Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Adoption

(så klart, när det börjat sitt liv på barnhem), har med sig en massa "barnhemsfasoner" (också klart, eftersom det är där de fått sina första intryck)

Men alla börjar ju inte sina liv på barnhemmet men kan hamna där sen av olika anledningar. Sedan undrar jag vad du menar med fasoner? Känner barnhemsbarn som hade mycket gott med sig från barnhem, bla gott bordsskick och renlighet utan att vara kuvade eller rädda om någon nu tror de blivit bankade i detta.
 
Sv: Adoption

Jag tycker nästan att dina argumentationer är lite skrämmande. Jag hoppas, för de föräldralösa barnens skull, att det inte är många som tänker i de baner som du gör.

Jamen sluta nu! Gör mig inte till en människofientlig, barnhatande sur-mupp bara för att jag inte delar din uppfattning!

Jag säger bara vad jag upplevt med samtliga adoptivbarn jag träffat! Det är inte jättemånga, med det är slående lika situationer trots helt olika föräldrar.

Det är ett faktum att många adoptivbarn känner ett väldigt utanförskap när de växer upp. Det kan du hitta ett otal böcker och radioprogram om, så det är inget jag sitter och hittar på.

Om man verkligen vill hjälpa barn i världen tycker jag personligen att det är ett bättre sätt att hjälpa dem på plats. Jag hörde nyligen på radio om en svensk kvinna som helst sonika hade tiggt ihop pengar och byggt ett barnhem i Kenya, där föräldralösa barn fick bo tills de blev vuxna. De hade det jättebra, och var ju kvar i sin miljö, med sina släktingar och sin kultur.
Skitbra idé tycker jag. Och då har man ju hjälpt mer än ett barn dessutom :idea:
 
Sv: Adoption

Det finns undersökningar som visar på att man nog hjälper barnen bäst på deras hemmaplan, så att säga.
SOS-barnbyar försöker att skapa familjelika och kärleksfulla hem till föräldralösa barn i Världen.
Det är nog ett bättre sätt att hjälpa än att adoptera.

Man skall nog dessutom inte dränera fattiga länder på deras rikedom - de friska barnen.

Men det där är olika från land till land.
Personligen så tycker jag t.ex. att man kan dränera Kina på alla sina flickor.
För det är ett politiskt ställningstagande.
Man sätter då ett värde på just flickor.
Jag skulle själv kunna adoptera en flicka från Kina bara därför.

Inte_Ung, med Kinesiska vänner.
 
Sv: Adoption

Är det verkligen rätta sättet att hjälpa barnhemsbarn att ta dem från sitt land och sin kultur till Sverige?
Det talas titt som tätt om hur adoptivbarn aldrig känner sig hemma eller besläktade (så klart!) med den miljö de hamnar i.


Är adopterad själv, nu kan jag bara tala för mig själv, men de gånger jag mått riktigt dåligt är när folk med just de åsikterna kört upp det i ansiktet på mig och ifrågasatt "men känner du dig svensk", "men klart du skall träffa din RIKTIGA föräldrar och ta tillvara kulturen,det är viktigt" osv...

Hur ska man kunna känna sig som att man passar in när människor ständigt ifrågasätter det?

[
De har varit lyckliga som spelmän för att de fått ett barn, men sedan kommer problemen - barnet är sent utvecklat (så klart, när det börjat sitt liv på barnhem), har med sig en massa "barnhemsfasoner" (också klart, eftersom det är där de fått sina första intryck) och där de till slut tagit avstånd från sina adoptivföräldrar.

Kvar finns en kanske lika stor besvikelse hos adoptivföräldrarna som om de aldrig fått en knodd att ta hand om alls.
/QUOTE]

Känner föräldrar med biologiska barn också så när barnen visar sig vara på ett annat sätt än vad de förväntat sig?

Varför är det såklart att adoptivbarn är sent utvecklade? de jag känner är alldeles normalt utvecklade, sedan beror det givetvis på hur barnhemmet tagit hand om dem och hur gamla barnen är när de kommer hit, men självklart är det inte.

Vad räknar du som barnhemsfasoner?
Många adoptivbarn har svårt att knyta an till sina föräldrar i början just pga de haft många olika som skött om dem därav att alla vuxna räknas som en trygg punkt.
Min lillebror tex kom när han var 1 år, han gick lika glatt till alla vuxna han träffade han hade aldrig haft en människa som var mer speciell än någon annan, är det sånt du räknart som "barnhemsfasoner" ???

Jag tycker du drar väldigt många adopterade över en kam här.

Visst finns det adoptivbarn som har det väldigt svårt men långt ifrån alla. Däremot tror jag att många adopterade tagit sin adoptoion bättre om folk slutade dela in dem i en grupp som är si och så, väldigt många adopterade vill känna sig helsvenska, men får aldrig chansen pga många dömer dem till att vara si och så, eller ha de och de problemen just pga de är just adopterade.
 
Sv: Adoption

Det gör jag inte heller. Jag tycker bara att det lät lite skrämmande.
Som Zaria skriver; dra inte alla över en kam.
 
Sv: Adoption

Jag har ett fadderbarn inom SOS-Barnbyar, och i informationspapprerna kan man läsa att man inte ska bjuda hem sitt fadderbarn på besök, eftersom de då inte vill åka tillbaka till sin barnby. Det verkar vara ett ganska säkert tecken på att de kanske hellre vill vara någon annanstans, tycker jag.
 
Sv: Adoption

Det finns ju kortsiktigt och långsiktigt tänkande där.
Att vilja äta godis till varje måltid är också vanligt bland barn, men inte nyttigt.

I vissa fall skulle det säkert gå alldeles utmärkt.
Och i andra fall sämre.

Men jag tror personligen att det är bättre att stötta en familj i fattigdom än att ta deras barn till ett annat land.
De lämnar bort sina barn i desperation.
Med litet hjälp så skulle de slippa det.
Och barnen skulle slippa att bli separerade från sina föräldrar.

Det är däremot skillnad om där inte finns några föräldrar, för då är ju alternativet att bli adopterad bättre.

Sedan så har vi den politiska aspekten.
Har vi i rika världen rätt till barnen i de fattiga länderna?
Tillhör inte dessa barn sina länder?
Skall vi dränera ett fattigt land på de friska barn som skulle behövas som nästa generations vuxna?
Bara för att vi har pengar.
 
Sv: Adoption

Jag har ett fadderbarn inom SOS-Barnbyar, och i informationspapprerna kan man läsa att man inte ska bjuda hem sitt fadderbarn på besök, eftersom de då inte vill åka tillbaka till sin barnby. Det verkar vara ett ganska säkert tecken på att de kanske hellre vill vara någon annanstans, tycker jag.

Det kan jag å andra sidan förstå,min pappa jobbar innom kyrkan där de har som projekt vissa år att ta emot rysska barn och låta dem ha några härliga veckor på västkusten, de får även läkarvård,kläder,leksaker,synundersökningar mm.

Visst är tanken god och väldigt många hade hjälpt till både med saker och pengar, MEN många av barnen var jätteledsna när de skulle åka hem,vissa hade ju sina föräldrar i livet, och de visste att när de kom tillbaka skulle föräldrar eller andra stjäla glasögonen de fått, eller leksakerna eller kläderna.

Lyckan var bara till låns.

Därav att det är ganska grymt att ta hit ett fattigt barn från U-länderna för att sedan skicka hem dem till sin missär igen.

Själv är jag gsnak kluven, jag vet inte vad det skulle inneburit att stanna kvar hos hos min biofamilj i Indien (som jag kommer ifrån), men jag trivs här, riktigt bra,jag älskar mina adoptivföräldrar, mina vänner, de chanser som jag inte kunnat få i Indien...

Det enda som stör mig är folks bemötande och rotande i mitt förflutna, visst att adoptivbarn kan känna ett utanförskap men för att känna sig utanför och udda måste ju någon berätta för en att man verkligen är det, det är inget man föds med.
 
Sv: Adoption

Själv är jag gsnak kluven, jag vet inte vad det skulle inneburit att stanna kvar hos hos min biofamilj i Indien (som jag kommer ifrån), men jag trivs här, riktigt bra,jag älskar mina adoptivföräldrar, mina vänner, de chanser som jag inte kunnat få i Indien...

Indien är ett land som kan avvara barn utan att ta skada av det.
Så rent politiskt är det ju inte ett problem.

Men har du aldrig känt en sorg över att dina biologiska föräldrar gav bort dig?
Någon som helst separationsångest över att ha blivit skild från din biologiska mamma?
Jag har hört berättelser om de som drömmer mardrömmar om detta.
Och det tycker jag är en tråkig effekt av adoption.
 
Sv: Adoption

Men har du aldrig känt en sorg över att dina biologiska föräldrar gav bort dig?
Någon som helst separationsångest över att ha blivit skild från din biologiska mamma?
Jag har hört berättelser om de som drömmer mardrömmar om detta.
Och det tycker jag är en tråkig effekt av adoption.

Egentligen gillar jag inte att skriva om sådant då jag ser det som ganska personligt, men vi sitter endå ett ett diskussionsforum så. ..vi kör endå.

När jag var mindre tänkte jag aldrig på min biomamma, jag visste ju att det fanns en kvinna någonstans som fött mig mer var det inte.
När jag själv fick barn började jag tänka på det mer, jag var ju så lycklig när jag fick min son (även fast jag aldrig under graviditeten var säker på att jag ens skulle kunna tycka om honom)
Just det känslan när man fick se honom, den var enorm,obeskrivlig och underbar, ibland kan jag fundera på vad hon kände när hon såg mig, tittade hon ens på mig? Hur kunde hon lämna mig på gatan som hon gjorde sedan? Tänker hon på mig? Har jag några syskon?



Separationsångest har jag haft, väldigt mycket, kunde tex inte vara ensam hemma föränn jag var 13 år, eller vänta i bilen när mamma skulle köpa mjölk eller dyl om jag inte såg henne, något sa mig att hon kunde ju lämna mig kvar, var inte så längesedan jag insåg vad det var som fick mig att känna så, för samma känsla fick jag när min pojkvän gjorde slut vilket förmodligen var ganska jobbigt för honom.
Nu när jag vet varför kan jag också bearbeta det och förstå mig själv varför jag gör si eller så och reagerar lite annorlunda än andra människor ibland.

Så visst finns det, både tankar på föräldrar och separationsångest, har en kompis som är adopterad och sökte upp sin biomamma, dock blev det väl inte så lyckat, men vi pratar en del om det och det hjälper att ha någon att dela känslor och tankar med ibland.

Något som kan få det att komma fram är när andra människor skall berätta precis hur de hade tagit det, och hur kunde jag bli bortadopterad? Och hur känns det att vara svensk men endå inte? och 1000 sådanan frågor som ofta kan komma första gången jag träffar en människa, just sånt kan få mig att känna mig ett ufo och väldigt trampad på, ofta har det kommit första dagen på ett nytt jobb alla de där frågorna, och då tycker man är ute på väldigt känslig mark och klampar, jusr nu är det mest sådant som får mig att känna mig väldigt annorlunda och utanför, däremot har jag lärt mig att säga ifrån.

Första gången jag öht fick veta att jag var annorlunda var på dagis, var väl en 4 år och de andra barnen sa "Ja men du är ju brun, och dina föräldrar är inbte dina riktiga föräldrar" inte så roligt få höra sånt som 4 åring varpå jag rymde från dagis...även sådanan kommentarer följer mig än idag, och i dagsläget (snart 25) är det just sånt som är jobbigt, folk frågar inte som du gjorde nu utan påstår att alla adopterade är så, eller så,lider av det det eller det och har det jättejobbigt vilket inte är sant...till sist ser man sig som annorlunda och konstig vilket kanske har gjort mest ont under åren, jag vill bara vara Zaria, jag är uppväxt här och svensk jag firar jul och midsommar och nationaldagen, och vill helst göra det utan att bli ifrågsatt...där är väl det som gör mig mest illa idag att jag inte "får" vissa saker utan att bli ifrågasatt...Som sagt jag tror ingen känner sig utanför utan att någon berättat det för dem.
 
Sv: Adoption

Tack för att du delade med dig.
Jag tycker att det beskriver så bra hur ambivalent det kan vara.
Det är ju precis som med allting annat i livet, både bra och dåligt.
Och man får hoppas att det som är bra överväger.
Några som jag känner verkar det över huvud taget inte spela någon roll för.
De är så trygga i sig själva och i sitt eget värde att de kan ha en totalt öppen och avspänd attityd till sitt ursprung.

Jag tror att det är som att vissa verkar ha ett behov av att släkrforska och andra inte, oavsett vart man kommer ifrån.
 
Sv: Adoption

Tror att det är mååånga, många barnhemsbarn som ligger fastbundna i sina sängar med skitiga, nerkissade kläder, som inte vill något hellre än att komma till en familj med värme och kärlek.
 
Sv: Adoption

Det kanske finns andra sätt att hjälpa dessa barn än med just adoption.
Resurser till barnhemmen.
Politiska påtryckningar så att inte ensamma mammor känner sig tvingade att lämna bort sina barn.
O.s.v.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 056
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp