Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Banquo hade väl aldrig fått visas pga. färgen? Det var ju på den tiden som cremello fortfarande ansågs vara albino. Mamman Bellis har faktiskt lämnat en avkomma som gått svår klass och en som gick bra på kvalitets. Verkade inte gå att få dräktig sista åren tyvärr!
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Bellis finns inte längre, hon ägdes sina sista år av en god vän, och hennes dotter Brownie som går svår dressyr bor granne med vännen, så jag känner till dessa hästar. Jag har själv tagit ett par föl på Bellis helsyster, Barbarella, så stammarna känner jag också till väl. Bellis var isabell, Barbarella skimmel och annan helsyster, Blaze, är isabell. Alla tre har lämnat isabellavkommor, Blaze lever fortfarande. Banquo är enligt uppfödaren inte framvisad för SWANA, de som köpte honom skulle ha honom till egen tävling/ridning och betäckning i färgavel så det fanns nog inga planer på att visa fram honom i SWANA vad jag vet. F ö så var Brownie också beställd till over there, men när hon blev brun så ville de ej ha henne dit, därav fick hon sitt namn. Som kuriosa har vännen ett annat gulbrunt sto ur samma stolinje e. Bocelli, Belicia, så där kan de gula generna föras vidare. Dock står Belicia som mörkbrun, men hon är gul i flankerna och på mulen, och det syns ännu mer på sommaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Banquo hade väl aldrig fått visas pga. färgen? Det var ju på den tiden som cremello fortfarande ansågs vara albino.
Han är ju född 1994, inte trodde man väl att det var albino så sent? Dessutom står han som isabell i blup.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tror faktiskt det hängde kvar ända in på 2000-talet. Rätt nyligt som färgen fick en benämning också, blåögd gräddvit.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Enligt Goldsteins uppfödares hemsida så ska han visas fram om han utvecklas rätt! Tror uppfödaren finns här på bukefalos också!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Enligt Goldsteins uppfödares hemsida så ska han visas fram om han utvecklas rätt! Tror uppfödaren finns här på bukefalos också!

:D
Det stämmer att Goldstein är såld med planen att visas i både Oldenburg och Sverige om han håller måttet. Han fick vid fölvisningen 998898. Han har tre bra gångarter och den fina skritten blev jag extra glad över då det är moderns sämsta gångart + att Sir Oldenburg själv inte heller har så bra skritt.
Kruxet är att Goldstein KAN bli i minsta laget. Han stannade till i växten ett tag på senhösten... Men han har en modern sporthästtyp och är ädel med utstrålning och så gulbrun såklart ;) .

En annan spekulant som ringde mig ang Goldstein hade också ringt och pratat med en ur dåvarande AVN, en annan svårklassryttare/hingsthållare samt en annan högt uppsatt person inom avelsbiten. De poängterade visst alla tre att det som kunde sätta käppar i hjulet var just FÄRGEN om han skulle tas fram för godkännande. De är visst inte så intresserade av att ta in den gula färgen...
Detta tyckte både jag och spekulanten lät konstigt.
MEN, AVN-personen kom fram till mig på riksföl och gratulerade för Goldstein och visade sina noteringar som denne skrivit från läktarplatsen. Så h*n tycker samtidigt att Goldstein var ett fint föl.
Träffade på samme AVN-person häromveckan under en kurs och h*n frågade mig då till vem Goldstein såldes, så visst är det ett föl som är av intresse för denne person. H*n poängterade också att Sir Oldenburg lämnat bra avkommor med längre linjer.

Så jag sitter såklart här hemma och håller tummarna på att allt går vägen i framtiden. Först skall dock hans gula äldre halvsyster gå treårstest i maj samt den tvåårige brune halvbrodern visas på rådgivande.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Och med världens bästa pappa;)

Jag såg Bronze av Ena på fölvisning och det mesta på honom var väldigt rätt och så var han väldigt söt:love: skulle vara roligt om han lyckades hela vägen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vilket trevligt sto, hon lämnar i princip bara gula efter sig :p Ska den visas fram eller vad är tanken med denna?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Ja, hon förärver sin färg starkt :-)

Och ja, planen är nog att han ska visas fram.
Googla han namn så går du nog upp ägaren/ uppfödarens FB sida där det står mycket mer info om honom, hans stam och syskon.

Jag har ridit in hans helstorasyster, en helt fantastisk häst måste jag säga! :-)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Nyfiken fråga. Läste i en annan tråd att Sir Oldenburg inte lämnar fuxar. Hur kommer det sig att det kan bli en gul efter honom? Trodde att gulanlaget och fuxanlaget var lite snarlikt, men är jättedålig på detta med färganlag :crazy:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

De är inte det minsta lika;)

Grejen är att alla hästar i grund och botten är fuxar eller svarta (enkelt uttryckt iaf). Antingen har de två fux-anlag och blir då fuxar, eller så har de två svarta anlag och blir då svarta i grunden. En sådan häst kan inte lämna fuxar. De kan också ha ett svart och ett fux-anlag vilket även då get en till synes svartbaserad häst som teoretiskt kan ge både fuxar och svartbaserade avkommor.
Sedan finns äver Agouti som "gör om" en svart häst till en brun, men brunt och svart är alltså "samma" bottenfärg.

Gult däremot är ett anlag som kan lägga sig på samtliga färger och verka genom att bleka rött pigment. En svart häst syns det därför knappt på just pga bristen på rött pigment, men en häst som har rött (tex brun eller fux) kommer blekas och få en gul ton).

Nu var det här väldigt förenklat och det finns en del detaljer som man kan tillägga, men snabbt och lätt är fux alltså ett av de anlag som tillsammans med svart alla hästar har, medans gult är ett anlag som mera lägger sig ovanpå befintlig grundfärg och "späder ut" den.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tusen tack för snabblektionen! Lite som "Klartext", lättförståeliga nyheter på radion 18.00 ;) Just vad jag behöver. Tittade in på färgtråden och den är lååång nu.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Haha, säga vad man vill, men Klartext är ett grymt underskattat program! Åker man bil vid den tiden är det inte sällan som det åker på ;)

Nåväl, hoppas du blev lite klokare!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hon skall ev betäckas medCream On Top. Känner nya ägaren till stoet och vet att hon funderar på den.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Så med andra ord kan Sir Olderburg inte lämna isabeller, bara gulsvarta eller gulbruna.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp