Sv: Adoption
Huruvida det rör sig om "massor" av misslyckade adoptioner är jag inte rätt person att avgöra, men det låter överdrivet tycker jag... det beror ju i och för sig på hur man definierar "massor": är det massor när det är 0,5%? 2%? 10%? 25%? osv
Jag tycker du har helt rätt i att man ska tänka efter ordentligt! Jag tror dock att gruppen som inte gör det är betydligt större bland de som blir biologiska föräldrar än bland adoptivföräldrarna. Själva beslutet att adoptera, processen och utredningarna osv gör att det nog är ganska svårt att undvika att tänka igenom saken rätt väl. Tror du inte? Dessutom så blir man ju inte precis adoptivförälder "av misstag", medan en del faktiskt blir gravida av misstag.
Det var inte riktat till mig, men jag vill ändå kommentera. Jag har inte lust att ändra lagen, så att den begränsar vilka som ska få adoptera. Det är nog bra som det är idag. MEN jag tycker ändå att man ska ifrågasätta sig själv ganska hårt innan man adopterar (eller skaffar barn överhuvudtaget). Soc kan aldrig se in i någon annans huvud. Jag tycker inte man ska luta sig alltför mycket mot att soc kan avgöra, och därför slippa tänka själv. Det har redan skett massor av misslyckade adoptioner och bio-födslar. Folk tänker efter för lite innan, både när de adopterar och när de "egen-producerar".
Jag tycker man ska bestämma själv ifall man är värd gåvan eller inte. Om man har formulerat frågan så, och kunnat svara ja, då är det bara att köra!
Huruvida det rör sig om "massor" av misslyckade adoptioner är jag inte rätt person att avgöra, men det låter överdrivet tycker jag... det beror ju i och för sig på hur man definierar "massor": är det massor när det är 0,5%? 2%? 10%? 25%? osv
Jag tycker du har helt rätt i att man ska tänka efter ordentligt! Jag tror dock att gruppen som inte gör det är betydligt större bland de som blir biologiska föräldrar än bland adoptivföräldrarna. Själva beslutet att adoptera, processen och utredningarna osv gör att det nog är ganska svårt att undvika att tänka igenom saken rätt väl. Tror du inte? Dessutom så blir man ju inte precis adoptivförälder "av misstag", medan en del faktiskt blir gravida av misstag.