Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tänkte bara visa nytagna bilder på vårt gula stoföl!
aug-071.jpg

aug%20-07.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Eftersom du ber så snällt.;)

Men vet du vad, jag har rört till det lite:o, det finns förstås två Mirabella i familjen.
Gulla-Lills dotter Mirabella 5129 fick endast 9 föl och 1 stambokssto (Mide-Bella 6874), som i sin tur endast fick två föl! Men ett av dessa var Belle-Amie 6873 som har sett till att säkra den grenen (4 stamboksförda ston av 10 föl).
Den andra Mirabella är Mona Bellas barnbarn Mirabella 7900, som fått fram 5 stamboksförda ston av 13 föl.

Mona Bellas döttrar:
La Bella 6300
Xochil 7269
Ulla-Bella 7084
Pia Bella 8994
(:love:upphovet till mitt Bella-intresse)
Dessa 4 ston fick sammanlagt alltså 41 föl, varav dessa stamboksförda ston:
Bellina 6890
Bellona 8584
Filippa 8547
Viktoria 9449
Niccolina 9428
Epona 10045
Xandra 14781
Mirabella 7900
Chie-Bella
(stamboksförd i Finland)
Anna Bella 9552
Nep-Bella 11309 (andra skälet till mitt Bella-intresse)
Pal-Bella 11310
Ne-Bella 11930
Nobella 14877
Bellou 17167
Dessi Bell 18942
Tara-Bella 19859

Belize (skulle förmodligen ha blivit stamboksförd om hon inte dött vid 4 års ålder, hann få ett stoföl i alla fall som i sin tur stamboksfördes)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Mona Bella är största grenen och det är nästan bara hennes ättlingar som finns här omkring (utom en viss häst ute på Ljusterö förstås;), för hon tillhör Anna-Bellas gren).

Jag gissade nästan att det låg till så;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har träffat en guling som tillhör det där.
Belizza som är undan Bella-Mie.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Oj, vad kul! Jösses vad många hästar.. Jag har ju bara kikat på All-Breed och där finns ju inte alls många.

Sen bor jag väl i fel ände av landet för Bellahästar, tyvärr.

Vet du förresten om det bara är isabellerna som heter något med "bell"? För några heter ju helt andra namn, som Filippa och Viktoria. Eller har det inget med färgen att göra?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Hade hon självlockig pannlugg?
Ljus isabell med bläs och tre vita ben?
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har väl sagt att det finns ytterligare en Bella-häst på ön? Efter As de Thurin och från Mona-Bella-linjen?

Min pappa som är galen i allt som är gult blir så glad varje gång han ser henne på sina promenader;)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Pannluggen tänkte jag inte på, men resten stämmer! :D
Hon är, eller var iaf ute på saluannons för tre veckor sen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men det är samma som jag pratar om. Riktigt fin. Ägaren har ju en till AdT-avkomma, en av de ska säljas om de inte gjort det redan.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det hade med färgen att göra ibörjan, men inte lika mycket nu.

Jag som då har ett register över stofamiljen (vaddå insnöad:angel:) vet om 563 st Bella-hästar (totalt sett från det stofamiljen uppstod 1927 i och med Gulla-Lill föddes) och av dessa vet jag är 124 registrerade isabeller.

Har dock inte riktigt koll på hur många levande ättlingar till Gulla-Lill som är isabeller.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har väl sagt att det finns ytterligare en Bella-häst på ön? Efter As de Thurin och från Mona-Bella-linjen?

Min pappa som är galen i allt som är gult blir så glad varje gång han ser henne på sina promenader;)

Jo, det har du. Men jag minns inte om du nämnde något namn i sammanhanget.
Är det Beauty Bella då tro, gulbrun med bläs och vitt vänster bakben? e As de Thurin u Bella-Mie ue Falleur är hon.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Oj, vad kul! Jösses vad många hästar.. Jag har ju bara kikat på All-Breed och där finns ju inte alls många.

Det beror på att jag inte har lagt in alla jag har tillgång till. Hade tanken att göra det ett tag, men det kom alltid saker emellan.
Dessutom var tanken att jag skulle lägga in hästarna med foton (för av någon konstig anledning samlar jag ju på foton av Bella-hästar:angel:).
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Pia Bella 8994(:love:upphovet till mitt Bella-intresse)

Och mitt med!:love: Jag bodde granne med Pia Bella och köpte senare Nobella som föl. Här kommer en 'Historisk' bild på Pia Bella (längst till vänster) med 7 av sina avkommor samlade 1986!

piabella2_sjuavk_1986.jpg

Från v till höger:
Pia Bella 1967 - 1997 isab e. Chick u. Mona Bella
Bellman 1975 fux e. Vleuten**
Rebell 1976 isab e. Vleuten**
Bel Air 1979 isab e. Vleuten**
Nobella 1980 isab e. Vleuten**
Bellou 1982 fux e. Lombard
Nobell 1984 isab e. Herkules
Dessi Bell 1986 gbr e. Lambert (jag håller i grimskaftet)

Länk till större bild: http://i118.photobucket.com/albums/o85/Barabia/PiaBella_sjuavk_1986.jpg

Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vilken fin bild, Bia!:bow:
Såna vill jag se många av.:D

Titta, där är alla goingar! Usch, vilken nostalgitripp det blev. Har ju klappat på alla utom Bellou och Nobell.
Trevligt att få se Rebell och Bel Air igen. Och Nobella förstås, höll på att glömma henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tack allihopa, väldigt intressant läsning!

Tittade lite på de finska ättlingarna. Räknar upp dem ifall det är någon som är intresserad.

Chie-Bella har två avkommor som finns med på Sukuposti. Micro P-954 står som korsningsponny, black e.Fantast, en welsh sek. B. Hon har en avkomma, Silver Mickey, skimmelvalack efter okänd hingst. Sedan har vi Chansonette, halvblodssto e. Nico (Negus–Pimpernel–Opal), skimmel född fux. Inga avkommor.

Daffodil II e. Phaeton u. Svea Regina (u. Mirabella 7900) har inga avkommor i databasen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Tack för uppgifterna, kem (hade redan i för sig hittat Sukuposti, men det är kul för alla andra att läsa;)).
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag antog att ni "gamla rävar" hade koll, men tänkte att det nog finns en och annan som inte är fullt så insatt :)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

KL

Har Axells Marquis blivit avelsgodkänd?
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp