Är gulanlaget på väg att försvinna?

Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

rené flück har gulanlag tillbaka i hans avlesston. tror hans första sto heter curiosa (men kan ha fel, alla hanns hästar heter ju nått på cur! :rofl:) men kolla åt det hållet iaf, han har alltid nått till salu.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Avelsgodkänd kommer han väl aldrig att bli, däremot avesvärderad och tillåten för avel.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Enligt hemsidan är han godkänd med 79 poäng, men var står inte.

Antar att det är inom DPA eller liknande, men det står inget på deras hemsida heller.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Eftersom Marquis är efter en icke godkänd hingst kan han aldrig bli godkänd.

Avelsvärderad kan precis vilken hingst som helst bli.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Eftersom Marquis är efter en icke godkänd hingst kan han aldrig bli godkänd.

Men alltså, allt kretsar ju inte kring ASVH, det finns ju fler förbund som kan godkänna hingstar.. ;)

Och frågan var ju bara om han var godkänd, vilket han verkar vara, antar att det är i DPA.

För övrigt godkändes också Perlino E i samma förbund nyligen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Inte för halvblodsavel, där finns endast ASVH, och eftersom Marquis är ett svenskt halvblod härstamningsmässigt är det ASVH som ska godkänna honom om han ska bli en fullvärdig avelshingst.

Sen kan man diskutera vilka hingstar ASVH godkänner och varför, t ex förstår jag inte varför de vägrade godkänna Chabloon, men idag är ASVH den enda avelsföreningen för halvblod. Andra förbund har inte samma status hos SH.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men vadå fullvärdig? Frågar du DPA så är han säkert så fullvärdigt godkänd han kan bli.

Det jag menar är att det finns en värld utanför ASVH också, det är ingen övermakt vi talar om.

Även om jag också är medveten om att han inte ger gröna papper, men varför förutsätta att det är något mål för alla?

Vet till och med en del som vägra regga renrasiga halvblod i ASVH av principskäl, och då kan man ju bara tänka sig vilken status ASVH har bland andra raser. Inte speciellt hög alltså.

Här på Buke är det som att ASVH är någon världshärskare.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag utgår från SH som är huvudman för den svenska hästaveln.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men i SH lär det väl gå att regga avkommorna ändå.

Även om jag antar att de flesta kommer att regga dem i sitt förbund, DPA, eftersom det är de som godkänt honom.

Det som är det rätta förbundet för någon är inte det för alla..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jo, jag förstod att det inte kunde vara i ASVH han var godkänd. Det fanns inte så mycket information på hemsidan, utan stod bara att han blivit godkänd. Jag var visst lite för kortfattad i min fråga ;). Undrade egentligen vart han blivit godkänd.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Axell´s Marquis har blivit godkänd i dansk palomino. Anledningen till att det inte står med där ännu kanske beror på att pass osv nyss kommit dit o att det är på gång. Här kommer en bild på honom. Kanske inte den bästa.
th_IMG_1769-1.jpg
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Stog en guling i stallet före, Bell-caresse eller nått liknande hette hon,nån som vet om hon hör dit?? Tror hon var född -91.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Belle-Caresse e. Pontus (jag rider en häst e. Pontus förresten ;) )
u. Belle-Rose uu. Belle-Amie
Belle-Amie nämndes i ett inlägg här ovanför. Så ja, Belle-Caresse hör till Bellahästarna, Mirabellas linje. Hon har en avkomma, Belle-Rose II e. Anart, född 1995.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Men i SH lär det väl gå att regga avkommorna ändå.

Även om jag antar att de flesta kommer att regga dem i sitt förbund, DPA, eftersom det är de som godkänt honom.

Det som är det rätta förbundet för någon är inte det för alla..
Vad var frågan från början? Som jag har fattat det var frågan om gulanlaget var på väg att försvinna ur halvbloden. Om vi inte pratar om det så finns gulanlaget i shetland, russ, welsh mountain, welsh, welsh av cob-typ, new forest, islänningar, connemara. Någon mer ras? Ja, inom nordsvenskarna finns det och inom fjordingarna.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Vad var frågan från början? Som jag har fattat det var frågan om gulanlaget var på väg att försvinna ur halvbloden. Om vi inte pratar om det så finns gulanlaget i shetland, russ, welsh mountain, welsh, welsh av cob-typ, new forest, islänningar, connemara. Någon mer ras? Ja, inom nordsvenskarna finns det och inom fjordingarna.

Finns det verkligen inom new forest? Flaxfuxar har jag sett, men inga gulingar.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Okej som jag förstått det så finns det ett par GULA hingstar i sverige, men som jag förstått det så är de inte godkända för avel så avkommorna får gröna papper? Er diskussion är minst sagt rörig så förstod inte så mkt även om jag läst hela.

Perlino E - vad blir det för färg på papperna med sto med gröna papper? Eller det går bara att regga dem i tyskland som det står på hemsidan om honom?!

Just For Fun - Är han godkänd alls på något vis? Vad blir det för papper av detta?

Löjtnantshjärta - Vem e han? Såg bara att han gett gula avkommor men nån info om honom har ni inte gett..

Banquo - Samma sak där...

Men finns det inte tyska o holländska hingstar med gulanlaget? De är ju en enorm nation, någon måste väl va godkänd för sv avel? Eller?:cry:
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp