Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Skimmelanlaget iaf på gulvit är nog jättesvårt, kanske även på pärlvit och sotvit.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

I Westfalen i år ska det visas en skäckhingst. Han var riktigt cool.

Nr 49
DE 481 810161306
*06.03.2006, skewbald, 166 cm by Fürst Grandios / Rubinstein I / Goya
B.: Stutenmilchgestüt Schwarz, 82272 Moorenweis
E.: Sascha Hahn, 49565 Bramsche

Han finns på video på westfalenpferde.de
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hej,

Vi hade Cherie ( Chagall - Poppan ) som avelssto, hon hade en tidigare avkomma när vi köpte henne och fick 12 avkommor hos oss, den sista när hon var 25år. Ingen blev tigrerad, trots Silver King i stammen. Zommerglückchen efter Tolstoy blev gulbrun men övriga fick "vanliga" färger. Vi blev varnade för tigreringen när vi köpte henne eftersom den färgen hör ihop med råttsvans. Alla hennes avkommor blev bedömda klass 1 och vi har behållit Zarathustra e. Cortez för att ha kvar blodet från Cherie. Cherie blev 28 år.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hej,

Vi hade Cherie ( Chagall - Poppan ) som avelssto, hon hade en tidigare avkomma när vi köpte henne och fick 12 avkommor hos oss, den sista när hon var 25år. Ingen blev tigrerad, trots Silver King i stammen. Zommerglückchen efter Tolstoy blev gulbrun men övriga fick "vanliga" färger. Vi blev varnade för tigreringen när vi köpte henne eftersom den färgen hör ihop med råttsvans. Alla hennes avkommor blev bedömda klass 1 och vi har behållit Zarathustra e. Cortez för att ha kvar blodet från Cherie. Cherie blev 28 år.

Men det måste ju ha varit en okunnig säljare då, tigeranlaget syns alltid om det finns. Så om hästen inte var tigrerad så hade den inte anlaget. Och en häst kan inte få "råttsvans" utan att också få prickarna, det hänger ihop. Var hästen inte prickig fanns det alltså heller ingen risk för att hon skulle ge sina avkommor råttsvans. Poppan var tigrerad, men inte homozygot. Uppenbarligen ärvde inte Cherie tigeranlaget då.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Okej tack för svaret.

Jag blev bara lite fundersam när det gällde min två-åring. Hon är brun (svart man och svans) men hennes bruna färg är leverfärgad (har aldrig sett en sådan nyans tidigare) men hon är väldigt gul vid ljumskarna och en bit neråt på benet.

Jag har för mig att det inte finns någon guling i hennes stam, men man blir ju alltid fundersam när man ser en färg man inte har träffat på förut. Hon är Akribori-Torbolt-Lansiär-Celcius-Utter.

Synd att jag inte har något nytaget kort på henne. Skall se om jag kommer ihåg att ta med mig kameran nästa gång jag skall till Lillan.

Mvh

Tora

Jag trodde celsius var e,Regulator som var e, Dragon eller ar jag helt fel ute? for da borde hon val ha gulanlaget...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag trodde celsius var e,Regulator som var e, Dragon eller ar jag helt fel ute? for da borde hon val ha gulanlaget...

Du är helt fel ute;)

Pompe var e Celsius - Regulator och fick gulanlaget från Regulator.

Dragon var e Gaspari - Lansiär - Largo - Humanist - Goldonkel u varmblodigt sto från Vilands härad, och där har det spekulerats om ifall färgen kom från Goldonkel eller det varmblodiga stoet.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*

Jag kände en halvblods valack som var isabell och efter att ha läst lite i den här tråden så blev jag väldigt intresserad av vart hans gulanlag kommer ifrån. Har kollat på blup.se men hans mamma lever inte och färgen är då bortplockad.

Han själv lever tydligen fortfarande iaf :)

Här finns hans stam:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/89587-tirocco-swb
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tack :laugh: Kunde inte se Pegasus färg på Blup, men du kan väl allt i huvudet antar jag :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Pegasus är en av de få gula hingstar som varit godkända i svensk halvblodsavel. Han har Regulator till mormorsfar och fått färgen därifrån. Regulator fick färgen från sin far Likör som var född gul. Likör fick färgen från sin mor Giletta som i stamboken bara står som skimmel men som måste varit född gul. Likör hade även minst ett helsyskon som var gult.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vad kul att få veta!

Blup har många luckor i denna stam verkar det som. Likör står med okänd mamma. Och om man klickar på hans pappa så kommer det upp okänt namn och avkommor från 1930 till 1996 :crazy:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har ju gamla stamböcker som jag har som kvällslektyr;)
Just gulanlaget tycker jag är intressant och har följt vissa grenar i generation efter generation.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det där är old news ,i år blir hans 3:dje säsong i avel och det finns minst 1 uppfödare här i landet som väntar föl efter honom.Tyvärr har han inte stått på EU station tidigare,dock funnits tillgänglig via FAI.
Jätte trevlig hingsthållare som tala engelska om någon är intresserad.Hans blodslinjer är ju suuuuuuuuuuuuuuuper.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Varför säger ingen något då?! :O Haha, men lite kul om det dyker upp gula mer och mer!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det är väl en gul anmäld till bruksprovet i år också. Hoppas han kommer och är bra nog att gå igenom.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vi ligger väl före på dressyrsidan ännu? Mr Bean gick ju iaf världscupen! Tävlingsmässigt tänkte jag åtminstånde! Och Ravell gick väl Ungdomsklasserna utomlands också?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp