Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Intressant! En gulbrun E svart hingst och U brunt sto... :angel:
Mamma Comtesse måste vara reggad med fel färg eller hur? Undrar hur många "bruna" hästar det finns, som egentligen är gulbruna...

4 av 5 avkommor står som gulbruna, en har t.o.m.bild (Hot Shot) den är klart gulbrun. Tyvärr är det alltför vanligt att färgen blir fel just vad det gäller gulanlag. Har även sett gulbrun angiven där det inte finns en chans att hästen kan vara annat än brun, om härstamningen är korrekt, vilket den ju borde vara efter gjord DNA-typning. ID-kontrollanterna kanske borde förkovra sig i hur färgerna förärvs, så man tittar extra noga när man kan misstänka att något ovanligt är för handen. En bidragande orsak kan vara att fölen ibland inte ens har hunnit fälla fölpälsen innan de chippas och typas numera.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ska tydligen finnas en SWANA godkänd hingst som är gulbrun.. :) sa en kompis till mig!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Den är kastrerad och jag tror inte, efter att ha träffat fler från samma mamma/mormor, att ridbarheten är så hög på den...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tänk om någon ville få en sådan godkänd i ASVH och kanske stationera här...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Man kan ju använda den fastän den inte är gdk i ASVH, går att regga utomlands, hingstens förbund kanske godkänner sv.hbl.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

För att just han ska kunna bli godkänd av ASVH måste reglerna ändras. Hans möderne består av raser som hittills aldrig varit godkända.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag funderar om vi tänker på samma? För den jag tänker på är halvbror med Berstein (=mamman är elit) och pappan är don schufro. Jag kan tänkta mig tråkigare stam. :p
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Bacharach 9063 (e. Don Schufro u. Bristol Cream 13548 ue. Kew Gardens xx) som godkändes 2005 är kastrerad.
Bacharach01.jpg


Catapult Reviére (e. Cagliostro u. Tiara Reviére ue. Turban Rose) som godkändes 2010 är kastrerad.
catapultreviere01.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Aha! Men den är också kastrerad... Hade inte den i bakhuvudet alls eftersom jag visste om att den var kastrerad för flera år sen. Den andra gula är nyligt kastrerad.

Som kuriosa kan jag ju berätta att den andra gula enbart såldes på sin färg över vattnet! :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tänkte direkt på B. Spontant hur många gula hingstar kan de ha där borta :angel:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tror det betalar rätt bra de där amerikanerna... Fast det är ju klart, har man råd att sätta dem på ett flyg har man väl råd att köpa ett föl med "rätt" färg också... :D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

kl

Man kan ju hoppas att denna är fin och visas fram så småningom http://www.blup.se/sv-SE/horses/227646-nickelback-sl-swb

Bacharach såldes och var ämnad som avelshingst, men han var tyvärr ej fertil därav är han kastrerad. Det finns en släkting till honom däröver som är cremello, dock ej godkänd i SWANA, Banquo, f.94, e. Bernstein-Ganesco-Gaspari-Immer som betäcker inom färgaveln, så där finns det gott om den färgen.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp