Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Och vad skulle nackdelarna vara om det bara finns en fördel?

Eller kan det vara så att en bra häst har ingen färg?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror Dark Ronald syftade på att de flesta inte anser att cremellos är speciellt vackra, men det finns ju en stor fördel med färgen ändå.

Alltså, det syftade nog enbart till färgen, sen klart man måste se till individen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

är så sugen på en cremello :d
vad kan en sådan lämna för färger med svart, brun, och mörkbrun?
finns det nån sida som man kan kolla detta på?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag tror Dark Ronald syftade på att de flesta inte anser att cremellos är speciellt vackra, men det finns ju en stor fördel med färgen ändå.

Alltså, det syftade nog enbart till färgen, sen klart man måste se till individen.

Rätt tolkat, tycker inte det är en vacker färg. En guldglänsande isabell med gräddvit man är ju mums, eller en snygg mässingsfärgad gulbrun med fina svarta accenter. Men det får inte bli för mycket av varan, då blir det blaskigt och urblekt.
Dessutom den enda halvblods cremello jag sett i någrolunda vuxet tillstånd, 2-3 års ålder, var mycket ljuskänslig och väldigt utsatt för insektsangrepp. Den ljusa färgen verkade dra till sig ohyra ungefär som en nattlampa. Den mycket erfarne uppfödare som hade denna, brukade förbarma sig då och då, och ta in djuret så det fick vila ut. Den gick i en flock med unghästar i alla tänkbara färger men denna hade större problem än de andra.

Ingen annan som har erfarenhet av dubbelgula?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

är så sugen på en cremello :d
vad kan en sådan lämna för färger med svart, brun, och mörkbrun?
finns det nån sida som man kan kolla detta på?
Man kan t.ex kolla i färgtråden som finns här, hittas via den nålade regeltråden! :idea:

Annars - cremello, eller på svenska GULVIT, lämnar alltid ett gulanlag till avkomman och ett fuxanlag (perlino/pärlvit ser likadan ut men brun grundfärg).
Med svart, brun och mörkbrun kan det bli isabell, gulbrun, mörkgulbrun och gulsvart.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

*Knapplån*

Vilken spännande tråd, får plöja igenom den när jag få tid.

Har ett gulingsto f-91 San Quintero xx-Utrillo-Dragon
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jodå. 12års erfarenhet av en vars enda problem var melanom, som de inte skulle kunna få... Och så hände ngt på slutet, fick fång när hon var högdräktig :(
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jodå. 12års erfarenhet av en vars enda problem var melanom, som de inte skulle kunna få... Och så hände ngt på slutet, fick fång när hon var högdräktig :(

Detta låter väldigt intressant, hur såg den ut färgmässigt, var den gulvit (cremello) eller kunde den ha varit någon av de andra dubbelgula färgerna.
Jag har inte klart för mig hur pass tydlig skillnaden kan vara, därför vore det roligt att se ett foto. Hur manifesterade skimmelfärgen på det dubbelgula?
De gulvita borde ju ha minimal mängd melanin, med sin skära hud, men har ju samtidigt dåligt skydd mot UV strålning.

Den jag beskrev tidigare i tråden hade också skimmelmor och ingen hade nog tänkt tanken att ett blekanlag fanns, eftersom stoet var inköpt som vuxen och normalt avskimlad för sin ålder, den hade dock ljusare ögon än man normalt ser hos en skimmel. Men detta var sådant man började lägga märke till efter det väldigt ljusa fölet fötts.

De andra två dubbelgula fölen jag sett, där fanns inget annat alternativ än gulvit, eftersom båda föräldrarna var isabeller.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En dubbelgul är ju blåögd? Så hur skimmel den än är så syns det ju på ögonen att den är dubbelgul under det vita?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Waliant som nyligen sålts till Norge är ett sv.halvblod som har lämnat mycket gult
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Waliant som nyligen sålts till Norge är ett sv.halvblod som har lämnat mycket gult

Han har inget gulanlag om det är Waliant 945 du menar. Har han betäckt gula ston så kan han få gula avkommor, men anlaget kommer från mödernet där.
Han kan inte själv ge blekanlag vidare.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En dubbelgul är ju blåögd? Så hur skimmel den än är så syns det ju på ögonen att den är dubbelgul under det vita?

Att dubbelgul blir blåögd där hänger jag med, men hur manifesteras skimmel färgen, endast genom genotyp eller kan man se det. En skimmel har ju normalt mörkhud, medans den dubbelgula är mycket ljus. Blir den äldre dubbelgula med skimmelanlag helt vit?
Väldigt nyfiken på hur det kan se ut.

Ingen med erfarenhet av pärlvit eller sotvit?
Det fanns ju några bilder på Morgan sidan som det länkades till, men vore intressant att höra om hästar där man känner till stammen lite bättre.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Förresten så hittade jag ett gult sto i senaste stamboken som inte hade någon av gulförvärvarna i sin korta stam! Pappa fux, morfar och mormorsfar skimlar som aldrig gett gulanlag till några andra avkommor.
Tyvärr fick hon bara hingstföl:(
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Om man åker till Tyskland med sitt fuxfärgade halvblodssto och betäcker med RFF The Alchemist xx, får hästen gröna papper i Sverige då? Bara en fundering.. :D

Har ännu en fråga, denna gällande knabstrup. Kanske lite OT, men ändå. :) Kan man inte få en knabstruphingst godkänd i ASVH för att styrka tigeranlaget i våra kära halvblod? Eller kan man betäcka med en knabstrup och registrera som halvblod i ASVH? Kanske vore det då en korsning som inte skulle få gröna papper? :confused:
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

En korsning kan aldrig få gröna papper. Knabstrup är inte en godkänd ras av ASVH så en korsning knabstrup/halvblod kan visserligen reggas i ASVH men med grå papper och inte raskod 04.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp