Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*

Tänkte bara tipsa om att denna troligen kommer dyka upp som tillgänglig hingst om några år om planerna följs! :)
http://blup.se/sv-SE/horses/236854-axell-goldstein-swb

Godkänd i vilket förbund? Vad har mödernet gjort? hittar två B-prem i första två leden men orkar inte undersöka närmare just nu.

Men hos en avelshingst vill de flesta ha extra bra möderne! Såvida man inte bara avlar färg då.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hingsten är ju född 2011, så lär knappast vara godkänd än i ngt förbund.
Vill man avla på färg så får man väl göra det, endast uppfödarens egna plånbok som blir lidande. Av erfarenhet vet jag att gulingar (häst/ponny) alltid är mkt lättsålda.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*kl*

Tänkte bara tipsa om att denna troligen kommer dyka upp som tillgänglig hingst om några år om planerna följs! :)
http://blup.se/sv-SE/horses/236854-axell-goldstein-swb
och enda kriteriet för att sätta den i avel är att den har gul färg?
Jag menar, eftersom det redan nu är bestämt att den ska bli avelshingst.

Visst kan man avla på färg, men det är så oerhört tråkigt när man inte tar hänsyn till övriga egenskaper också. Det är därför man så ofta ser exteriört undermåliga hästar i roliga kulörer. :crazy: Oavsett ras.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hahaha, vart har jag skrivit att det är bestämt?
Det står troligen!
Han har hittills visat fina gångarter och därför har ägaren stora förhoppningar på honom.
Han kommer så småningom visas och framtiden får utvisa om han blir ett bra hingstämne men som sagt förhoppningarna är att han ska bli avelshingst.

Till övriga så kan jag meddela att jag kan väldigt lite kring (läs typ inget) runt halvblodsavel och därför vet jag inget kring hans bakgrund direkt utan ville visa honom för er som vet hur man utläser infon där! :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hingsten är ju född 2011, så lär knappast vara godkänd än i ngt förbund.
Vill man avla på färg så får man väl göra det, endast uppfödarens egna plånbok som blir lidande. Av erfarenhet vet jag att gulingar (häst/ponny) alltid är mkt lättsålda.

Med frågan så syftade jag på vilket förbund han ska visas för. Tillgänglig som hingst trodde jag syftade till att han skulle vara i allmän avel.:)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

I dessa internationella tider finns en hel del olika avelsförbund att visa honom i om ägaren så önskar. Att tro att ASVH är enda saliggörande numer är nog lite väl naivt. Vi lever numer i en internationell värld även om många vägrar att inse det.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tråden handlar ju om gulanlaget inom SWB så då är det ju av intresse att veta om han skall visas inom ASVH eller inte om han ska visas som hingst.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

I dessa internationella tider finns en hel del olika avelsförbund att visa honom i om ägaren så önskar. Att tro att ASVH är enda saliggörande numer är nog lite väl naivt. Vi lever numer i en internationell värld även om många vägrar att inse det.

Du behöver då inte klappa mig på huvudet o tala nedlåtande när du inte ens läst min fråga ordentligt.. Som Farle skrev handlar det om gulanlaget hos hbl hästar i sverige och de förbund som de ska vara godkända hos samt dessutom gå med riktigt bra reslutat hos där räcker det inte att bara vara vackert gul. Jag undrade vilket förbund, kanske de tänkt köra honom utomlands för 70 dagars, han ev skulle visas hos och vad mödernet gjort. Jag ställde frågan för att jag tycker att det är intressant att veta.

Om man småhintar om att det ev kommer finnas en avelshingst tillhanda med en , för rasen, ovanlig färg så får man allt tåla att man får frågor.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ägarens tidigare hingstar har verkat i (danska?) palominoförbundet. Jag skulle misstänka att det är där denna har störst chans att hamna som hingst också.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

KL
tänkte få liv i den här intressanta tråden igen.
Har ju alltid varit helt säker på att mitt sto inte haft några gulanlag (hon är nämd tidigare i tråden u. Polygon (gulbr e. dragon)
Men när jag ser första fölet fött hos oss så börjar jag fundera, han har konstig brunfärg, är ännu gulare i färgen nu än på bilden. Vad tror ni är han bara brunbrun eller finns det något gult där? Inga gulanlag på pappans sida.
ricky3.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vet du vilken färg Polygon hade? (det står kanske tidigare i tråden?)
Ingen av hennes avkommor på blup är ju gula.

Jag tycker det ser ut som en vanlig brun.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hon var gulbrun, alla avkommor efter henne är bruna eller fuxar. Men gulanlag kan ju vara lite trixigt. Mitt sto har fått två föl till men dom är mer normala i brunfärgen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

På vilket sätt tycker du att gulanlag är trixigt?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Många hästar kan ju se bruna ut, vara reggade som bruna och sen ploppar det fram en massa gulingar efter dom. Tyckte inte alls att det här fölet såg gult ut över huvud taget men han blir konstigare och konstigare i färgen för varje gång jag ser honom (är såld). Nu ska stoet med största sannolikhet inte ha mer föl så det spelar inte så stor roll men jag tycker färggenetik är väldigt spännande.
Hittade en nyare bild, misslyckad men man ser färgen bättre.
100925_017.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det går ju alltid att DNA-testa om man vill veta säkert.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Visst kan det vara så, samtidigt som det också kan vara tvärtom. D v s hästar ser gula ut men saknar gulanlag.

Har själv ett sto efter Ceylon som är gul på undersidan av kroppen i sommarpälsen och flera har genom åren frågat om hon är gul. Det är hon inte.
Hon har en avkomma efter Lambourgini som har precis samma färg som din uppfödning och den är inte heller gul.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Visst är det så, hade ju aldrig funderat om jag inte visste att hon hade gulanlag i stammen, förmodligen är hon brun då hon är e. Rastell som knappt lämnat någon annan färg än brun (homozygot?). Hade hon varit yngre kanske man tagit dna prov.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hm, vem vet -vi kanske får en gul godkänd hingst om några år?
(tänker på den gula som vann fölchampionat förra året). Det hade varit roligt :)
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp