Sv: Adoption

Men om man helt blundar för de problem som en del adopterade har gemensamt & dessutom berättat om då är man inte godhjärtad. Bara jäkligt naiv.

Jag håller med. Givetvis får inte alla problem, men det är väl lika bra att ställa in sig på att behöva ge lite extra. Om sen allt flyter på som en dans så är ju det bara bra!

Förresten tycker jag gott man kan göra så med alla slags barn man väntar. Tycker inte de flesta att det är roligare att kunna känna "det här var lättare än jag trodde" än "det här blev svårare än jag trott"?
 
Sv: Adoption

Hmm...jag hoppas jag inte skulle ställa sådana frågor. Men jag skulle mycket väl kunna ha frågat om du nån gång varit i det land du är adopterad ifrån. Skulle den frågan oxå kännas kränkande för dig?
 
Sv: Adoption

*Har du träffat din RIKTIGA mamma

*Men vad snällt av dina föräldrar att ha adopterat dig,du har allt tur du

*Jaså var din bror din RIKTIGA bror?

Rent elaka kommentarer fick man väl mest som liten.

Jag delar de här erfarenheterna. Alla adopterade jag känner samt deras familjemedlemmar får de här frågorna regelbundet. Jag tycker dessutom att frågorna om RIKTIGA syskon/föräldrar/bryllingar samt kommentarer om TUR är riktigt elaka. Även om de inte avser att vara elaka.
 
Sv: Adoption

Nej,den frågan hade absolut inte varit kränkande, det är ju en helt vanlig fråga, samma som "när kom du hit" osv.

Det är mer när det kommer in på personliga saker det börjar kännas riktigt jobbigt som vad man tycker,tänker och känner och varför man väljer att hantera sin adoption på ett visst sätt. Många tror ju tex att alla adopterade söker febrilt i sin bakgrund och vill veta allt om biofärldrar,religion,språk och traditioner för att inte känna sig rotlösa osv

Jag har valt att lägga allt det där bakom mig,det anses väldigt konstigt tydligen :crazy:
 
Sv: Adoption

Jag delar de här erfarenheterna. Alla adopterade jag känner samt deras familjemedlemmar får de här frågorna regelbundet. Jag tycker dessutom att frågorna om RIKTIGA syskon/föräldrar/bryllingar samt kommentarer om TUR är riktigt elaka. Även om de inte avser att vara elaka.

Ja det är elakt, ofta kan man ju formulera om frågan så det låter bättre, tror dock inte många tänker på det i ren iver och nyfikenhet, har förstått att adopterade är väldigt spännande.

Har även hört att många adoptivföräldrar möts av samma frågor om "riktiga barn" och "anknytning" samt att det är stortsint av dem att kunna ta emot och älska ett barn trots att det inte är deras "riktiga".

Jag skulle tippa på att man adopterar av skälet att man vill ha barn, inte för att vara "snäll" undrar ens om man blir godkännd att få adoptera om man ser sig som "snäll" för att man adopterar.
 
Sv: Adoption

Jag skulle tippa på att man adopterar av skälet att man vill ha barn, inte för att vara "snäll" undrar ens om man blir godkännd att få adoptera om man ser sig som "snäll" för att man adopterar.

Rimligen, ja. Det är svårt att föreställa sig de hugade blivande adopterande föräldrar som lägger ut texten om sin godhet och snällhet för utredarna.

"Snällhet" lämpar sig väl på det hela taget bättre för att passa tex bästisens barn medan h*n gör något för sig själv en stund, än för det lååånga åtagande som ett eget barn är. Jag har aldrig lyckats vara snäll så länge i taget, och jag skulle tro att jag inte är ensam om det.
 
Sv: Adoption

Många tror ju tex att alla adopterade söker febrilt i sin bakgrund och vill veta allt om biofärldrar,religion,språk och traditioner för att inte känna sig rotlösa osv

Jag tycker det verkar som vissa familjer väljer att göra adoptionslandet till sitt andra hemland. Alltså att behovet inte kommer från just den adopterade personen, utan snarare från hela familjen.
 
Sv: Adoption

Ja,så tror jag det kan vara på många håll, mina föräldrar tog fram saker jag fått från barnhemmet när jag var yngre, var någon indisk alamanacka,mynt,karta och lite småsaker därifrån.

Min mamma har även frågat om jag vill resa dit någon gång så kan hon tänka sig att bekosta det, men jag var aldrig intresserad av det då.

Läser man på andra forum så ser man precis som du skriver att många föräldrar vill göra "hemlandet" till andra hemland så att säga, men jag tror det märks ganska snart när barnet kommer upp i ålder om han/hon är intresserad.

Har en kompis som alltid varit väldigt intresserad av hemlandet, hon åkte dit och träffade på sin biomamma av en slump och även syskonen som hon fortfarande får brev i från,själv vill jag inte rota i det känns det som nu,jag kanske är rädd att bli besviken eller något, jag vet faktiskt inte,men för tillfället känns det bestämt jättenej, har nog alltid varit lite som så att jag inte velat ha med saken att göra.
 
Sv: Adoption

En fertil person har ingen som helst rätt att kritisera vad en infertil person känner om adoption, efterson denna själv har kunnat skaffa barn.

Det har vi visst det.
Därför att adoption inte bara är en privatsak.
Utan det påverkar samhället.
Och framför allt det adopterade barnet.

Att ta ett barn ur dess sammanhang och flytta det till ett annat land.
Det handlar om barnet mest.
Och även om landet som de lämnar och landet som de kommer till.

Att som ofirvilligt barnlös sitta och leka martyr och hävda sin rätt både till att ranka barn i värdeordning och sin rätt att få andras barn.
Och detta utan att på något vis tåla kritik.

Det tycker jag är fel mot barnen.
Barnen angår alla.
Alla och allas barn angår alla.
Så därför så angår de infertilas adopterade barn mig.

Alla barn kommer så småningom att gå i samma skola.
Där blir barnens problem hela klassens problem.
Och därmed allas problem.

Och nej.
Jag tillåter inte mitt barn att bli en mobbare.
Bl.a. därför att det är dåligt för mitt barn.
Tydliga gränser om rätt och fel ger barnet den bästa möjligheten till en bra framtid.
 
Senast ändrad:
Sv: Adoption

Visst är det galet att vissa (även i Sverige) blir upprörda när de får höra att någon inte vill ha en relation med sin förälder! Jag menar, om någon frivilligt bryter ett så starkt band, då finns det nog en anledning.

*nickar*
Ja, absolut! Det tillhör ju de extrema ovanligheterna att ett barn till slut tar ställning och bryter kontakten. Det brukar inte handla om "småsaker" i såna fall.
 
Sv: Adoption

Du har träffat sådana människor, ändå utgår du ifrån att absolut ingen här eller någon som ännu inte adopterat fyller dina kriterier??????
 
Sv: Adoption

Att som ofirvilligt barnlös sitta och leka martyr och hävda sin rätt både till att ranka barn i värdeordning och sin rätt att få andras barn.

Fast det är ju ändå du som anser att det är att "ranka barn" att först vilja försöka den vanliga biologiska vägen och sen när/om det inte går adoptera istället?

Jag har inte sett att tex scarlettlady rankar barn. Det är du som påstår att den som väljer adoption när de inte kan få biologiska barn gör det.

För mig är det inget motsatsförhållande att först försöka få biologiska barn och om det inte går välja att adoptera. Jag ser det inte vare sig som rankning av barns värde eller att man som förälder älskar mer eller mindre pga biologiska band.

Det är nog så enkelt som du precis skriver: man vill ha barn. Barn är barn är barn. Och först gör man som de flesta: provar om det funkar "au naturel". När det inte går så vill man fortfarande ha barn. Inte f-n tänker de flesta adoptivföräldrar när de får sitt barn "jaja, det får väl duga... när vi nu inte kunde få biologiska barn".
 
Sv: Adoption

Jag undrar oxå. Någon skrev att man bara blir tilldelad ett barn, men jag såg ett program på tv om adoption, och där kunde man minsann välja kön. I alla fall från vissa länder. Jag tror till och med att man kunde välja ett icke fullt friskt barn, och då gick det snabbare.

Jag tänkte lagt till det med att man kan ansöka om att man är villig att även ta emot barn med någon sjukdom, men kön har jag aldrig hört att man kan välja. Någon som verkligen har adopterat kanske vill svara på det, vi kom inte så långt. Det kan ju vara olika regler mellan olika länder också.
 
Sv: Adoption

Det har vi visst det.
Därför att adoption inte bara är en privatsak.
Utan det påverkar samhället.
Och framför allt det adopterade barnet.

Det påverkar främst barnet och föräldrarna. Du ska inte bry dig om ifall någon adopterar lika lite som du har att göra med att någon får barn naturligt.

Att ta ett barn ur dess sammanhang och flytta det till ett annat land.
Det handlar om barnet mest.
Och även om landet som de lämnar och landet som de kommer till.

Jag tvekar inte att påstå att jag vet mycket mer än medelsvensson om just detta. Vilka erfarenheter har du om det? Personliga alltså, inte din grannes fasters kompis...

Att som ofirvilligt barnlös sitta och leka martyr och hävda sin rätt både till att ranka barn i värdeordning och sin rätt att få andras barn.
Och detta utan att på något vis tåla kritik.

Jag talar inte om min rätt, utan deras som mår dåligt av sin lott och inte orkar argumentera för sin rätt att adoptera mot de som tycker att de är elaka och själviska.

Det tycker jag är fel mot barnen.
Barnen angår alla.
Alla och allas barn angår alla.
Så därför så angår de infertilas adopterade barn mig.

Jag förstår att barnen angår dig, men inte tankarna och känslorna kring adoptionen. De angår dig inte ändå är det dessa du angriper. För jag vill verkligen inte tro att du är en sådan människa som inte vill ha hit barn från andra länder.

Alla barn kommer så småningom att gå i samma skola.
Där blir barnens problem hela klassens problem.
Och därmed allas problem.

Jag är lärare, jag vet hur viktig dynamiken i klassrummet är, men jag förstår inte varför det skulle bli problem i en klass bara för att någon är adopterad. Det har jag inte märkt något av.

Och nej.
Jag tillåter inte mitt barn att bli en mobbare.
Bl.a. därför att det är dåligt för mitt barn.
Tydliga gränser om rätt och fel ger barnet den bästa möjligheten till en bra framtid.

Där talar du emot dig själv. Det ska stå: Bl.a. för att det är dåligt för ALLA barn.
 
Sv: Adoption

Det är du som påstår att den som väljer adoption när de inte kan få biologiska barn gör det.

När man säger.
"Efter 10 IVFer gav vi upp med att försöka få ett biologiskt (eget) barn och adopterade i stället"
Då så har man ju redan rankat.
Man adopterar då för att man ger upp om att få "egna" barn.

Och detta uttalanden ser då jag som rankning.
Ja, jag är elak för jag vill ha min egna genetiska uppsättning i första hand. Ja, jag är en grym människa som ville adoptera om IVF inte fungerade.

Och här så rankar maken.
... men det ville inte maken. Han ville testa alla behandlingar forst.
 
Sv: Adoption

Du ska inte bry dig om ifall någon adopterar lika lite som du har att göra med att någon får barn naturligt.
.........
Vilka erfarenheter har du om det? Personliga alltså, inte din grannes fasters kompis...
Jag anser att man har rätt att diskutera och ifrågasätta sådant som påverkar det samhälle som man lever i.
Även utan egna personliga erfarenheter.
Precis som att barnlösa faktiskt får diskutera barn.
Och inte bara de med en personlig erfarenhet av att vara förälder.

Jag talar inte om min rätt, utan deras som mår dåligt av sin lott och inte orkar argumentera för sin rätt att adoptera mot de som tycker att de är elaka och själviska.
Om man mår dåligt så kanske man inte skall skaffa barn.
Barn har inte till uppgift att få vuxna att må bra.


För jag vill verkligen inte tro att du är en sådan människa som inte vill ha hit barn från andra länder.
Nej tvärt om.
Jag vill gärna ha hit både människor och barn från andra länder.
Och jag tycker att adoption i de flesta fall är bra för barnet.
Men det är barnet som jag bryr mig om.
Och jag anser inte att dessa barn är en rättighet att få som tröst för uteblivna egna biologiska.
Barn är ingen rättighet att få.

Jag är lärare, jag vet hur viktig dynamiken i klassrummet är, men jag förstår inte varför det skulle bli problem i en klass bara för att någon är adopterad. Det har jag inte märkt något av.
Inte för att de är adopterade.
Utan för att de kan vara skaffade på fel grunder.
Vilket även biologiska barn kan vara.
Barn är inte till för att lösa sina föräldrars problem.


"Jag tillåter inte mitt barn att bli en mobbare."
Där talar du emot dig själv. Det ska stå: Bl.a. för att det är dåligt för ALLA barn.
Det såg jag som självklart.
Men jag ville poängtera att där inte fanns något motsatsförhållande i vad som är bra för alla barn och vad som är bra för mitt barn.
Det är inte bra för något barn om ett barn mobbar.
Och det är speciellt dåligt för just mobbaren.
 
Sv: Adoption

Jag anser att man har rätt att diskutera och ifrågasätta sådant som påverkar det samhälle som man lever i.
Även utan egna personliga erfarenheter.
Precis som att barnlösa faktiskt får diskutera barn.
Och inte bara de med en personlig erfarenhet av att vara förälder.

Ändå anser du att det bara är dom som kan skaffa barn som får lov att skaffa dom? Alltså om man inte rankar. Men du som har egna barn har ju redan rankat, annars hade du ju bara kunnat låta bli.

Om man mår dåligt så kanske man inte skall skaffa barn.
Barn har inte till uppgift att få vuxna att må bra.

Så någon som mår dåligt pga infertilitet är alltså inte värd att bli förälder? Om du får cancer och blir deprimerad, är du då inte värd att bota?

Nej tvärt om.
Jag vill gärna ha hit både människor och barn från andra länder.
Och jag tycker att adoption i de flesta fall är bra för barnet.
Men det är barnet som jag bryr mig om.
Och jag anser inte att dessa barn är en rättighet att få som tröst för uteblivna egna biologiska.
Barn är ingen rättighet att få.


Så vi som är infertila ska inte få adoptera eftersom vi inte har några rättigheter när det gäller att skaffa barn?

Inte för att de är adopterade.
Utan för att de kan vara skaffade på fel grunder.
Vilket även biologiska barn kan vara.
Barn är inte till för att lösa sina föräldrars problem.

Återigen talar du tydligt om för alla här som inte kan få biologiska barn att de inte har rätt att bli föräldrar.

Det såg jag som självklart.
Men jag ville poängtera att där inte fanns något motsatsförhållande i vad som är bra för alla barn och vad som är bra för mitt barn.
Det är inte bra för något barn om ett barn mobbar.
Och det är speciellt dåligt för just mobbaren.

Men inte lika dåligt för flickan som sköt sig själv på grund av nioårs mobbing? Eller för alla i hennes omgivning? Värst var det för mobbaren...
 
Sv: Adoption

När man säger.
"Efter 10 IVFer gav vi upp med att försöka få ett biologiskt (eget) barn och adopterade i stället"
Då så har man ju redan rankat.
Man adopterar då för att man ger upp om att få "egna" barn.

Okej. Men det är din åsikt att denna så kallade "ranking" påverkar barnet som sedan blir adopterat.

Barnet som adoptivföräldrarna sedan får blir ju inte varje vardag sedd som "istället för". Den blir ju vårt barn.
 
Sv: Adoption

*kl*

När man får biologiska barn går man ju igenom en graviditet, vilket man "missar" om man adopterar. Framförallt är det nog omgivningen som pekar på att man "missar" något. Att man vill skaffa barn med den man älskar ser jag också som helt naturligt, även om det inte gäller alla. Att man kan behöva sörja ser jag som helt naturligt, eller att man vill prova om det inte kan gå med ivf istället.

Att man skulle "älska mindre" förstår jag inte alls, det adopterade barnet torde ju vara dubbelt efterlängtat, som jag ser det.
Det är också vad jag sett bland de bekanta jag har som är adopterade/har adopterat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp