Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, jag vet, hon har väl betäckt med honom redan i år utan att få dräktigt?

Ja, han ska visas fram ;)
När/var/hur och för vilka är väl inte spikat än, det får tiden och hans utveckling avgöra. Men siktet är inställt på bruks -13, men vägen är lååång dit :angel:

Kan tillägga att han har det underbaraste mildaste temperament som finns!:love:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Av de avkommor som registrerats på blup kunde jag inte hitta en enda fuxbaserad avkomma, så sannorlikheten är rätt stor att han har två svarta anlag. Han kan själv alltså enbart lämna ifrån sig svart om det stämmer.
Under förutsättningarna att mamman bär gult kan det då bli gulsvarta, och har hon aven agouti så kan där bli brunt och gulbrunt. Men några fuxar eller isabeller bör det inte kunna bli om det nu stämmer att han har två svarta anlag.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Redan när han kom till Sverige stod det på ägarens hemsida att Sir Oldenburg inte lämnade fuxar.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Så kan det ju mycket väl vara. Jag hänger inte med i svängarna på den fronten då jag inte direkt håller på med varmblodsavel själv och inte riktigt vet vad som bekräftats eller ej. Kollade därför upp bäst jag kunde för att svara på kommentaren.

Men som sagt, då är ju svaret utan tvekan att han enbart lämnar svart! Ska det sen bli gult eller brunt så får stoet stå för den biten.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Av de avkommor som registrerats på blup kunde jag inte hitta en enda fuxbaserad avkomma, så sannorlikheten är rätt stor att han har två svarta anlag. Han kan själv alltså enbart lämna ifrån sig svart om det stämmer.
Under förutsättningarna att mamman bär gult kan det då bli gulsvarta, och har hon aven agouti så kan där bli brunt och gulbrunt. Men några fuxar eller isabeller bör det inte kunna bli om det nu stämmer att han har två svarta anlag.

Ja precis, det var det jag skrev. :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tycker också att den är jätte fin!
Hade jag letat så hade jag kollat på den direkt ;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja precis, det var det jag skrev. :)

Haha, ja du får ursäkta - min hjärna la till ett osynligt frågetecken efter din kommentar. Hjärnan i fråga är uppenbarligen inte alltid sammarbetsvillig om man säger så, så med det där extra, icke existerande frågetecknet så tolkade den din kommentar som en fråga istället för ett klargörande. Såg ju nu i efterhand att det uppenbarligen inte fanns något frågetecken där!
Så mitt och min jäkla dysfunktionella hjärnas fel helt enkelt!:P
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har ett halvblod som är isabell! Inte av nån absolut toppstam, men har härlig ridbarhet och har fått bra betyg (iaf 7 eller 8 varje gång) på sina gångarter på de tävlingar som vi varit på. Super kul tycker jag! Väldigt längesen jag såg någon annan med en guling dock...Så hoppas du hittar nån!

född 05
Shogun - Mackay (isabell)
Längre bak finns gulanlag från Pegasus.

sharon4.jpg


Bjrneborg110827011.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

OT men jag blev nyfiken...varför har mamman raskod 10? (Om jag nu tittar på rätt häst) Den koden är väl för "specialras" men hon är ju halvblod enligt stammen=borde ha raskod 04. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Morfar är inte godkänd, det är kanske därför?

Jag tycker inte det är så ovanligt med gula dressyrhästar, antingen från Bella-stammen, eller också har de Pompe en bit bakåt i stammen. Gula hopphästar har jag däremot inte sett särskilt många av, men det borde finnas några gula Dragon-ättlingar på hoppbanorna gissar jag? Nån som känner till nån?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Morfar är inte godkänd, det är kanske därför?

Jag tycker inte det är så ovanligt med gula dressyrhästar, antingen från Bella-stammen, eller också har de Pompe en bit bakåt i stammen. Gula hopphästar har jag däremot inte sett särskilt många av, men det borde finnas några gula Dragon-ättlingar på hoppbanorna gissar jag? Nån som känner till nån?

Jag har ett sto inköpt i år för avel och lättare ridning.

Gulbrun e Quite Easy - Stanford - Dragon.

Så förhoppningsvis kommer det komma ngn gul avkomma här hos oss.

Hon har en son född 08 e Camaro M som är gulbrun. Kommer troligen ut på banorna.
Nu har hon bra stam och trevligt möderne så färgen är enbart en bonus.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Löjtnantshjärta tävlade väl hoppning också. Fast ingen start i Sverige senaste året typ. Även där är Dragon den skyldiga ju.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Toyboy som jag nämde tidigare har en helstorasyster som är isabell och hon har varit ute på någon pay and jump i hoppning och är nu såld som hopphäst så vi får väl hoppas att vi får se den gula faran på banorna i norr ;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

OT men jag blev nyfiken...varför har mamman raskod 10? (Om jag nu tittar på rätt häst) Den koden är väl för "specialras" men hon är ju halvblod enligt stammen=borde ha raskod 04. :confused:

Var tvungen att gå in och kika och det har säkert något att göra med att mormorsmor är reggad i ASVH betäckt med fullblodshingst som ej är godkänd av asvh mormor som föddes av den kombinationen är sedan inte reggad av asvh.
Så mamman är så att säga undan ett sto som inte tillkommit på "tillåten" väg och inte är registrerad i asvh, blir säkert någon vurpa där i hur det blir accepterat eller inte trots att hon enbart har "rätt" raser i sig. Men håller med om att det ser knepigt ut.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Okej, ja det kan ju vara en förklaring...verkar tjorvigt, den borde väl stå som halvblodskorsning egentligen.
Jag har hittat en till häst med "fel" ras men det blir en ny tråd av det...:D
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det kanske är så att mamman är reggad palomino i Danmark, det borde ge raskod 10 avkomma.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Puttar upp tråden med barndomsminne för min del.

Denna hästen http://blup.se/sv-SE/horses/11029-malta gick på sommarbete bredvid mina föräldras gård tillsammans med sina avkommor födda 88 och 89. Avkomman f 88 var fux (riktigt, riktigt röd) men avkomman f 89 var isabell. Tyvärr gjorde aldrig dessa hästar något, de reds knappt in och de finns inte längre, men gulanlaget borde ha ha efter Pegasus..?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Troligen från Pegasus men Likör 149 som finns längre bak i stammen var skimmel född gul. Hans son Regulator 211 var morfar till Pompe 401 som lämnade många gula avkommor.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Boendeekonomi är jättekul!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp