Däremot har ju "albino" funnits med på den defektlista som jordbruksverket stått bakom, som gjort att hingstar inte kunnat godkännas med dessa defekter. Albino är ju inte en färg utan en genetisk defekt.
Som Farle skrev så finns inte albino på häst, men man har ju länge felaktigt "trott" att dessa dubbelgula varit albino och därför har de inte varit godkända för avel.

Idag kan du visa en "dubbelgul" hingst på avelsvärderingen och är han bara bra nog så kommer han att godkännas. Problemet är väl bara att de flesta med ovanligare färger inte har tillräckliga kvalitéer för att godkännas.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Då kan man ju säga att dubbelgula inte har varit godkända speciellt länge inom ASVH eftersom dom trodde dom var albino? Alltså inte ens dom dubbelgula färgerna.
Nu tas det ju sällan fram hingstar med ovanligare färger till bruksproven, så om kvaliteten finns där eller ej får vi ju aldrig reda på.

Jag tycker annars att det där med kvaliteter är lite spännande, man godkänner 3-årshingstar som i vuxen ålder sen inte ens kan ta sig upp till svår nivå och nekar hingstar som gjort det men inte tillräckligt många gånger typ? Men det är ju en annan historia. Banquo verkar ha gått upp i rök over there iaf.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror aldrig någonsin vi kommer få se en cremello bli godkänd i ASVH.

Jag må vara pessimistisk, men det räcker med att snacka med lite äldre hästfolk så inser man att fördomarna är så djupt rotade att en cremello skulle behöva vara dubbelt så bra som övriga för att gå igenom.

Tyvärr..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Aldrig är ju en väldigt låååång tidsperiod:D
Jag kan inte heller se det hela som troligt inom nära tid att vi får en godkänd dubbelgul hingst i ASVH.

För hur stor är egentligen chansen att på de ytterst få dubbelgula som det kan födas om året inom rasen - att en av dom skulle ha så bra kvaliteer att duga som en godkänd hingst?
Oerhört små skulle jag säga.

Men vad det gäller de äldre "propparna" - de kan inte sitta kvar för evigt - även om många av dom gärna vill försöka göra det:grin:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Idag kan du visa en "dubbelgul" hingst på avelsvärderingen och är han bara bra nog så kommer han att godkännas. Problemet är väl bara att de flesta med ovanligare färger inte har tillräckliga kvalitéer för att godkännas.

I Banquos fall fick han inte ens visas som jag förstått det, pga "albinism". Han är ju inte purung så det är ju ett tag sen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Gulanlaget i Sverige kommer antingen från Dragon, Regulator (morfar till Pompe) eller från den så kallade Bella-stammen.
Jag vet också att det finns någon häst från Dragons mödernelinje och från Regulators farmor (som färgen kom ifrån) som varit gula.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En pekpinne från moderatorn

Det är INTE tillåtet att länka till eller tipsa om annonser på detta forum!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

I Banquos fall fick han inte ens visas som jag förstått det, pga "albinism". Han är ju inte purung så det är ju ett tag sen.

Vem som äger hingsten, och vad han gör nu vet jag inte, men däremot vet jag att han såldes till USA för att användas i PalominoSportHorse-avel och köparna var fullt medvetna om att han var cremello, och det var därför han köptes, inte pga att han skulle godkännas för Halvblodsavel, det stog nämligen en artikel om honom i Palomino-News för många år sen när han var nyimporterad till USA.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vem som äger hingsten, och vad han gör nu vet jag inte, men däremot vet jag att han såldes till USA för att användas i PalominoSportHorse-avel och köparna var fullt medvetna om att han var cremello, och det var därför han köptes, inte pga att han skulle godkännas för Halvblodsavel, det stog nämligen en artikel om honom i Palomino-News för många år sen när han var nyimporterad till USA.

OK. Jag har bara läst på SWANAs forum och mailinglista iofs.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har ett sto f 88 efter Dragon som är isabell, hennes avkomma med Magini är också isabell och hennes lilla hingst (tussberget.se) är isabell så anlagen i släktet verkar väldigt stakt =)
Vad har du för stam på din?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Anlaget kan inte vara starkare på vissa individer.
Med en isabell har du alltid 50% chans på att få en gul avkomma om du betäcker med ickegul hingst :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Aldrig är ju en väldigt låååång tidsperiod:D
Jag kan inte heller se det hela som troligt inom nära tid att vi får en godkänd dubbelgul hingst i ASVH.

För hur stor är egentligen chansen att på de ytterst få dubbelgula som det kan födas om året inom rasen - att en av dom skulle ha så bra kvaliteer att duga som en godkänd hingst?
Oerhört små skulle jag säga.

Hur många dubbelgula med godkänd härstamning (för ston 3 led, för potentiella hingstar 4 led har ni sett. Jag som tillbringade mitt tidigare hästliv i Örebrotrakten där både Pegasus och Dragon stod till tjänst och det fanns mycket gult runt i kring har sett 3 dubbelgula, alla cremellos eller gulvita.
En Dragon-Pegasus, en efter Dragon med Gulla-Lill möderne (Bella stammen) och den tredje efter Dragon-Texas-Immer-Rosenkavaljeren, alltså möjligen samma möderne som Bernstein, men bara min egen teori.
Har någon här sett en dubbelgul på brun eller svart bakgrund hos halvblod, tror att det skall heta pärlvit och sotvit. Vore väldigt roligt att få se en bild i så fall.
Tyvärr tycker jag själv att gulvit är en "ful" färg, fördelen är ju att du med 100% säkerhet kan få gul avkomma. Men det är väl också den enda fördelen.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp